Jump to content

Båtfabrikken KS i Østfold

tomcat

Recommended Posts

Hei! Jeg har en eldre båt på snaut 23 fot som jeg for noen år siden kjøpte og siden har pusset opp en del. I denne tråden fikk jeg hjelp til å bekrefte at båten er av opprinnelse KS og Honduras har litt info om det i siste innlegg:

KS står for Knut Synestvedt (litt usikker på stavingen i etternavnet)

Bygde båter i Fredrikstad-området. Hvis jeg ikke husker helt feil hadde han en liten fabrikk på Sellebakk (Langs Glomma mot Sarpsborg) som brandt ned. Tror han var mest aktiv på 70-80 tallet... Men her kan sikkert noen andre fra Fredrikstad fylle på med mer info. Du får eventuelt lage en ny tråd rundt KS-fabrikken.

Fattern sikla på KS22 en gang i tiden... :cool:

Er det noen som kjenner til KS og Knut Synestved og kan hjelpe meg med å lære å kjenne båtens opprinnelse og historie?

Bilder av båten før oppussing ligger i tråden linket inn ovenfor. :cool:

• 2 uker senere...

Kjenner godt til KS 22 som båten heter. Min far kjøpte ny KS 22 i 1979 som jeg tror var noe av de siste båtene som ble bygd. Knut Synnestvedt hadde båtbyggeriet sitt på Isengran ved Fredrikstad den siste tiden. Vet ikke om båtbyggeriet gikk konkurs etter dette eller om det ble nedlagt. Mange av båtene ble levert til Tyskland og eksport på denne tiden.

Min far drev snekkerverksted og hadde levert en del materialer til Synnetvedt og hadde derfor en del kroner til gode. Tror det var en litt bytte handel for å få noe igjen og det ble da en KS 22 på oss. Båten til min far var med brune striper og med BMW B190 motor i. Fleste parten av båtene ble levert med Volvo motorer.

KS 22 er fantastisk godt sjøbåt som går godt i sjøen og vi har hatt mange sommere på svenskekysten med denne. Min far solgte vel sin i ca 2003.

Mener at KS 22 kom først som 20 fot og ble siden forlenget til 22 fot.

Dette er mange år siden, men jeg mener bestemt at dette båtbyggeriets historie sluttet med en stor brann pga. ubrukt polyester som herdet i beholder/spann som selvantente. Det finnes sikert noe om dette, men jeg finner ike noe på nettet. Denne brannen var før internett slik vi kjenner det i dag, så denne saken ligger vel kun på microfilm i Fredrikstad bibliotek.

Kansje litt av historien kan fremskaffes med litt innsats. Send en IM om det er ønskelig at jeg undersøker litt. :rolleyes:

Per Harald ( Gammel øssiægutt) :seeya:

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...