Jens_P Startet 17.August.2009 Del på Facebook Startet 17.August.2009 Har vært eier av båt med denne motoren i noen uker nå. Ved start med kald motor ryker den en del grått, og akterspeil blir svart. Røyken forsvinner når motoren blir belastet og ellers er varm, men blir litt synlig igjen ved noe tid på tomgang. Er dette normalt for denne motoren? Motor er fra 2007 og antatt gangtid er rundt 50 timer. Jeg oppnår fult turtall og tilnærmet oppgitt toppfart. Motoren er lettstartet. Har funnet ut at det ikke er montert gløding, men at det er klargjort for dette. Er dette normalt montert på disse motorene eller greier det seg greit uten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tomcat Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei! Har samme motor og årsmodell. Min har nå 130 timer på telleren. Opplever også litt grå røyk når den er kald, men forsvinner fort. Akterspeilet blir ikke svart av dette, men det kan ha mye å si på utformingen av dette. Hva mener du med noe tid på tomgang? Jeg har ikke opplevd så vidt jeg kan huske å se grårøyk ved varm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2009 Noe tid på tomgang er 5 - 10 minutter. Ser også antydning til røyk ved lengre tid i snekkefart, ca 30 min. på 2000 rpm. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tomcat Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Ok. Jeg skal se etter om jeg ser noe etter tomgangskjøring eller lengre lav-farts turer. Jeg pleier å legge meg på 1900 omdreininger, da har jeg 6,5 knop og med begge flapsene nesten helt ned og drevet helt inne så går båten rimelig stabilt og holder kursen uten at jeg trenger å jage den voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Da fikk jeg tatt noen bilder i dag. De er tatt 2-3 minutter etter oppstart. Jeg synes dette er i overkant mye. Eller er det innenfor normalen? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
KARILLA Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 (redigert) Jeg hadde tilsvarende motor i min forrige båt. Den røyk godt helt fra den var ny. Ut i fra bildene er det ikke verre enn hva jeg opplevde. Jeg ville ikke bekymret meg , men det er lurt å peile oljen for å unngå problemer om det skulle være noe feil. Når jeg solgte båten nærmet timetelleren seg 500 timer, motoren hadde fungert feilfritt alle 500 timene tiltross for dystre spådommer om at motorene var født med diverse svakheter. Jeg var utelukkende fornøyd med motoren, Båtenble både sommer og vinter uten problemer av noen slag. Gratulerer med ny båt. Redigert 18.August.2009 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
tomcat Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Dette er samme røykmengde jeg har på min. Bekymrer meg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2009 Gratulerer med ny båt. Takk for det! Takk for beroligende tilbakemeldinger! Da slår jeg meg til ro med at "det bare er sånn!" Godt jeg ikke har behov for tomgangskjøring for å lade eller lage varmtvann! Takk for tips om trimplan Tomcat. Jeg har ikke det i dag, men sikter på å montere dette før neste sommer. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nord-West 740 Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Har også denne motoren og opplever endel røyk ved oppstart. Så da er det vel slik det skal være da ellers så funker den godt etter ca 150 timer. Den sitter i en Nord West 740. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 (redigert) Ved start med kald motor ryker den en del grått, og akterspeil blir svart. Røyken forsvinner når motoren blir belastet og ellers er varm, men blir litt synlig igjen ved noe tid på tomgang. Er dette normalt for denne motoren? Har funnet ut at det ikke er montert gløding, men at det er klargjort for dette. Er dette normalt montert på disse motorene eller greier det seg greit uten. Jeg har også litt erfaring med bruk av en slik motor. Jeg opplevde også slik røyk som du beskriver. Disse motorene trenger normalt ikke gløding, med mindre man opererer under svært kalde omgivelser. På den motoren jeg brukte, startet den lett på første forsøket ned mot - 10 grader Celsius, og på den motoren var det ikke montert gløding. Redigert 18.August.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 Jeg opplever heller ikke startproblemer. Ved prøvekjøring startet den på første slaget, og da hadde motor i følge forrige eier ikke gått siden en gang forrige høst. Forrige motor jeg hadde var en VP D2-55. Den startet også greit uten gløding, men da med tendenser til litt røyk. Om den motoren leste jeg at gløding var montert utelukkende av miljøhensyn for å ta røyk ved oppstart. Ser det finnes ferdige sett for ettermontering av gløding. Pris i USA er ca. $1025. Tør ikke tenke på hva det koster i Norge. Så det er en mulighet hvis jeg ikke greier å leve med det. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Tar opp denne igjen. Fikk samme problem nå, men vesentlig mer røyk ved start. Ringte rundt for å få råd hos verksteder og ble satt i forbindelse med Minge's Universal Service. https://minges.no/ Her traff jeg en kar som var krystallklar på at jeg hadde forskjøvet innsprøytningstidspunkt. Råd var demonter registerrem og sett timing og monter rem igjen. Dette var "spot on". Fant et lite avvik på "tenningsmerket" på veivaksel, så lite at jeg uten råd hadde latt det passere som OK. Uansett, etter å ha demontert rem og satt den på igjen så startet det røykfritt! Bildet viser hvor lite avviket på merket på remhjul/veivaksel var når hjulene på pumpe og kamaksel var låst i riktig posisjon! Uten råd fra Minge's hadde jeg latt dette passere som OK. Kommentar etter fra Minges etterpå er at jeg trolig har avverget motor-ras med å utbedre dette problemet umiddelbart. Ny rem er bestilt og nytt punkt er føyd til på vedlikholdslisten for motor. ? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ulyden Svart 17.Mai.2018 Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 Har samme erfaring med en gammel Ford. Justerte pumpa litt tidligere og all røyk forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 @Jens_P mener du her at tenningspunktet er flyttet marginalt pga. strekk i registerreim? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2020 (redigert) Vet egentlig ikke, men bildet viser et lite avvik. Rem er skiftet og er ikke den som er levert fra fabrikk. Så avviket her kan være enten strekk i rem eller unøyaktig justering ved sammensetting av motor. Tror ikke det avviket er nok til å skape store problemer. Vil tro avviket er mindre enn 1 grad. Ble litt lurt under oppstart etter demontering og montering av rem, var vind som gjorde at jeg ikke så røyken. Ved neste oppstart var alt uforandret. Byttet dysene etter dette uten at dette ga noe positiv effekt. Har også montert gløding uten at dette reduserer røykmengde. Har bare fått en lettstartet motor som starter enda lettere. Ser at røykmengde har øket over tid og er plagsomt stor nå i kaldt vær. Frykter at problemet egentlig er dårlig kompresjon på en eller flere sylindere. Må gjøre noe nå, så blir å grundig til verks i løpet av vinteren. Redigert 24.September.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
fredde1972 Svart 24.September.2020 Del på Facebook Svart 24.September.2020 @Jens_P takk for svar. Ja blir et dypdykk i min også i løpet av vinteren. Må finne en diesellekkasje til oljen, teste dyser, bytte registerreim og vannpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.