fiskern Startet 19.August.2009 Del på Facebook Startet 19.August.2009 Ble oppringt igår av en nabo,Viknes 1030 2002 modell holdt på å synke.Vi dro ombord sammen med eier.Lensepumpe gikk for fullt,men klarte ikke å ta unna lekasjen.Vi fant ut at den kom fra eksosslange/utløp.Hentet 1/2 kg margarin å klistret innvendig i eksostuss.Har heldigvis slipp i nærheten så vi tok båten opp for å finne lekasjen.Eksostussen var helt opptært.Pillrotten,bare sølvpapir igjen.Hvordan er dette mulig på så ny båt.Sinkene har vært ettersett hvert år på denne båten,han her ikke strømlekasje.Båten ligger på sjøen hele året,men har kun sporadisk tilkoblet landstrøm.Ringte fabrikken for å få sendt ny,de sa disse stussene er "forbruksvare".Ta å sjekk disse på båtene deres hvis de er eldre enn ca 5år.Tror det er endel "dusinvare"ute i markedet.Mvh Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Ringte fabrikken for å få sendt ny,de sa disse stussene er "forbruksvare". Høres merkelig ut. Min eksos stuss på Nord Westen har stått på i 24 år og er like fin enda ( Var ihvertfall det når jeg sjekket før uttak i mai måned ). Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Dette er sikkert en japansk motor, Snakket med en som også hadde samme problemet på en Nanni, opptært etter 4 år. Mitt er fra 1986, like fint. Redigert 19.August.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskern Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 Motor er en 340hk Yanmar.Eksosstussen er den som står i vannlinjen i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Eksosstussen er den som står i vannlinjen i hekken. Skjønner det, likevel synes jeg det er bemerkelsesverdig at levetiden på et slikt bend kun er 7 år. Ikke bra.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Har en slektning som opplevde det samme på sin Viknes 900 for noen år siden. Kan virke som om Viknes har kjøpt dårlige eksosgjennomføringer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fiskern Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Prøver å legge inn bilde,men det er for stort,tror jeg. Redigert 19.August.2009 av fiskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Du er ikke den første,en bekjent av meg med en 1030 opplevde det samme for en måned siden,totalt opptært stuss. Viknes burde jo ha gått ut med info om dette spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Rekner med at stussen var tært der som slangeklemma stod rundt slangen. Dette oppstår fordi saltvann trenger seg inn mellom slangen og stussen også der klemma står. Der klemma står vil saltvannet etter hver bli fritt for oksygen og tæring oppstår. For å unngå dette, bremse efekten av tæring bør en smøre sika eller tilsvarende på stussen før en trer på slangen og deretter teite slangeklemmene. Dermed hindrer en at vann kommer mellom, men uansett er det viktig og kontrollere slike gjennomføringer ofte. Dette er nok ikke bare et Viknes problem. Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 . Dette er nok ikke bare et Viknes problem. Har ikke hørt om andre en Viknes som har problem med dette ..Vi snakker her om båter som er å betrakte som forholdsvis nye Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Denne type tæring som eg beskriver kan oppstå etter svært kort tid. Dersom stussen er under vann vil problemet være ekstra stort, er den det på Viknes? Redigert 19.August.2009 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Om exhaustrøret er i konstant kontakt med sjøvannet er det viktig at det omfattes av den katodiske beskyttelse. Se til at offeranoden er elektrisk forbundet med exhaustrøret, såkalt "bonding". Anoden, som er plassert utvendig og under vann på skroget, bør (må)være forbundet med alt metall som er i kontakt med sjøvannet for å hindre galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Slik såg eksosrøret mitt også ut men det var 31 år gammelt så det va vel på tide å skifte ut ?? Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Hansi Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Noe merkelig at Viknes som en seriøs aktør lar seg være bekjent av slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Dersom dette er et generelt problem med Viknes så kommer vel dette under 5 år's regelen for reklamasjon? Da dette er en konstruksjonsfeil. En bedre løsning på dette må være å legge eksosen ut på siden, ca 10 cm over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Anoden, som er plassert utvendig og under vann på skroget, bør (må)være forbundet med alt metall som er i kontakt med sjøvannet for å hindre galvanisk tæring. Derom strides de lærde ! Noen hevder at alt metall skal koples sammen, andre hevder at man på denne måten skaper en form for batteri som faktisk fører til økt tæring. Jeg for min del foretrekker å ikke kople alt mulig sammen under vannlinjen (på samme måte som størstedelen av båtprodusentene), og det har gått bra til nå i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fiskern Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hei igjen.Har vært på et skipsverft nå på morgenen for å vise dem stussen.De sa dette er helt vanlig på alle båter med "rustfri" stuss.De kan faktisk tære opp på 2 år Det må brukes syrefast,det holder i årevis,sier de.Eldre båter har vanligvis syrefaste eksostusser.Trodde Viknes brukte beste kvalitet,er jo Norsk.Innbilte meg att Norskbygde båter var bedre enn båter fra "billigland"Trodde rustfri,og syrefast var nesten like godt,men det er jo helt forskjellig kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Jeg opplevde det samme på min Viksund 2002 model. Byttet nå i vår pga faren for at det skulle revne helt. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Gullfisk Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Glassfiberstuss hadde kanskje vært tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Dette er vel enda en ting med dagens "standard". Deler på anbud. Eksosen på vår Nidelv 28, er fra 1982, og fremdeles like fin. Heller ikke forbundet med sinkanode. Håper ikke Murphy leser dette, da er det vel hull i ettermiddag ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 En båtbygger som legger en slik skroggjennomføring I vannlinja skulle vært tiltalt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hei Har opplevd messingstusser som har vært helt "sprø" etter få år. De har sett helt fine ut, men har knekt under demontering/en kakk med hammeren. Ser ut som om en del av bestanddelene i legeringen er tæret bort, men overflaten er fin. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bjarne R Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Jeg oppdaget slik tæring på mitt eksosbend i vår. Eksosbend var fra 1991 og fulgte med motoren jeg kjøpte for noen år siden. Det er laget slik at det peker ned i sjøen.( reduserer støyen mye) Fikk noen til og sveise ny flens og rør stuss på dette, og det ble meget bra. No er det kobblet sammen med sink på flaps. festus Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 På min Viknes fra 2006 er det benyttet syrefast eksosgjennomføring fra Suntec. Denne ligger dessuten akkurat så langt over vannlinjen ved normalt lastet båt at det må "store" bølger til for at vann "skvulper inn" i denne. Dette tyder på at man i hvertfall de senere år har valgt et annet og bedre materiale enn "bare" rustfritt. Forøvrig kan det kanskje nevnes at Suntec brukes som underleverandør bl.a. av følgende produsenter - Nidelv Boats, Sandvik båtbyggeri, Tromøy Plast, Polar Plast, Huseklepp båtbyggeri, Djupvåg båtbyggeri, Dancer Holding ( Barracuda), Sølversen Plast, Askeladden, Viknes, Fjord og Saga. I tilegg kommer leveranser til store deler av yrkesbåt"industrien". Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 merkelig at Viknes som en seriøs aktør lar seg være bekjent av slikt. Jeg varslet Viknes om denne tråden tidligere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.