Lopphavet Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 En standard momentnøkkel er for bruk med løse kopper. Men når det ikke er mulig å bruke kopp men bare en åpen fastnøkkel, hvordan får en dratt til med riktig moment da? Saken det dreier seg om er en sensor med ikke avtagbar kabel som kommer ut i midten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Du bruker en momentnøkkel med uskiftbart verktøyhode slik at du kan bytte ut skralla med en åpen fastnøkkel. Blant andre Stahlwille har sånne. Alternativt (og mye billigere) kan du bruke en helt vanlig fastnøkkel og en fjærvekt (f eks en fiskevekt) som du hekter på ringenden av fastnøkkelen og drar i for å stramme. Lengden på nøkkelen multiplisert med avlest verdi på fjærvekta = moment. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Tarsis Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Du kan bruke ein kråkefotnøkkel. Luna har slike, det er ein åpen fastnøkkel med firkant feste for skralle. Husk å berekne forsjell i moment ved forlenga arm. Eller om det passer har biltema verktøy til lamda sonder etc. det er lange piper med ein utfresing i sida. Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Eller om det passer har biltema verktøy til lamda sonder etc. det er lange piper med ein utfresing i sida. Har du en link til nevnte piper? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Er det så viktig å ha rett moment på ein sensor da? Det er vel bare å bruke ein vanlig fastnøkkel og stramme med sunn fornuft og sjekke at det er tett etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 bellen har ett poeng der Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Ja, mulig det. Men når står det engang oppgitt i servicehåndboken hvor mye den skal dras til med så jeg prøver å følge det. Spørsmålstillingen er reell også i andre tilfeller hvor vanlige koppnøkler ikke egner seg. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Spander ei pipe kjøpt på biltema (billig type), lag ett hakk i den med fil/sag, så tar du ut kabelen ut på sida. Bunner sensoren i pipa, så får du også disse i forlenget utgave. Kanskje verdt ett forsøk?? Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 bare husk fiskevekta er i kilo gramm og ikke i newton. Det må vel ganges med 9,81 for å få newton? og vinkelen fra vekta til nøkkelen må vel danne 90grader? Mulig ikke fysikken sitter helt, så rett meg om det er feil. Selv er jeg enig med Belle... føler...strammes "passe" hardt... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jepp.. Bare bruk ein fastnøkkel. Har jobba på ein del motorverksted, og momentnøkkel blir bare brukt på vitale deler der det er store krefter i sving. Ein sensor skal no bare kun skruast inn slik at den er fast og holder tett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 bare husk fiskevekta er i kilo gramm og ikke i newton. Det må vel ganges med 9,81 for å få newton? og vinkelen fra vekta til nøkkelen må vel danne 90grader? Korrekt, begge deler. Og armen måles fra boltens sentrum til fjærvektas angrepspunkt på nøkkelen. Selv er jeg enig med Belle... føler...strammes "passe" hardt... Ikke uenig i det jeg heller, men man skal være litt nøye med korrekt moment når godset er aluminium, og dessuten når det er viktig å unngå skjærkrefter pga ulik stramming av flere bolter, f eks topplokk mot motorblokk. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Suzuki Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 gammelt jungelknep: " kalibrer fingrene " Monter en skrue i benkestikka. Dra til med f.eks 10 eller 20NM med momentnøkkel. Bruk så en fastnøkkel for å kjenne hvor hardt du egentlig må trekke for at det skal tilsvare hhv. 10 eller 20NM. Når du har gjodt dette noen ganger, får du følelsen av hvor mye krefter som er i sving. Da går en montasje med fastnøkkel helt greit. Den Stahlwille dingsen er fin den, men koster ca det samme som bilen min... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tarsis Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 http://www.biltema.no artikkelnummer 10-244 eller 19-1265 piper til 7/8"(22,2mm) - 1 1/16"(27mm) og 29mm Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Jeg brukte momentnøkkel på toppen, men jeg sjekket rådelager også og der kommer man ikke til med momentnøkkel. Men formelen for moment er grei, slik at hvis du har en arm på 1 m koplet på en pipe, og skal ha 7 kp moment, kan du ta en fiskevekt og måle kraften med. se forklaring her: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/torq.html så ved 1 m, blir kraften det samme som Kp (eller 9.8Nm) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Man kan eksempelvis bygge om nevnte fastnøkkel slik at denne kan festes til momentnøkkelen. Så kan man regne ut momentet som man får på bolten. Skal man ha 50Nm på bolten må man ha et mindre moment på nøkkelen. Hvor mye avhenger av senteravstand mellom tappen på momentnøkkelen og senter i bolten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Jeg for min del ville ikke engang vurdert å bruke momentnøkkel her! Stram det heller passe hardt til for hånd, for så å starte opp og sjekke for lekkasjer. Hvis alt er tett er det OK! Hvis ikke strammer du ørlite til... OBS: Ikke stram for mye, slike sensorer er gjerne tynne i godset i gjengepartiet og tåler derfor ikke så mye. Kanskje derfor det er oppgitt moment på dem . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Jeg synes Lopphavet har et poeng. Han har oppgitt et moment og forsøker å gjøre en grundig jobb. Når det er sagt vil vel ingen mekanikere bruke momentnøkkel i dette tilfellet. Problemet er ofte at folk som ikke er mekanikere ikke har momentet "i fingrene", som ofte resulterer i deler som blir skrudd i filler, alugods som ryker mm. Et sted må man jo ha en referanse fra. Løsningen med å kappe en slisse i en pipe eller bøye en fastnøkkel i en u og sveise på en gammel pipe er bra. Problemet er bare at de hobbymekanikerene som mangler "momentfingre" ofte ikke klarer dette heller. Jeg heller derfor til løsningen til Suzuki med å kallibrere fingrene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Sliss eit spor i ei billig pipe som nevnt Kjempeflott at nokon ønsker å gjere solid stykke håndtverk Det er mange nok hobbymekanikkere som skrur i stykker ja.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.