Jump to content

Hva er reglene for båthenger og klasse B førerkort


Gustav Mahler

Recommended Posts

Det er korrekt at du kan kjøre den minste hengeren i dag, for da er du på 3310 kg på samlet tillatt totalvekt. OG tillatt totalvekt på hengeren (1200kg) er mindre enn bilens egenvekt (1705 kg). Men ikke den største for da er du som du selv sier 10 kg over på samlet tillatt totalvekt.

 

.........og hvor ble det av de 4250kg for ren kl B nå da?

Gjelder den summen bare for biler som er nøyaktig 3500kg max tillat, og når hengeren er nøyaktig max tillat 750kg?

Kan man ikkje dra 1200kg henger bak en 3050kg bil, slik at summen blir 4250 kg?

 

red: ser i innlegg #105 at det står der at en ikkje kan ha lettere bil og tyngre henger. Men det er ennå ikkje vist noko link til dette regelverket, eller har eg lest forbi den?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sæbø: les Førerkortforskriften, som har vært linket til tidligere her.

Svaret på spørsmålene dine finner du i §3-5, 2. og 3. ledd.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg et spørsmål til deg Sæbø. Hvorfor er 2. ledd tatt med? Hva betyr det leddet? Kan det bety noe annet enn at man med B har lov til å kjøre tilhenger inntil 750kg hvis man har motorvogn som veier mindre enn 3501kg? Jeg har enda ikke sett en lovparagraf som ikke var til for noe.

 

I ledd 3 har du ikke begrensningen på 750kg, men da er det andre grenser for vekten på bil+henger som gjelder.

 

Et hint om hvordan man leser paragrafer: Selv om ledd 4 sier at man har lov til å kjøre 3- eller 4-hjulsmotorsykkel, har man fortsatt lov til å kjøre motorvogn i de variantene som er nevnt i 1, 2 og 3. Man kan faktisk velge hvilket ledd man skal gjemme deg bak når man skal ut og kjøre.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Står ikkje svar på det spørmål der nei....

Om balansen for å kunne kjøre "vogntog" som det kalles, på 4250kg.

I §3-5, 2. ledd står det klart og tydelig at du kan trekke henger med tillatt toalvekt inntil 750 kg, og ingen begrensninger utover dette er nevnt. Dvs at absolutt maksimal totalvekt på hele vogntoget teoretisk kan oppnå 3500 + 750 kg = 4250kg.

red: ser i innlegg #105 at det står der at en ikkje kan ha lettere bil og tyngre henger. Men det er ennå ikkje vist noko link til dette regelverket, eller har eg lest forbi den?

Svaret på dette står klart og tydelig i §3-5, 3. ledd.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil oppfordre de som faktisk skal ut å kjøre med henger til å rådføre seg med andre enn folk i denne tråden - og rådet gis i god mening. Her er det nok litt mye ukvalifisert gjetning. For å slippe usikkerheter om dette tok jeg selv henger-lappen (BE) i fjor - det var rimelig og fort gjort. Kan anbefales - og så slipper man å gå i alle de fellene som "synes" og "tolkes" frem i denne tråden. Rådet er ment i god mening og ikke for å fornærme noen - det er kjipt å være i en ulykke når reglene ikke er fulgt og forsikringsselskapet krever avkorting.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil oppfordre de som faktisk skal ut å kjøre med henger til å rådføre seg med andre enn folk i denne tråden

Hvorfor stole på forståsegpåere, enten de er her på tråden eller andre steder, når du kan lese førekortforskriften som er den autorative teksten som forteller deg hva du har lov til og ikke lov til?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor stole på forståsegpåere, enten de er her på tråden eller andre steder, når du kan lese førekortforskriften som er den autorative teksten som forteller deg hva du har lov til og ikke lov til?

 

Jeg synes veiledningen fra Vegvesenet og kalkulatoren fra Caravanklubben (begge deler er det linket til tidligere i tråden) var gode. Jeg testet ulike tall i kalkulatoren og kunne ikke finne noen feil.

 

Det kan være lurt å sette seg inn i dette. Dessverre er det stor sjanse for at en tilfeldig ansatt på trafikkstasjonen (hvis man henvender seg der for å spørre) ikke kan gi riktig svar, og jeg har også hørt om folk som må la hengeren stå igjen etter politikontroll selv om de har kjørt en helt lovlig ekvipasje. Kan man reglene og legger an en overbevisende og diplomatisk tone vil en kunne unngå plunder og heft.

Link to post
Share on other sites

.........og hvor ble det av de 4250kg for ren kl B nå da?

Gjelder den summen bare for biler som er nøyaktig 3500kg max tillat, og når hengeren er nøyaktig max tillat 750kg?

Kan man ikkje dra 1200kg henger bak en 3050kg bil, slik at summen blir 4250 kg?

For å gjenta det en gang til:

Klasse B: Du kan alltid trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Dette gjelder uansett hvor stor tillatt totalvekt bilen har inntil 3500 kg. (Derav max tillatt totalvekt på 4250 som har falt noen tungt for brystet.) Så Sæbø; både bilen og hengeren kan gjerne ha mindre tillatt totalvekt, men 3500 + 750 blir max grensa.

Men har tilhengeren tillatt totalvekt over 750 kg, så gjelder samlet tillatt totalvekt på 3500 kg for hele vogntoget. Så enkelt er det faktisk, selv om enkelte har vanskelig for å tro det.

 

 

Jeg vil oppfordre de som faktisk skal ut å kjøre med henger til å rådføre seg med andre enn folk i denne tråden - og rådet gis i god mening. Her er det nok litt mye ukvalifisert gjetning.

Ja, folk kan rådføre seg med hvem de vil for meg, men jeg kan garantere at det jeg har skrevet ikke er ukvalifisert gjetning. Det er faktisk ikke gjetning i det hele tatt, men rene fakta.

 

Grunnregelen er at du alltid kan trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på 750 kg, både på klasse B, C1, C, D1 og D.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...