Jump to content

Hvordan måle moment med åpen fastnøkkel?

Lopphavet

Recommended Posts

Du bruker en momentnøkkel med uskiftbart verktøyhode slik at du kan bytte ut skralla med en åpen fastnøkkel. Blant andre Stahlwille har sånne.

Alternativt (og mye billigere) kan du bruke en helt vanlig fastnøkkel og en fjærvekt (f eks en fiskevekt) som du hekter på ringenden av fastnøkkelen og drar i for å stramme. Lengden på nøkkelen multiplisert med avlest verdi på fjærvekta = moment.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

bare husk fiskevekta er i kilo gramm og ikke i newton. Det må vel ganges med 9,81 for å få newton? og vinkelen fra vekta til nøkkelen må vel danne 90grader?

Korrekt, begge deler.

Og armen måles fra boltens sentrum til fjærvektas angrepspunkt på nøkkelen.

Selv er jeg enig med Belle... føler...strammes "passe" hardt...

Ikke uenig i det jeg heller, men man skal være litt nøye med korrekt moment når godset er aluminium, og dessuten når det er viktig å unngå skjærkrefter pga ulik stramming av flere bolter, f eks topplokk mot motorblokk.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

gammelt jungelknep:

" kalibrer fingrene "

Monter en skrue i benkestikka.

Dra til med f.eks 10 eller 20NM med momentnøkkel.

Bruk så en fastnøkkel for å kjenne hvor hardt du egentlig må trekke for at det skal tilsvare hhv. 10 eller 20NM.

Når du har gjodt dette noen ganger, får du følelsen av hvor mye krefter som er i sving. Da går en montasje med fastnøkkel helt greit.

Den Stahlwille dingsen er fin den, men koster ca det samme som bilen min...

Suzuki

No boat needed..

Jeg brukte momentnøkkel på toppen, men jeg sjekket rådelager også og der kommer man ikke til med momentnøkkel. Men formelen for moment er grei, slik at hvis du har en arm på 1 m koplet på en pipe, og skal ha 7 kp moment, kan du ta en fiskevekt og måle kraften med.

se forklaring her: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/torq.html

så ved 1 m, blir kraften det samme som Kp (eller 9.8Nm)

Jeg for min del ville ikke engang vurdert å bruke momentnøkkel her! Stram det heller passe hardt til for hånd, for så å starte opp og sjekke for lekkasjer. Hvis alt er tett er det OK! Hvis ikke strammer du ørlite til...

OBS: Ikke stram for mye, slike sensorer er gjerne tynne i godset i gjengepartiet og tåler derfor ikke så mye. Kanskje derfor det er oppgitt moment på dem :crazy: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg synes Lopphavet har et poeng. Han har oppgitt et moment og forsøker å gjøre en grundig jobb. Når det er sagt vil vel ingen mekanikere bruke momentnøkkel i dette tilfellet. Problemet er ofte at folk som ikke er mekanikere ikke har momentet "i fingrene", som ofte resulterer i deler som blir skrudd i filler, alugods som ryker mm. Et sted må man jo ha en referanse fra. Løsningen med å kappe en slisse i en pipe eller bøye en fastnøkkel i en u og sveise på en gammel pipe er bra. Problemet er bare at de hobbymekanikerene som mangler "momentfingre" ofte ikke klarer dette heller. Jeg heller derfor til løsningen til Suzuki med å kallibrere fingrene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...