Ask Startet 17.August.2009 Link til dette innlegget Startet 17.August.2009 (redigert) Hei Eg har fulgt med på vilkår for leige, kjøp og bruk av båtplassar og har nokre døme på avtalar som er svært gunstige for selgar/utleigar og tilsvarande ugunstige for leigetakar/båteigar. Først ut er Dolviken Brygge AS i Bergen. Johs. Lunde Eiendom tilbyr folk å kjøpa bruksrett, ikkje eigedomsrett, til båtplassar i anlegget. Vilkåra kan du sjå her: http://www.dolvikenbrygge.no/pdf/avtale_om_kjop.pdf Legg merke til at det er bruksrettar som er for sal. Kjøpar får ikkje eigedomsrett til så mykje som ein sjakkel, jf. avtalen 2.1 Priser er 79 000 - syttinitusenkroner - per breddemeter. (Dvs. ikkje lysopning.) Det er ein parkeringsplass per tredje båtplass, 1.3 Båteigar skal betala NOK 1500 per breddemeter per år i leiga, jf. 3.3 Båteigar pliktar å følga det til einkvar tid gjeldande hamnereglement, jf. 6.2 Per i dag så er det ikkje tilgjengeleg på nettsida. Leiga kan indeksregulerast opp, ikkje ned, jf. 3.5 Båteigar kan påleggast andre utgifter som td. vakthald og inngjering, jf. 3.8 Det er avgrensingar for kvem båteigar kan selga sin bruksrett til, jf. kap. 4 Det er avgrensingar for utleige, jf. kap. 5 Selgar er ansvarleg for drift og vedlikehald av hamna. Det er ikkje noko som skildrar desse plilktene nærare, jf. kap. 6 Selgar kan utvida hamna, jf. 6.1, noko som fører til enda dårlegare pareringstilhøve Dersom kjøpesummen, jf. 3.2, ikke blir betalt innen 1 – en – måned etter forfall, har selger rett til å heve avtalen. Kjøper har i et slikt tilfelle ikke krav på å få tilbakebetalt eventuelt innbetalt beløp. Les denne ein gang til! Kjøper er ansvarlig for skade som påføres selger eller andres eiendeler i henhold til alminnelige erstatningsrettslige regler. Slike skader skal straks meldes til selger. Kjøper er forpliktet til å ha ansvarsforsikring for sin båt, jf. 8. Selgar er ikkje ansvarleg for skader på båtar som følge av dårleg vedlikehald av bryggene. Dersom hele eller deler av havneanlegget må fjernes som følge av offentlig pålegg i henhold til plan- og bygningslovens § 85 eller annen bestemmelse, og kjøper av den grunn mister bruksretten til båtplass, har kjøper ikke krav på å få tilbakebetalt kjøpesummen eller innbetalt leie, jf. 9 Selger kan til enhver tid endre havnereglementet. Selger er forpliktet til å informere kjøper om enhver slik endring av havnereglementet, jf. 10 Kjøpar/båteigar har ingen avtalmessig rett til påverknad her. Selger, som er hjemmelshaver til gnr. 33 bnr. 75, skal sørge for tinglysing av bruksretten til båtplass ved utfylling og innsending av vedlagte Erklæring om rettighet i fast eiendom. Selger skal bære alle kostnader ved slik tinglysning. Gyldigheten av denne avtale er avhengig av at bruksretten til båtplass blir tinglyst, jf. 11 Dersom selgar unnlet dette eller går konkurs før tinglysing så er eventuell betaling tapt. Eit døme frå staden. Ein kollega av meg leiger plass anlegget. Han har fått tilbod om å kjøpa bruksrett til 2,6 meter plass. Tilbodet er på NOK 234 000 - tohundreogtrettifiretusenkroner - og ei årsleiga på kr 5 000. I dag betalar han leiga på kr 8 000 per år. For 234 000 så sparar han altså 3 000 per år. Det vil eventuelt ta han 78 år får dette "inntjent" i form av lågare leige, forutsatt at prisane er uendra i perioden. Båten er no annonsert på finn.no Kva oppnår så Dolviken Brygge As? Dersom mange nok går på dette så vil dei ha sikra seg gode leigeinntekter i overskueleg framtid. I tillegg så vil dei få ein stor sum no. Iføge heimesida så er det per i dag 147 båtar i hamna. Dersom ein reknar 4 breddemeter i snitt per plass så utgjer det kr 4 * 147 * 79 000 = 46,45 millionar- førtisekskommaførtifem millionar. I tillegg så vil dei, med same forutsetnad, dra inn 882 000 - åttehundreogåttitotusenkroner - i årleg leiga. Dersom mange nok er dumme nok til å gå inn på denne avtalen så er det ein som vil le heile vegen til banken! I tillegg så er det ikkje nokon god hamn! Ask Redigert 17.August.2009 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Blir dette nesten som et borettslag for båter? Altså at man eier retten til å benytte en plass, men ikke selve eiendommen? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Nei. I eit burettslag har dei med burett vanlegvis rett til å utforma vedtekter og reglar på demokratisk vis. Det er heller ikkje vanleg at utbyggarane har til dei grader god forteneste. Ask Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Blir dette nesten som et borettslag for båter? Jepp, og jeg kan ikke forstå et det skal være noe problem å gjøre det slik. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Dette er kort og greit en elendig avtale som jeg ikke tror mange er villige til å signere. Jeg tror prisene må halveres før interressen kommer... Redigert 17.August.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Jepp, og jeg kan ikke forstå et det skal være noe problem å gjøre det slik. Hallo!!! Kan risikere å miste alle innbetalte midler etter en mnd utelatt betaling????? Hårreisende!! Prisen er jo grei, betaler man så har man lyst/råd, men flere av betingelsene er jo borti natta!!! Sorry så jo nå at beløpet skal innbetales innen en mnd!!!! tenkte mer på månedlige leiebeløp, beklager!!! Redigert 17.August.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Er redd for at det blir noen som går rundt og tror at det er status å ligge i Dolviken siden det er både dyrt og en dårlig havn, men for all del de må bare kose seg der. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Da er det bare en ting å gjøre: Ikke kjøp dette bruksrett fra Johs Lunde. Det som er jo litt fortvildende er at båtplasser er en veldig knapp resurss - som i tillegg forknappes kunstig av velmenende kommunestyre og andre som ikke vil "privatisere" strandlinje ved å la flere bygge båtplasser. Det som oppnås er det nøyaktig motsatte nemlig at de eksisterende båtplasser blir dyr og selges til uforskammede betingelser. Redigert 17.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mangel på båtplasser gjør jo at enkelte kommer som manna fra himmelen med svindyre såkalte tilbud. For min del så betaler jeg 6000 i året for en bredde på 3,5m. Det er en god havn med nærhet til Vatlestraumen og tilsyn men strøm kommer i tillegg, ingen urimelig pris det. Får jo bare håpe at eieren ikke får fikse ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Det er meget bra gjort av deg Ask å sette fokus på slike horrible avtaler som her blir avdekket. Men jeg frykter nok at en del kommer til å slå til grunnet mangel på båtplasser. Nå er jo ikke akkurat Johs Lunde Gruppen kjent for å drive med veldedighetsarbeid heller. Men det er selvsagt frivillig om man vil betale i dyre dommer for slike avtaler. Kanskje kommer det snart innlegg av typen "det må da være lov å tjene penger". Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Ja, de må jo ha inn litt penger for å betale for den lille Princess'en de sitter med....... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
SeaRaymond Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Unskyld meg, men en må jo nærmest være stokk dum for å signere en slik avtale, hoppet av før jeg kom halveis i punkta!! Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 (redigert) Her står det litt om disse båtplassene til Johs Lunde Gruppen i bt.no: Skyhøye priser på båtplassene - 150 båtplasser i Dolviken er lagt ut for salg. For en stor båtplass må du ut med minst 320.000 kroner. Sitat: Johs. Lunde Gruppen som skal selge de 150 båtplassene i Dolviken på Søreide for salg, mener prisen er overkommelig. – Vi tar 79.000 kroner pr. breddemeter, og synes det er en rimelig pris. Selvfølgelig kunne vi ha tatt mindre, men vi kunne også ha tatt mye mer. En båtplass i en byhavn i Norge koster gjerne opp i 500.00-600.000 kroner, sier konsernsjef Roger Simmenes. Men her er det ikke nevnt at man bare kjøper en bruksrett, og det står heller ingen ting om de horrible betingelsene man signerer på ved eventuell inngåelse av en kontrakt. Redigert 17.August.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 "rimelig pris" Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lippert Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Sorry så jo nå at beløpet skal innbetales innen en mnd!!!!tenkte mer på månedlige leiebeløp, beklager!!! Du gjorde det flere her burde gjort, lest avtalen. Trådstarter har jo ikke referert alt. Man vil for eksempel kunne inngå salgsavtale med hvem man vil, men det finnes en forkjøpsrett. Tap av innbetalt beløp etter manglende betaling på 1 måned gjelder de kun når man ikke betaler den 2. halvdelen av kjøpesummen. Betaling for vakt og gjerder kun når over 50% av brukerne krever det. osv. Ja, avtalen er fordelaktig for selger, men ikke så ille som trådstarter legger opp til. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Kjenner ikkje bryggeanlegget i Dolviken eg, men er det nokon som veit kva eit slik bryggeanlegg kan koste? Eg er glad eg ikkje eiger min egen båtplass i vårt anlegg med tanke på vedlikehold osv. Så det å kjøpe bruksrett virker greit nok. Synest avtalevilkåra var fornuftige eg, men det er klart dyrt. Eg hadde ikkje hatt råd å hatt båt der. Men det er jo "by"priser på det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dreamer Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det spesielle med disse plassene er at man kjøper / eier ingen ting. Man skal betale 300.000 - 500.000 for å få tinglyst rett til å leie en plass i sjøen! Landområdet skal fortsatt eies av Lunde. På et informasjonsmøte kunne de ikke svare på hva som vil skje med landområdet ved en eventuell konkurs i Lunde. Landeiendommen vil i tilfelle normalt gå inn i konkursboet, og hvor mye er da leieretten i sjø verdt? Får Lunde noen til å gå inn på denne avtalen, har de mer flaks enn det som godt er. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 I Lundegruppen er det utrolig mange råe og kyniske folk ute og går. Har hørt flere mafialiknende historer rundt disse folka. Dette overrasker meg ingenting, og jeg håper de går kraftig på ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 De kommer vel antakelig til å dele fra selve parkeringsplassen og overskjøte ideelle andeler av denne til de som inngår avtale. Da vil man være så nogenlunde sikret. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nils1 Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Dette er Johs Lunde AS i et nøtteksall - ang det som har med båt å gjøre i Bergen Johs Lunde AS er en tragedie for oss som har båt og er nødt å forholde oss til dem. Et mål der i gården - kortsiktig profitt - ut av markedet - inn i nytt marked - kortsiktig profitt osv.' Mener jeg Og hvis man leser den artikkelen i BT - så uttaled Johs Lunda AS seg som om de selger båtplassene. Noe de da ikke gjør. Jaja - noe skal vi ha å bli opptrekt av Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Dette er ran på høylys dag. Går ikke an med slike peprede priser. Slik blir det når det er mangelvare på en ting og kommunen ikke legger ut plasser. Er det det samme i Oslo og omegn også. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dreamer Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 De kommer vel antakelig til å dele fra selve parkeringsplassen og overskjøte ideelle andeler av denne til de som inngår avtale. Da vil man være så nogenlunde sikret. Det er nettopp det de ikke vil. Landområdet består jo stort sett av parkeringsplasser. Problemet er at til de 150 båtplassene, hører det bare 50 parkeringsplasser. Og det er ikke andre parkeringsmuligheter i nærheten. En som inngår avtale med Lunde & Co, får altså følgende ordning: - Betaler flere hundre tusen som inngangsbillett - Betaler leie for båtplassen - Eier ingenting, men leier plass i sjø - Risikerer å tape alt ved konkurs - Risikerer å måtte parkere flere kilometer unna Finnes det noe sted i dette land en dårligere avtale? Sitér dette innlegget Link to post
Arwen Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Synes dette er en komedie av Johs'en. Men det er ingen lov som hindrer han å gjøre dette. Han vil tjene mest mulig penger på folk som har dyre båter og nok av penger. Folk som går inn på de avtalene bør ikke ha penger som en hindring. Som tidligere nevnt. Johs'en går kjapt inn og kjapt ut for kortsiktige gevinster. Hvorfor ikke??? Gutten er kun ute etter å øke marginene på noe som egentlig ble et misslykket prosjekt. Er ikke tvang å gå inn på avtalene som markedsføres. Og markedsføres dette på feil måte vil de til slutt få påpakk for dette. Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.