Jump to content

Ankervinsj med blytau


hjalmar

Recommended Posts

Vel, det er vel ikke helt ukjent for de fleste med blytau, antar at det er en av grunnene til at andre vil ha kjetting (og bråk.. :-)

Ved å ha litt mer tyngde på tauet på "innsiden" av trekkhjulet, så trekker det bedre. Du vil oppnå det ved å ha lengre fall fra vinsj til oppsamler for tauet, ha et bredere tau-trau slik at det ikke bygger seg opp noen topp eller i nødsfall, hjelpe til ved å trekke litt ned på tauet på innsiden av trekkhjulet.

 

Jeg har ikke funnet noen stramming på mitt Engbo 40, men muligens kan man stramme den "medløperen/slepefingeren" som skal holde tauet inn til kilehjulet?

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på min Engbo 40 vinsj. Den er ganske så ny (har vel vært i bruk5-6 ganger). Sist vi brukte den opplevde jeg at vi ikke fikk opp dreggen fordi tauet sluret i kabelaret (det er det hjulet som trekker opp tauet). jeg oppdaget at den bolten som holder kabelaret sammen var løs. Jeg strammet denne - og da fungerte vinsjen  igjen.

 

For å finne ut av om dette var en feil med min vinsj kontaktet jeg Engo, og fikk raskt svar at joda - dette hadde de hørt om. Lønsningen deres er at man tar litt locktite (av typen som kan løsnes om man trenger det) på bolten, og strammer godt til. Dette har jeg fått gjort - og den fungerer bra så langt.

 

Kjetting eller blutau har jo vært diskutert her på forumet tidligere. Argumenter som ble fremført mot kjetting var (korriger meg om jeg husker feil!)

1. bråker mye når man slipper ut ankeret

2. har mindre fjærende egenskaper enn blytau - og man ønsker ikke rykk i ankeret

3. veier mer enn blytau

I tillegg til dette har Nidelv fortalt meg at man bør bruke syrefast kjetting fordi galvanisert kjetting legger seg i en stor pyramide og tar stor plass. Syrefast kjetting legger seg på plass bedre.

 

Ut i fra dette satte jeg inn vinsj med blytau i vår Nidelv 690, og det blir omtrent samme løsning i neste båten også. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem på min Engbo 40 vinsj. Den er ganske så ny (har vel vært i bruk5-6 ganger). Sist vi brukte den opplevde jeg at vi ikke fikk opp dreggen fordi tauet sluret i kabelaret (det er det hjulet som trekker opp tauet). jeg oppdaget at den bolten som holder kabelaret sammen var løs. Jeg strammet denne - og da fungerte vinsjen  igjen.

Hmmm,  fin opplysning... Engbo'en min er ganske så ny, så der fikk jeg en sak å sjekke. Min har sluret ganske så ofte, men jeg fikk følelsen av at det var "vanlig" (har noen kompiser med ketting, vet du..). Skal se det er så enkelt å fikse??

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Har selv en Engbo vinsj med blytau og har opplevd samme problem som flere andre, tauet slurte i kabularet.

Oppdaget med en gang at bolten i senter av kabularet hadde løsnet, prøvde gjentatte ganger å stramme den, men den løsnet etter kort tids bruk. Bolten er kun 6 eller 8mm så det er begrenset hvor hardt den kan trekkes til.

Hadde ikke Locktite ombord så jeg brukte gjengetape rundt bolten og denne løsningen har fungert fint så langt.

 

Monteringsanvisningen til Engbo burde inneholdt en anvisning om å bruke locktite på denne bolten.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Engbo skal ikke slure når alt er korrekt justert. Jeg hadde Engbo m/blytau i forrige båt. Fungerte fint de første ukene, men så begynte det å slure - selvsagt på et trangt sted med litt vind og høy puls, siden jeg ikke skjønte hva som skjedde.

 

Snakket med noen som mente at disse 2 halvdelene som utgjør kabelaret var/ble slitt og måtte byttes. Men det ga jo ikke noen mening etter så kort tid. Sluringen kom og gikk, men jeg lærte fort at ved å nappe litt i tauet så fungerte det greit (stort sett holdt det å nappe ute på badeplatteformen, men noen ganger måtte jeg ned i motorrommet og nappe på innsiden av kabelaret.

 

Neste sesong ringte jeg Engbo, som kom innom i båthavna i Oslo og fikset det hele. Årsaken var feilmontering, påstso de. 0 kr i regning og siden fungerte vinsjen utmerket.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei Hjalmar.

Kjøpte Engbo med rablontau for 3 år siden. Det første året opplevde jeg at den begynte og slure, måtte ta tak i tauet for å få f..nskapet opp :lol:. Sjekket i manualen/ bruksanvisningen og der står det hvordan den justeres :wink:. På hjulene med lammeler er det en senter skrue som skal løsnes, vær obs for det skvetter lett fra hverandre og deler forsvinner dit dreggen skal :wink:. Så skal den ytterste tørnes med solen en 1/4 omdreining og det  skrues sammen. Etter at jeg foretok denne justering har sluringen vært historie :cool:.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Vi har hatt samme problemet nå i påska...

Vinsjen går og går, og tauet går ikke.

 

Det ser ut som plastkabularet er veldig slitt innerst der hvor tauet legger seg, så jeg tror jeg begynner med å bestille nye plasthjul. (De som ligger an mot tauet)

 

IMAG0903.jpg

 

IMAG0902.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vi hadde kjettingvinsj med frislipp på Master'en, og ja Hansi, jeg er til nå ganske enig at kjetting er best.

Ulven har tipset meg om å snu (endevende) tauet.

Dette skal prøves, kan sikkert hjelpe litt, om ikke forrige eier var like smart...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje men alikevel verdt og nevne syntes jeg.

I fjor lå vi noen båter ved Jomfruland, en kompis av meg skulle bak og kjenne at han hadde fått godt feste med dreggen, han puttet

fjernkontrollen i lomma og gikk bak på badeplattformen for og kjenne på tauet (han har samme løsning på ankervinsj som vist over)

Når han bøyde seg ned og fikk tak i tauet så ble inn knappen på fjernkontrollen trykket inn i bukselommen med det resultat at

lillefingeren fulgte med over kabelaret, men under tauet.

Resultat: lillefingeren ble halvparten så kort når legene på sykehuset i Skien var ferdig med og operere.

Erfaring: Gå ikke med fjernkontrollen i lomma hvis du vil sjekke dreggfestet!

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...