Jump to content

Halve båt-Norge uten forsikring - en risikosport !

mateco

Recommended Posts

Klarer de å påvirke politikerne til å lovpålegge et obligatorisk båtregister så ligger veien åpen for også å påvirke til lovpålagt obligatorisk ansvars forsikring for motoriserte småbåter.

I følge en av disse glimrende bøkene man bør kjøpe seg for økt sikkerhet på sjøen og kunnskap for å ta båtførerprøven så er begge deler lovpålagt allerede og Securmark eksisterer ikke! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvem har samvittighet til å ikke gjøre opp for seg når uhellet er ute?

Jeg har forsikret meg, også ansvarsforsikret. Det burde holde med hensyn til samvittigheten. Jeg føler ikke noe overhengende behov for å legge ut av egen lomme dersom noen føler seg misfornøyd med de lover og regler som finnes for ferdsel på sjøen eller for forsikringsbransjen.

Har du bonus på båtforsikringen?

Ja, jeg har en forsikringsavtale hvor premien min i praksisblir lavere dersom jeg ikke er involvert i noen ulykker (og hvor jeg kan få høyere premie dersom jeg har pådratt meg skademeldinger som utløser utbetaling fra forsikringsselskapet). Nei, denne ordningen er nok ikke såstandardisert som for bilforsikringer.

Jeg er redd at tallene som serveres er like ubrukelige / villedende som de Gjensidige serverer når det gjelder "sjøkartsundersøkelsen, der flertallet av de som disponerte fritidsbåt ikke brukte eller kunne bruke sjøkart. Jeg sendte en mail til Gjensidige om dette, og de bekreftet at de regnet selv robåter på små fjellvann inn under begrepet fritidsbåt. Jeg har sånn sett 3 båter (en ren robåt, en jolle med en 2hesters motor, og en kombijolle med en 4 hester) som jeg ikke finner naturlig å forsikre, fordi verdien av dem neppe forsvarer forsikringspremien, om muligheten for å påføre andre skade med dem, uansett hvor mye jeg skulle gå inn for det, er minimal. Dersom IF regner fritidsbåter utfra samme kriterier som Gjensidige, er kanskje disse tallene isteden svært oppløftende, idet jeg tror småjoller utgjør en ganske stor andel av fritidsbåtflåten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...