Lissholmen Startet 17.August.2009 Del på Facebook Startet 17.August.2009 Hei alle sammen. Takk for et flott forum med mange gode råd. Hadde for en tid tilbake båten min oppe på slip og rengjorde den og bunn smurte. Samtidig pusset jeg drev og propell helt rent før jeg smurte disse også. Fikk etter dette 200 rpm mer enn ellers men 4 knop mindre fart. Hva kan dette komme av? Slipte ikke av propellens omkrets så den er ikke blitt mindre. Mulig jeg glemte å legge på plass en skive eller to da propellen ble satt på. Kan dette utgjøre sååå mye på farten? Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Du må ikke smøre med klister. Bruk blå swix, det er ikke så farligt om det blir litt bakglatt på fjorden Hehe. Kavitasjon? eller feil på knop-måler? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Måler du hastighet med GPS eller med "målehjul" underbåten. Sistnevnte liker ikke bunnstoff... Vil da vise mindre enn før.. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 At du får 200rpm mer er ikke unaturlig dersom båt/drev/propell var grodd. Ang. farten så er jo både GPS og mekaniske givere unøyaktige. Mer sannsynlig at målingene er feil enn at farten har gått ned. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 .... så er jo både GPS og mekaniske givere unøyaktige.... At mekaniske givere har stor feilmaring er jeg helt enig i. Men GPS ? Har aldri møtt en GPS med så stor feilmargin... /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Ikke direkte feilmargin, men er målingene tatt i medstrøm/motstrøm er ikke 4kn umulig. I det hele tatt, trådstarter bør komme med flere opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Lissholmen Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 takker for svar fra dere...har målt med to forskjellige gps i tillegg til hjulet under båten. (mekanisk måling) Farten HAR blitt mindre. Kan en manglende skive under propell skape kavitasjon?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.