Jump to content

opptært eksosstuss viknes 1030,nestenforlis,vær obs.

fiskern

Recommended Posts

Ble oppringt igår av en nabo,Viknes 1030 2002 modell holdt på å synke.Vi dro ombord sammen med eier.Lensepumpe gikk for fullt,men klarte ikke å ta unna lekasjen.Vi fant ut at den kom fra eksosslange/utløp.Hentet 1/2 kg margarin å klistret innvendig i eksostuss.Har heldigvis slipp i nærheten så vi tok båten opp for å finne lekasjen.Eksostussen var helt opptært.Pillrotten,bare sølvpapir igjen.Hvordan er dette mulig på så ny båt.Sinkene har vært ettersett hvert år på denne båten,han her ikke strømlekasje.Båten ligger på sjøen hele året,men har kun sporadisk tilkoblet landstrøm.Ringte fabrikken for å få sendt ny,de sa disse stussene er "forbruksvare".Ta å sjekk disse på båtene deres hvis de er eldre enn ca 5år.Tror det er endel "dusinvare"ute i markedet.Mvh Steinar

Rekner med at stussen var tært der som slangeklemma stod rundt slangen. Dette oppstår fordi saltvann trenger seg inn mellom slangen og stussen også der klemma står. Der klemma står vil saltvannet etter hver bli fritt for oksygen og tæring oppstår. For å unngå dette, bremse efekten av tæring bør en smøre sika eller tilsvarende på stussen før en trer på slangen og deretter teite slangeklemmene. Dermed hindrer en at vann kommer mellom, men uansett er det viktig og kontrollere slike gjennomføringer ofte. Dette er nok ikke bare et Viknes problem.

Om exhaustrøret er i konstant kontakt med sjøvannet er det viktig at det omfattes av den katodiske beskyttelse. Se til at offeranoden er elektrisk forbundet med exhaustrøret, såkalt "bonding". Anoden, som er plassert utvendig og under vann på skroget, bør (må)være forbundet med alt metall som er i kontakt med sjøvannet for å hindre galvanisk tæring.

Anoden, som er plassert utvendig og under vann på skroget, bør (må)være forbundet med alt metall som er i kontakt med sjøvannet for å hindre galvanisk tæring.

Derom strides de lærde :crazy:! Noen hevder at alt metall skal koples sammen, andre hevder at man på denne måten skaper en form for batteri som faktisk fører til økt tæring. Jeg for min del foretrekker å ikke kople alt mulig sammen under vannlinjen (på samme måte som størstedelen av båtprodusentene), og det har gått bra til nå i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen.Har vært på et skipsverft nå på morgenen for å vise dem stussen.De sa dette er helt vanlig på alle båter med "rustfri" stuss.De kan faktisk tære opp på 2 år :eek: Det må brukes syrefast,det holder i årevis,sier de.Eldre båter har vanligvis syrefaste eksostusser.Trodde Viknes brukte beste kvalitet,er jo Norsk.Innbilte meg att Norskbygde båter var bedre enn båter fra "billigland"Trodde rustfri,og syrefast var nesten like godt,men det er jo helt forskjellig kvalitet.

Jeg oppdaget slik tæring på mitt eksosbend i vår. Eksosbend var fra 1991 og fulgte med motoren jeg kjøpte for noen år siden. Det er laget slik at det peker ned i sjøen.( reduserer støyen mye) Fikk noen til og sveise ny flens og rør stuss på dette, og det ble meget bra. No er det kobblet sammen med sink på flaps.

festus

På min Viknes fra 2006 er det benyttet syrefast eksosgjennomføring fra Suntec. Denne ligger dessuten akkurat så langt over vannlinjen ved normalt lastet båt at det må "store" bølger til for at vann "skvulper inn" i denne. Dette tyder på at man i hvertfall de senere år har valgt et annet og bedre materiale enn "bare" rustfritt. Forøvrig kan det kanskje nevnes at Suntec brukes som underleverandør bl.a. av følgende produsenter -

Nidelv Boats, Sandvik båtbyggeri, Tromøy Plast, Polar Plast, Huseklepp båtbyggeri, Djupvåg båtbyggeri, Dancer Holding ( Barracuda), Sølversen Plast, Askeladden, Viknes, Fjord og Saga. I tilegg kommer leveranser til store deler av yrkesbåt"industrien".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...