Jump to content

Batdilla trenger din hjelp - BMW 1-syl.


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

For å være sikker på at jeg får fortsette å være i båsen "Båtdilla", vurderer jeg å gå til anskaffelse av min 3. båt på 5 måneder. :confused: Det dreier seg om ei snekke jeg har sett aventert ganske lenge som "skriker" mot meg hver gang jeg ser annonsen. Jeg har ikke kontaktet selgeren ennå da jeg ville gjøre litt forundersøkelser først. Det sitter en 1 sylindret BMW motor i båten. Foreløpig har jeg ikke mer opplysninger om motoren. Men jeg har lagt ved et bilde av motoren, så kanskje noen kjenner den igjen. Ifølge annonsen trenger den noe rep. av motor/ventiler, men båten er veldig 'bælli' og ser bra ut. Problemet er at jeg vet absolutt ingenting om slike 1 sylindrede BMW motorer. Jeg er derfor takknemlig hvis noen kan kommentere følgende:

 

1) Generelt - er dette en kurrant motor å ha med å gjøre? Noen kjente feil og svakheter jeg bør være obs på?

 

2) Er det kurrant å finne noen som kan utføre reparasjoner på denne typen motorer? Nevn gjerne noen du vet om.

 

3) Er det kurrant å få tak i deler til motoren?

 

4) I hvilke tidsrom ble disse motorene solgt? Fåes de kanskje nye i dag også? Hvem forhandlet/forhandler motoren?

 

5) Noe annet ifbm motoren jeg bør tenke over hvis jeg drar og ser på båten?

 

Bilde

Link to post

Har ikke noe særlig greie på dette, så jeg burde kanskje holde fingrene unna tastaturet, men skal alikevel komme med litt synsing:

 

BMW er ikke av de mest kurante merkene når det gjelder båtmotorer. Har hørt at de hverken er spesielt bra eller enkle å ha med å gjøre på reservedeler, kompetanse etc.

 

BMW har kommet og gått litt opp gjennom årene med vekslende hell når det gjelder maritime motorer, og har liksom aldri fått det helt til.

 

En ensyl. BMW har jeg aldri hørt om før, og jeg ville nok i utgangspunktet vært skeptisk. Tror ikke dette er "hyllevare".

 

Jeg kan selvfølgelig ta feil men ...

Link to post

Har sett en del seilbåter til salgs med BMW på 7.5 hk. Har også inntrykk av at dette ikke er helt kurrante motorer. Pratet med en kar som hadde slik motor og hadde hatt mye problemer, men folk har jo problemer med de fleste merker.

 

Med mindre man kjenner noen eller er flink til å skru selv bør man være forsiktig med å begynne å koste på gamle, små saltvannskjølte dieseler.

 

Men Baatdilla....burde du ikke finne deg en tekstilcruiser nå for liksom å komplettere flåten din? Nå har du jo racer og snekke så da blir en seilbåt det naturlige valg når 3. båt skal kjøpes  :seeya:

 

:confused:

Link to post

Hei

 

Hadde denne motoren til generatordrift i min forrige båt. Den var montert på en Marconi genarator. Solgte den da den var 12 år gammel fordi generatordelen var luftkjølt og dette medførte en del støy. Motoren var saltvannskjølt og fungerte utmerket så lenge jeg hadde den til tross for at den gikk med 3000rpm fra start til stopp.

Solgte den til en båteier i Fredrikstad. Han bygget om kjølesystemet til ferskvannskjøling for å forlenge levetiden på den.

Da han hadde gjort dette og det ble overtrykk i kjølekanalene oppdaget han at det var en lekkasje i toppen på den, slik at den måtte byttes.

Prøvde å få deler til den her hjemme, men dette var vanskelig. Det enkleste var å bestille fra et firma i Stockholm. Har ikke lenger navn eller tlf.nr til dette firma.

 

MVH Tellus

MVH Chrian

Link to post

Hei*

 

Hm....Kremt.....Ikke at jeg har noe med det,......... men hva med å legge alle pengene til de 3 båtene i EN båt?

 

Jeg fatter ikke hva i alle dager skal Du med 3 båter? Du kan jo ikke bruke mer enn en om gangen allikevel?

 

Du jo er helt ny hva båt angår også. Hva om dette i det hele tatt ikke svarer til forventningene? Det er lettere å selge EN båt enn 3. Er det ikke bedre å ta det litt med ro, og se det litt ann? Du er fortsatt en ung mann og har forhåpentligvis et langt og godt (båt)liv foran Deg.  :lol:

 

Med 3 båter vil Du jo få 3 doble utgifter til vedlikehold, forsikring, båtplass, utstyr, og andre uforutsette utgifter som garantert vil komme. Dette var noen av utgiftene.

 

Men så er det TIDEN da. Du skal jo ha TID til dette og. Tenk på at Du på den tiden Du bruker på å vedlikeholde to av båtene, kunne vært på sjøen i den ene. Hatt kona med Deg, og kost Dere, ombord der i steden.

 

Og sist, men ikke minst. Tenk på allt det Du kunne brukt de pengene på, som Du "kaster bort" i form av utgifter til forsikring, vedlikehold, og båtplass på to av de andre båtene. Eksempelvis god mat og drikke, utstyr til den 3. båten, osv.....

 

Jeg for min del fatter ikke dette. Jeg forstår jo at Du er entusiastisk hva båt angår, jeg er det jo selv. Men med Deg Batdilla tar det visst helt av. Kjøp av 3 båter på 5 mndr. tilsier jo det.   

 

Jaja, vi er jo heldigvis alle forskjellige, så ikke ta dette ille opp da  :seeya:

 

Ellers er jeg jo enig med Lasse og BåtGuru at det er Seilbåt som er båt :confused:

Link to post

Takker for svar så langt. Håper fremdeles på å høre fra flere som har konkret erfaring med denne motoren, eller tilsvarende. Mener å ha fått med meg at den kan forekomme i enkelte seilbåter.


Baat-Guru ...Men Baatdilla....burde du ikke finne deg en tekstilcruiser nå for liksom å komplettere flåten din? Nå har du jo racer og snekke så da blir en seilbåt det naturlige valg når 3. båt skal kjøpes.

Lasse ...Enig med Baat-Guru. Seilbåt bør være neste prosjekt. Det hadde jo også gått an å sette rigg på sjømannen.
Ikke frist meg... Jeg har allerede sett flere tekstilcrusere som jeg kunne tenkt meg. Og en fet trebåt, og... Får se. Får prøve med motor litt først. Tror det er litt mer "meg". Rigg på Snømannen? Jeg tror du har gått fra sans og samling. Kan da ikke mishandle Snømannen slik. Nei, skal jeg ha, skal det være ordentlig - ikke surrogat.
thor ...Hva skal rederiet ditt hete da Baatdilla?
Mja, har ikke tenkt på akkurat det. M/S Dilla? Andre forslag?
Jonny39 ...Hm....Kremt.....Ikke at jeg har noe med det,......... men hva med å legge alle pengene til de 3 båtene i EN båt?
He, he... Forstår at du er bekymret. Det har litt med penger å gjøre. F.eks. Selco'n regner jeg med skal havne ut på 20000. Det inkluderer båthenger, nytrukne seter, ny kalesje, ny lakk, overhalt motor. Hvordan kan man si nei til det? Ved siden av å tjenestegjøre som konebåt, er også dette en passe grei størrelse å drasse med på ferietur. Det siste prosjektet ser også veldig fordelaktig ut. Pris for 19 fot plast snekke for ikke så mye mer enn 5000. Det eneste jeg er usikker på er dette med den 1 sylindrede BMW motoren. Men tanken med den er ikke å innlemme den i rederiet. Jeg tenkte rett og slett at opphavene kunne få den når muttra fyller 60 år neste år. De har i alle år bodd 60 meter fra Mjøsa, men har aldri hatt egen båt. De stortrivdes når de var med Snømannen i høst. Så det har ikke kammet helt over, Jonny39, selv om det kan virke slik.
Link to post


Batdilla: Takker igjen for hjelp. Jeg kontaktet vedkommende som hadde aventert båten og i dag fikk jeg vite at den ble solgt like før jul.  :lol: :lol: :sad:

 

Bare vent. Det blir sikkert mange fine båter til salgs framover, så med ditt tempo tenker jeg du har litt av en flåte å vinterkonservere til høsten.  :lol: :lol:

 

Ellers er jeg enig med Jonny. forstår ikke hva du skal med så mange båter. Du får jo bare brukt en av gangen, og det er begrenset kvantumsrabatt på båtplasser, forsikring m.m.

 

:smiley:

Link to post

Har da ikke så mange båter da. 2 stykker er ikke mye det. En til å daffe med, og en til å riste nyrene med. Det siste tilskuddet på stammen var enten tenkt å skulle settes istand for deretter å ende som gave til moder'n, eller som et salg med fortjeneste. Får man det billig nok, er det et potentiale der for å tjene noen $$, som igjen er gunstig å ha senere hvis større  :smiley: skal kjøpes inn. Mange bekker små... Har dessverre ikke r... full av $$, så jeg må jobbe meg oppover og skaffer finanser på ulike måter. Og så er det utrolig lærerikt å sette istand igjen båter som er mer eller mindre shabby. Lærer mye som jeg ikke vil være foruten den dagen jeg kanskje flesker til og kjøper meg en nyere båt.

Link to post

Båtdilla: Har da ikke så mange båter da. 2 stykker er ikke mye det

 

Denne da? Eller har du fått deg en navnebror?

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...f5!OpenDocument

 

 

Forøvrig er jeg enig i at 2-3 båter bør man ha  :smiley: , i tillegg til Frienshipen og den gamle 'jeepen' har jeg en gummijolle, 9' Bombard med 5hk Mariner. Kjekt å ha!! :lol:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post


Rolf: Båtdilla: Denne da? Eller har du fått deg en navnebror? ]http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...ocument[/i]

 

Du vet hvordan det er med billige etterligninger og originalen...  :smiley:

 

Jeg er Batdilla, mens han er Båtdilla. Det er stor forskjell på det.

 

Kjekt å ha, ja. En bra ting kan man ikke ha for mye av. Det er bare lommeboka som stopper det. F.eks. ifbm motorsykler kunne jeg godt tenkt meg: 1 baneracer, fortrinnsvis 4 sylindret 500cc fabrikksracer, 1 crosser, 1 touring, 1 hjemmelagd chopper, 1 strøken utgave av alle klassikere, osv. Alle modeller har sine optimale bruksområder. Litt slik er det med båt også...

Link to post


Batdilla: Hei!

 

Problemet er at jeg vet absolutt ingenting om slike 1 sylindrede BMW motorer

 

1) Generelt - er dette en kurrant motor å ha med å gjøre? Noen kjente feil og svakheter jeg bør være obs på?

2) Er det kurrant å finne noen som kan utføre reparasjoner på denne typen motorer? Nevn gjerne noen du vet om.

3) Er det kurrant å få tak i deler til motoren?

4) I hvilke tidsrom ble disse motorene solgt? Fåes de kanskje nye i dag også? Hvem forhandlet/forhandler motoren?

5) Noe annet ifbm motoren jeg bør tenke over hvis jeg drar og ser på båten?


Kanskje enklest og høre med en som faktisk har denne motoren i båten sin i dag  :lol:. Fant denne linken til deg:

http://www.finn.no/finn/boat/object?pdc=10...4048&id=3552193

 

på Finn.No - det gjelder en seilbåt Albin 79 fra 1979 med nøyaktig samme motor, så  motorene har tydeligvis eksistert en stund.

Forresten, har du snakket med eieren av snekka selv? Var det en Diana 19? Mener å ha sett denne båten på Finn.no for ca 3 mnd. siden - reagerte selv på den lave prisen den gang (8.000,-)

Annonsen finnes ikke lenger på Finn.no under snekke/trebåt til salgs - så enten er annonsetiden (3 mnd) utløpt ellers så er båten solgt.   :lol:

 

Lykke til med rederskapet (vet godt selv hvordan det er.....den har jeg lyst på, og den ser fin ut, og den hadde vært kjekt å ha....)  :lol:

 


 

:smiley:Retter meg selv - har tydeligvis IKKE lest ALLE svar i dette innlegg - forstår nå at båten (og motoren) forlengst er solgt og ballen dermed død!  :sad: Huff, kan ikke følge med alt heller.....  - men du verden, for en artig diskusjon det var!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...