Jump to content

Farlig å ha maks turtall over lengre tid på Suzuki DF 90?


Nor-Oles

Recommended Posts

Tyske biler har gjerne også kaldere tennplugger enn de vi bruker. Har hørt om norske biler som har fått problemer med smelting av plugger og påfølgende riping i sylindervegger.

 

Er det ikke slik at de norske bilene peleier å bryte i sammen ca 2 timer nedover autobahn? Mulig det er vandrehistorier, men hørte en som snakket om ett par byer som var godt vant til norske biler inne til rep. De lå +/- 2 timers kjøring inn i Tyskland.

 

Når det gjelder varmkjøring og avkjøling er det mange som ikke har peil... Har dere lagt merke til enkelte som gir en liten trykk på gassen/ruser før de slår av tenningen på bilen. Så bytter de til bil med Turbo, og forstår ikke hvorfor turboen ryker så fort... Siste de gjør er altså å ruse turboen opp i 100.000 omdr, og så skrur de av motoren og oljetrykket forsvinner. :crazy: (er klar over at en del har oljereservoar som kompanserer, men ikke alle har det)

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Er litt enig med "Salt" det skal kunne gå an og BRUKE motoren uten at den går i stykker.

 

Blir motoren varmet opp først og er av nyere dato er det bare og kjøre på.

 

De fleste påhengere går tross alt meget få timer i året,jeg vil påstå at en påhenger som går 100 timer i året blir brukt MYE.

 

Og hvis en sier at 50% av tiden er på fullgass så får vi håpe at de er av såpass god kvalitet at de tåler slik bruk.

 

Når det er sagt koster påhengere "det hvite ut av øya" og er for mange (inkl. meg) en stor investering som en håper og kunne nyte i mange år og da er det lov og være litt forsiktig.'

 

Selv har jeg en 20 år gammel maskin og er nok etter manges mening meget forsiktig i bruken av den,men hvis den går føyken må jeg være meldem i "Norges hagebåtforening" noen år hvilket ikke er aktuelt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
En motor har det igrunn ganske bra i en båt for der får den belastning på høyt turtall , men i en bil er det desverre en annen sak kor det er omoggjer å kjøre på så høgt gir som bare mulig. Gjerne i 5. til enhver tid og til nød ned i 4. i brattaste motebakkane. Det er dette som er døden. Man ser nå som dieselbiler har partikkelfilter så er det en enorm mengde folk som får problemer med det og det er nettopp fordi de ikkje kjører motoren rett men bare fiser rundt på 2000 O/min Motoren drar godt på det turtallet og dermed tror eieren det er OK å kjøre slik. Sånn sett så skulle de heller hatt seg en bensin der du må opp i rett turtall for å hente ut effekt.

Liker å cruise på lave turtall, både i båt og bil. Har hatt en rekke biler, de første bensin, de siste diesel. Og det blir en annen kjørestil med diesel, men det har da sammenheng med at en diesel ikke har samme effektkurve som en bensinbil. Ja, jeg kjører på lavere turtall, men motoren er så kraftig på lavere turtall at den drar godt. Skal jeg da allikevel gire ned når jeg ikke trenger det? Har så langt ikke hatt problemer med dieselmotorene.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
De fleste påhengere går tross alt meget få timer i året,jeg vil påstå at en påhenger som går 100 timer i året blir brukt MYE.

 

Og hvis en sier at 50% av tiden er på fullgass så får vi håpe at de er av såpass god kvalitet at de tåler slik bruk.

 

Jeg vil tro at selv 50 timer er over snittet og at bare en liten del av dette er på full fart, kanskje ikke mere enn 5/10%. Og jo større motor jo mindre bruk på høyere fart/rpm vil jeg også tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

om man ligger på 1800-2000 o/min og pedalen i gulvet i en motbakke på høyt gir med motor som har et turtallsregister på opp mot 4500 så sier det vel seg sjøl. Det blir som å ha en propell på båten der man ikkje oppnår meir enn halve turtallet den skal. Over tid går ikkje dette så bra.

At en motor har nok moment på et gitt turtall betyr ikkje at det er rett å bruke motoren slik. Motorens momentkurve og anbefalt belastningskurve er ikkje samme sak på en turbomotor.

beklager om noen syns dette er ot i denne tråden men det blir på en måte rellevant likevel

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...