windy26 Startet 17.August.2009 Link til dette innlegget Startet 17.August.2009 Eller kan jeg bruke vannfast støpe kryssfiner plate ?? ønsker å feste fast kjerne delene før innstøping , har tenk å bruke dette under vannflaten , har vurdert plast kanaler for innstøping eller noe slik ,noen med en smart ide ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 kva er divinycell? Aldri hørt om. Vannfast finèr brukes vel i produksjon av båt i skott osv. Det støpes inn for å holdes tørt og stivt. Skott ligger under vannlinje ofte vel? Støpes finèr inn skikkelig så er det vel billigest og enklest Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MagneO Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Da er det vel på tide å lese seg litt opp, Sæbø! DIAB må vel være størst i Europa på kjernematerialer? http://www.diabgroup.com/europe/products/e_prods_2.html Mvh Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Mulligan? Din tur til å fortelle noe om kryssfiner i båt! (Jeg er svært bekymret om utviklingen med avstivningsmaterialet i fordekket til en kvalitetsbåt...) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Kryssfiner er snart slutten på i båter vil jeg tro etterhvert som man blir bevist på det. Det viser seg på sikt over år at kondensering/fukt løser kryssfineren opp og skiller lag med glassfiberen Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Divinycell er vel det beste kjernematrialet som finnes til innstøping i glassfiber/polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Du får kjøpt Divinycellplater hos Biltema, men de har kun en tykkelse,skal du ha det tykkere så er det bare å legge på dobbelt. Divinycell er meget enkelt å bearbeide. Koster ca kr. 400 pr.plate DIAB i Asker har alle tykkelser og evnt epoxy og fortykningsmidler. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Lurer også litt på dette med kjernematrialet divinycell. Hvordan utføres dette på f.eks ett akterspeil hvor gammel finer er tatt vekk. Limes divinycellen til akterspeilet, og så legges det glassfiber utenpå divinycellen igjen. Den fungerer da bare som forskaling på en måte? Det er vel ikke noen styrke i selve divinycellen eller? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Rep av akterspeil med Divinycell Prosjekt: utvidelse av badeplattform Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.August.2009 Link til dette innlegget Svart 17.August.2009 Takk, da ble mange spørsmål besvart Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ahhhh. Nesten som litex da Men uten bæringsevne ville eg alikevel gått for finèr dersom eg feks skulle gjort en slik jobb: Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
windy26 Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Tar båten på land til uka , kommer til å lage "finner"20mm på sidene av båten , kommer til å lage dem opp mot 2meter fra bak og forover med forsterkninger ved strop/løfte feste , ca 10-15 cm brede i bakant og smalner inn forover , har vurdert sjekka div kjerne matrialet og kommet frem til marine kryssfiner ,det samme som brukes i hekken på båter , jeg la en bit finer i et glass vann og den har ligget der nå i 2 uker, er like fin , i tillegg til at dette blir bakt inn i glassfiber og polyester blir dette solid og bra, skader i glassfiber kan jo skje på båten vanligvis må båten opp å tørkes ved større skader, er skaden liten og ikke inn i kjernematrialet er det jo ikke noe problem, jeg kommer til å legge info om jobben ut i etter tid så kan andre som vil prøve se hva som er gjort, hoved saken med denne jobben er: bedre løft i hekken og mindre bølger , mere stødig båt under gange , kansje bedre /lettere å holde farts området mellom 10-14 knop Redigert 20.August.2009 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.