gammabusa Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Vil bare legge til at det kan svare seg å sjekke før du kjører, fikk bot for dette for noen uker siden, 6000 kroner skulle den være men når forelegget kom var det redusert til 5000 kroner i rabatt fordi jeg innrømte godtok på stedet, jeg oversteg 3500kg totalvekt grensen hvis noen lurer på det, dem målte til og med båten fordi det så ut som den stakk utforbi i bredden men konkluderte med at neste gang må jeg ha den oppå helt beint, mente den sto litt skrått...huh vel man lærer så lenge man lever...... Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Dette er det verste jeg har sett. Kan ikke folk lese regelverket eller ................. Det anonym og et par til skriver her er helt korrekt. Dette med vekt i øyeblikket er og blir FEIL. Det du Bjerknez skriver er helt feil, det er ikke noen missforståelse. Du har ikke skjønt hva som står i regelverket. Uten E i sertifikatet er det det som står i vognkortet på bil og henger under tillat totalvekt som gjelder. Uansett om hengeren er tom, så har du ikke lov å kjøre den dersom du overstiger vektbegrensningene. Kom igje og fyr løs. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Innlegg #11 summerer opp på en ryddig og god måte. Resten av innleggene over er kun delvis riktige eller delvis feil. Hmm, der var du vel litt rask, har mitt på det rene jeg.. Jeg tror bare at vi missforstår hverandre her nå.... Mulig jeg forklarte meg litt uklart... Si det heller rett ut at du tok feil.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Allan E Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hørte det var innført krav til bredde også. skjermene skulle være like brei som båten? Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Mulig jeg forklarte meg litt uklart... Enig med Anonym. Du uttrykte deg klart som blekk, men det du skrev var altså feil. Aktuell totalvekt har ingenting å si for hva du har lov å trekke når du ikke har en E bak B'en i førerkortet. Da er det tillatte totalvekter som gjelder. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Polarn Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lagavulin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hørte det var innført krav til bredde også. skjermene skulle være like brei som båten?Stemmer det? Vet ikke noe om det, men fant ut at største tillatte bredde på hengerlast uten merking, er 2,55m. Hvis bredden overskrider 2,6m, må lasten merkes. Les denne lovdata siden. (Hva som gjelder for last mellom 2,55 og 2,6m er noe uklar..) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
eysteind Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Syns dette er vel komplisert eg også. Eg har klasse B, bilen har tillatt total vekt på 1850kg, og tillatt tilhengervekt på 1300kg. Hvor stor tillatt totaltvekt kan da hengeren ka? 1650kg (=3500kg bil/henger) eller 1300kg(max hengervekt)? Dvs. kan eg drage en henger med tillatt totaltvekt på 1650kg, men sjølsagt ikkje ha meir vekt enn hva bilen kan trekke? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Syns dette er vel komplisert eg også.Eg har klasse B, bilen har tillatt total vekt på 1850kg, og tillatt tilhengervekt på 1300kg. Hvor stor tillatt totaltvekt kan da hengeren ka? 1650kg (=3500kg bil/henger) eller 1300kg(max hengervekt)? Dvs. kan eg drage en henger med tillatt totaltvekt på 1650kg, men sjølsagt ikkje ha meir vekt enn hva bilen kan trekke? Du kan trekke en henger med tillatt totalvekt mindre enn bilens egenvekt med fører, forutsatt at dette ikke er mer enn 1300 kg som er bilens tillatte hengervekt. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
rolk Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Beklager POLARN, nå begynner du å rote det til igjen. Se på innlegg 11 fra anonym. Slik er det. Tunga må være rett i munnen her. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Syns dette er vel komplisert eg også.Eg har klasse B, bilen har tillatt total vekt på 1850kg, og tillatt tilhengervekt på 1300kg. Hvis det står 1300 kg i vognkortet ditt, gjelder nok dette tillatt totalvekt på hengeren. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Polarn Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Vel, dette er hentet fra Statensvegvesen, har de rotet det til? Redigert 18.August.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
olebrum Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Her er et knippe regler for hengerkjøring. Maks bredde er 250cm maks lengde er 16,5m Viktige begreper: "Tillat totalvekt": Den maksimale totalvekt kjøretøyet er registrert for ifølge vognkortet. "Aktuell totalvekt": Vekten kjøretøyet har i øyeblikket. "Bilens egenvekt": Bilens vekt uten last. Bilens egenvekt finner en i vognkortet. Førerkort og tillat vekt: Utgangspunkt: Har du førerkort klasse B, kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg. og med tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Hovedregelen er at du trenger førerkort klasse BE hvis du skal trekke tilhenger med tillat totalvekt over 750 kg. Dette gjelder likevel ikke dersom en dekkes av "Campingvogn-regelen". Unntak & Presiseringer: 1) Campingvognregelen: Du trenger ikke alltid førerkort klasse BE for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750kg. Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B. Vilkårene er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt, i tilegg kreves det (kumulativt) at kjøretøyets tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke overstiger 3500 kg. Denne såkalte "campingvognregelen" gjelder tross navnet for alle typer tilhengere. 2) Maksimal aktuell totalvekt i vognkort: Selv om du kan trekke tilhengeren med klasse B etter førerkortreglene, kan det likevel være ulovlig. I vognkortet til bilen er det angitt en maksimal aktuell totalvekt for tilhenger som kan trekkes av bilen. Den aktuelle totalvekten er vekten hengeren har i det aktuelle øyeblikket. Denne må ikke overskrides uansett hvilket førerkort du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha en maksimal tillatt vogntogvekt det vil si summen av bilens og hengerens tillatte totalvekter. 3) Fartsgrenser: Utgangspunkt; Maks fart for henger med brems; 80 km/t. Maks fart for henger uten brems; 60 km/t. Hvis du kjører på en veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker en tilhenger uten brems, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t når tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer. Det som her er nevnt følger av Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) 21. mars 1986, § 13, fjerde og femte ledd. 4) Andre førerkortklasser: Klasse BE Gjelder for bil i klasse B som trekker tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Klasse C1E Gjelder for lett lastebil med tillatt totalvekt 3501-7500 kg og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Bilen og tilhengerens samlede tillatte totalvekt må ikke overstige 12 000 kg og tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt. Klasse D1E - Gjelder for minibuss (916 passasjerplasser) og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Minibussens og tilhengerens samlede tillatte totalvekt må ikke overskride 12 000 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overskride minibussens egenvekt. Persontransport: Det er naturligvis ikke tillatt å frakte personer i en tilhenger. Informasjon om hvilke krav til førerkort som gjelder for bruk av tilhenger finnes også hos Statens Vegvesen, se også Førerkortforskriften på Lovdata.no. Her finner du Statens Vegvesens brosjyre med regler om trekking av bil og mindre tilhenger. Redigert 18.August.2009 av olebrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Polarn har sitt på det rene han! Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
rolk Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Syns dette er vel komplisert eg også.Eg har klasse B, bilen har tillatt total vekt på 1850kg, og tillatt tilhengervekt på 1300kg. Hvor stor tillatt totaltvekt kan da hengeren ka? 1650kg (=3500kg bil/henger) eller 1300kg(max hengervekt)? Dvs. kan eg drage en henger med tillatt totaltvekt på 1650kg, men sjølsagt ikkje ha meir vekt enn hva bilen kan trekke? Svaret er nei, du kan dra henger med tilatt totalvekt på 1300 kg. 1300 som er lovlig for bilen + 1300 som er lovlig for henger = 2600 kg. Altså du overstiger ikke max vogntogvekt på 3500 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Svaret er nei, du kan dra henger med tilatt totalvekt på 1300 kg. 1300 som er lovlig for bilen + 1300 som er lovlig for henger = 2600 kg. Altså du overstiger ikke max vogntogvekt på 3500 kg. Dette er feil hvis bilens egenvekt + fører (75 kg) er mindre enn 1300 kg. Se innlegget mitt ovenfor. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Polarn Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 (redigert) Har nettopp hentet vognkortet for min egen bil og skal forsøke å forklare slik jeg tolker reglene. Min bil er en MB230TE Den har en Egenvekt med fører på 1575 kg Den har en tillatt hengervekt på 2100 kg MED BREMS Den har tillatt hengervekt på 750 kg UTEN BREMS Jeg har vanlig klasse B. Bilens totalvekt 1575 plus tillatt hengervekt med brems 2100 kg har jeg ikke lov til å kjøre dersom jeg ikke har klasse BE siden dette blir 3675 kg og uansett overstiger bilen egenvekt med fører. I dette tilfelle har jeg kun lov til å kjøre hengervekt 1575 kg med brems siden bilen ikke veier mer og det totale kin blir 3150 kg. Hengervekten med brems må ikke overstige bilens egenvekt med fører som i dette tilfellet er 1575 + 1575 = 3150. Hadde jeg hatt BE kunne jeg ha kjørt hengervekt 2100 kg med brems. Redigert 18.August.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lagavulin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Svaret er nei, du kan dra henger med tilatt totalvekt på 1300 kg. 1300 som er lovlig for bilen + 1300 som er lovlig for henger = 2600 kg. Altså du overstiger ikke max vogntogvekt på 3500 kg. Det er ikke egenvekten på bilen som skal legges til grunn for 3500kg summen, det er totalvekten.. Som du sa selv, viktig og holde tunga rett i munn... Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
gammabusa Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Bare ein kommentar til bredden, når jeg blei stoppa og fikk bot, målte karene fra biltilsynet båten kontra det som sto i vognkortet på hengeren og sa at båten ikke kunne være breiere en dette, dem fant ut at dette gikk akkurat på håret så det er hvertfal slik det praktiseres i stavanger området hvor jeg blei stoppa. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Det er ikke egenvekten på bilen som skal legges til grunn for 3500kg summen, det er totalvekten..Som du sa selv, viktig og holde tunga rett i munn... Les omigjen hva jeg skrev her Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Lagavulin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Les omigjen Nei, trenger ikke det. Sier igjen: Summen på 3500kg som ikke skal overskrides gjelder bilens totalvekt (ikke egenvekt) + hengerens totalvekt.. Teskje..? Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
olebrum Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Nederst på side to står svaret har tatt utskrift fra reglene maks bredde er 255 , 260 er for kjølevogner, alt over 255 bredde krever disp. veldig vanskelig å få på annet enn lastebil Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Nei, trenger ikke det. Sier igjen: Summen på 3500kg som ikke skal overskrides gjelder bilens totalvekt (ikke egenvekt) + hengerens totalvekt..Teskje..? Ok, da. Teskje skal bli. Hengerens tillatte totalvekt kan ikke overskride bilens egenvekt med fører. Dette er et krav som må være oppfylt i tillegg til at bilens tillatte totalvekt pluss hengerens tillatte totalvekt må være mindre enn 3500 kg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2tx Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Bilens totalvekt 1575 I dette tilfelle har jeg kun lov til å kjøre hengervekt 1575 kg med brems siden bilen ikke veier mer og det totale kin blir 3150 kg. Hadde jeg hatt BE kunne jeg ha kjørt hengervekt 2100 kg med brems. Totalvekten er ikke 1575 kg på bilen. Den er vel rundt 2000 kg eller mere??? Ergo 3500 minus totalvekt på bilen ca 1500 kg hengervekt Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Det er en stund siden jeg leste disse reglene og dersom ingenting er forandret i den senere tid er ikke dette rett. Dersom jeg har BE kan jeg kjøre en tilhenger som har tillatt totalvekt høyere enn det bilen har lov å dra. Dette fordi at med E i sertifikatet er det aktuell vekt som begrenser hengeren og ikke tillatt totalvekt. Derfor min kommentar til deg Polarn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.