Jump to content

Hvilken propell til Ford fsd 70hk?

Moas-ark

Recommended Posts

Lurer på hvilken propell jeg bør ha på båten min. Båten er en tresnekke på 33 fot og motoren som skal installeres er en en Ford Transit diesel(FSD) på ca 70 hk. Er det noen som har en tilsvarende motor eller en ford York/saab 54hk som vet hviken propell de har på? Propellen som står på båten er (tror jeg) 24x 24, Har en følelse av at den kan bli litt stor! :giggle:

• 1 måned senere...

Løfter denne igjen! Har kommet over en kalkulator www.castlemarine.co.uk/. Ser denne ut til stemme? Motoren er som sagt en 70 hk, den har et maks turtall på 4000, giret er 2.92:1, båten er 33 fot/10 meter og veier kanskje 3,5-4 tonn. Målene på båten er ca- mål, men ser ikke ut til å gjøre de store forandringen på propellen. Propellen fikk en diam:18,97 pitch: 13.24 Kalkulatoren viser da et marsturtall på 3600.

.

Noe jeg også lurer på er om det er noe problem å velge lavere turtall for beregningen og da sette en større propell. Ser de ferdig mariniserte har tre versoner av samme motor www.lancingmarine.com/fsd.pdf. F.eks 51 hk, maksturtall 2500. Propellen ville da bli diam: 23.52 pitch: 21.19 Marsturtall 2250

Siden du allerede har en propell ville jeg ha prøvd emd denne først. Når du ser hvilket turtall du oppnår er det lettere å se hvor mye opp eller ned du skal. Jeg fo min del har ikke fått kalibrert turtelleren min ennå, så jeg vet ikke hvilket turtall jeg får på max. Men jeg tror max turtall hos meg ligger litt lavt, tipper jeg får rundt 3200 på max. Det er imidlertid nok til å presse Columbien opp i 11 knop, og raskere enn det har den uansett ikke godt av å gå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...