Jump to content

Prosjekt: 420cm 'passbåt', selvbygg :D

JonasE

Recommended Posts

Du får kjøpt flyteskum med skum av type lukket celle som er det eneste fornuftige til båt ettersom den da ikke vil trekke vann. Da jeg fikk rede på at man kunne kjøpe flytemidler, et 2-komponent system, kjøpte jeg det. Etterhvert fant jeg ut at det kan bli svært kinkig å helle denne blandingen ned i skroget slik at innerdørken og ytterskroget beholder den formen det skal ha. :rolleyes: Det er jo mye sprengkrefter i dette når det ekspanderer. Husker ikke i farten hvor mange ganger det ekspanderer, men det er utrolig mye. :eek: I tillegg må jo innerdørken fikseres på et vis og antakelig perforeres med et antall hull for å slippe overskudd ut...da blir det masse arbeid den veien også :nonod:

Jeg forlater derfor som nevnt den planen og går for den løsningen du jobber med.

Redigert av arnfinn (see edit history)

Hei :D:D

I dag har jeg gjort ferdig alle delene til dørken :cheers:

Mangler Bare å støpe alt sammen ordentilg sammen så er det å legge dørk oppå ! :flag:

bilde_037.jpg

Fant også en løsning på hvordan jeg skulle ha det i baugen:!! :yesnod::flag:

bilde_043.jpg

En liten dørk, og en skrå plate å lene bena mot !

Og en liten avstiver under dørken ! :D

Ja nå er den jo NESTEN klar til vannet :sailing: haha neida :D

Håper å få støpt alt sammen til høstferien :D :flag:

• 5 måneder senere...

selvlens på en båt på knappe 14 fot, da må dørken heves endel - og dermed sidene for å beholde fribordet. Resultatet er en tyngre båt, høyere tyngdepunkt og en båt mye mer følsom for sidevind.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

selvlens på en båt på knappe 14 fot, da må dørken heves endel - og dermed sidene for å beholde fribordet. Resultatet er en tyngre båt, høyere tyngdepunkt og en båt mye mer følsom for sidevind.

Skal ikke mer en ca 8 cm høyere på båten før den er selvlens :wink: for de ser veldig ut som en GH 14! eller tar eg veldig feil der??

når eg var liten tass bygget min far sin GH om til selvlens, han løftet dørken med 8cm og vannet fant veien ut av båten :)

Men den bli litt tyngre men de er ikkje mye!

O Erland

med båtførerbevis

Nei Jeg har ikke laget selv lens :) :/

Men ja jeg tror det også kan være en gh, ser litt sånn ut på skrogt syns jeg, Men jeg er ikke helt sikker:) :crazy:

Det er en gammen båt som er støpt på togverkstedet på strømmen for maange år siden, det er det eneste jeg vet Om båtens historie og hva det er for noe "merke" :(

Hei igjen :)

Nå har jeg endelig fått rota meg til å tatt noen nye bilder av båten :)! :cheers:

Har ikke blitt gjort så mye i vinter siden det har vært så kaldt , men ha da fått gjort noe :) !

dsc_0259.jpg

dsc_0261.jpg

Forsterkinga av akterspeilet.

dsc_0262.jpg

Det helt foran er ikke støpt fast enda, har bare lagt det på plass:)

dsc_0263.jpg

Har litt jobb her :=)

dsc_0264.jpg

dsc_0265.jpg

Så det nermer seg !!!! Nå blir det bare varmere å varmere framover så da er det ut i garasen og gjøre siste rest ! ;)

Redigert av JonasE (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Gratulerer :flag:

Har ikke fulgt tråden, men etter å ha bladd gjennom må jeg si at jeg nok en gang er imponert over hva folk får til hjemme i garasjen!

:cool:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

jan: Jo det er litt lite venn i øyern for tiden :) men i selve glomma er det mer enn nok til at jeg kan kjøre ;) Og jeg er veldig obs på stokker :) pleier og gå en tur over brua for og se etter de stokkene nermest brua :) Ja vet at det har kommet en ny oppsynsmann :) faren til en kamerat faktisk :)

grusapa: Ja er enig med at vindskjermen er litt vell rett opp :) men skal lage en ny en snart, må bare ha litt mere penger først :D

-Jonas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...