Honduras Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Tyske biler har gjerne også kaldere tennplugger enn de vi bruker. Har hørt om norske biler som har fått problemer med smelting av plugger og påfølgende riping i sylindervegger. Er det ikke slik at de norske bilene peleier å bryte i sammen ca 2 timer nedover autobahn? Mulig det er vandrehistorier, men hørte en som snakket om ett par byer som var godt vant til norske biler inne til rep. De lå +/- 2 timers kjøring inn i Tyskland. Når det gjelder varmkjøring og avkjøling er det mange som ikke har peil... Har dere lagt merke til enkelte som gir en liten trykk på gassen/ruser før de slår av tenningen på bilen. Så bytter de til bil med Turbo, og forstår ikke hvorfor turboen ryker så fort... Siste de gjør er altså å ruse turboen opp i 100.000 omdr, og så skrur de av motoren og oljetrykket forsvinner. (er klar over at en del har oljereservoar som kompanserer, men ikke alle har det) Redigert 21.August.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bearded Beast Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 i gamla dar kunne man gjerne bytte plugger før man la ut på tur ja. idag er det ikkje nødvendig. Men alle desse tinga skyldes ikkje anna enn slurv og manglende forbereding fra bileier Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Er litt enig med "Salt" det skal kunne gå an og BRUKE motoren uten at den går i stykker. Blir motoren varmet opp først og er av nyere dato er det bare og kjøre på. De fleste påhengere går tross alt meget få timer i året,jeg vil påstå at en påhenger som går 100 timer i året blir brukt MYE. Og hvis en sier at 50% av tiden er på fullgass så får vi håpe at de er av såpass god kvalitet at de tåler slik bruk. Når det er sagt koster påhengere "det hvite ut av øya" og er for mange (inkl. meg) en stor investering som en håper og kunne nyte i mange år og da er det lov og være litt forsiktig.' Selv har jeg en 20 år gammel maskin og er nok etter manges mening meget forsiktig i bruken av den,men hvis den går føyken må jeg være meldem i "Norges hagebåtforening" noen år hvilket ikke er aktuelt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
roesok Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) En motor har det igrunn ganske bra i en båt for der får den belastning på høyt turtall , men i en bil er det desverre en annen sak kor det er omoggjer å kjøre på så høgt gir som bare mulig. Gjerne i 5. til enhver tid og til nød ned i 4. i brattaste motebakkane. Det er dette som er døden. Man ser nå som dieselbiler har partikkelfilter så er det en enorm mengde folk som får problemer med det og det er nettopp fordi de ikkje kjører motoren rett men bare fiser rundt på 2000 O/min Motoren drar godt på det turtallet og dermed tror eieren det er OK å kjøre slik. Sånn sett så skulle de heller hatt seg en bensin der du må opp i rett turtall for å hente ut effekt. Liker å cruise på lave turtall, både i båt og bil. Har hatt en rekke biler, de første bensin, de siste diesel. Og det blir en annen kjørestil med diesel, men det har da sammenheng med at en diesel ikke har samme effektkurve som en bensinbil. Ja, jeg kjører på lavere turtall, men motoren er så kraftig på lavere turtall at den drar godt. Skal jeg da allikevel gire ned når jeg ikke trenger det? Har så langt ikke hatt problemer med dieselmotorene. Redigert 21.August.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 De fleste påhengere går tross alt meget få timer i året,jeg vil påstå at en påhenger som går 100 timer i året blir brukt MYE. Og hvis en sier at 50% av tiden er på fullgass så får vi håpe at de er av såpass god kvalitet at de tåler slik bruk. Jeg vil tro at selv 50 timer er over snittet og at bare en liten del av dette er på full fart, kanskje ikke mere enn 5/10%. Og jo større motor jo mindre bruk på høyere fart/rpm vil jeg også tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bearded Beast Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) om man ligger på 1800-2000 o/min og pedalen i gulvet i en motbakke på høyt gir med motor som har et turtallsregister på opp mot 4500 så sier det vel seg sjøl. Det blir som å ha en propell på båten der man ikkje oppnår meir enn halve turtallet den skal. Over tid går ikkje dette så bra. At en motor har nok moment på et gitt turtall betyr ikkje at det er rett å bruke motoren slik. Motorens momentkurve og anbefalt belastningskurve er ikkje samme sak på en turbomotor. beklager om noen syns dette er ot i denne tråden men det blir på en måte rellevant likevel Redigert 21.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Hvor ble de siste innleggene av.? Har de blitt slettet av sensuren?? Jeg bare spør...... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Ja, dette var laaangt over streken, definitivt ikke noe vi vil ha liggende her i åpent forum. Posteren har fått en IM fra meg.. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Ja det var vel den beste løsningen `ingar` Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.