Jump to content

Yanmar mot Volvo, service og pålitelig?!?!?!


erund

Recommended Posts

Er inne i et dilemma mellom Yanmar og Volvo når jeg er under båtjakten nå for tiden. Ser da spesielt etter halvplaner båt (strak aksel) med Yanmar 120 hk, 184 hk eller 222 hk eller Volvo Penta TAMD41, KAMD43, D3-160 og D4-225.

 

Har to spørsmål:

 

1) Pålitelig, problemfrekvens, servicekostnader etc.

 

2) Servicemuligheter, eksempel i Bergensområde som jeg bor finnes det kun en Yanmar forhandler på Bildøy (Sotra). Ulempe? Under en ferietur på kysten til sørlandet kan det hende at jeg trenger hjelp til motorservice eller anskaffelse av deler av en eller annen grunn, så er kanskje Volvo lettere tilgang?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Dersom det var mulig, så skulle eg aldri hatt noko som har grønn muggfarget i motorrommet. Står det i , så ok...juster prisen....men ikkje ved feks skifte eller om det stod mellom to båter.

Servicer klarer du få gjort uansett vel? Ta det om høsten når det er lettere å komme til :flag:

 

red: ja...- du spør om problemfrekvens og servicekostnader.... eg veit ikkje om yanmarproblem ...men eg kjenner litt volvo :nonod: Og som du skriver så er det nok lettere å finne deler til Volvo langs kysten. Stod om det med VP i en annen tråd tidligere...og det ble bare stilt sarkastisk spørsmål, skal tru kvifor de har forhandler i kvar bygd :giggle:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvordan er egentlig fordelingen Yanmar/Volvo? Noen som har noen tall? Det er selvfølgelig viktig å ha en forhandler med god service tilgjengelig, og at den grønne trenger det mere en den grå, er en oppfatning jeg også har registrert. Har også registrert flere tilfeller av at folk kommer langveisfra og kjøper båt med Yanmar på tross av at det finnes tilsvarende båter med VP i nærommerådet, så det spørs om ikke den grå har betraktelig bedre rykte. Men det kan nok være VP har et bedre servicenett(de får jo øve mye :wink: )

Link to post
Share on other sites

Generell betraktning:

I et forum vil det ofte være fokus på problemene. Store leverandører som f.eks Volvo vil nødvendigvis få et stort antall feil, mens det interessante er feilprosenten. Det oppstår surmuling blant kundene, men mange kjøper produktet likevel.

Det siste poenget er jo verdt å tenke på.

 

En annen sak er jo hvordan reklamasjoner håndteres. Båtmagasiner har hatt reportasjer der det er vanskelig å forstå motorleverandørens standpunkter. Man skulle tro at en stor leverandør har god økonomi og mye å gå på for å oppnå kundetilfredshet. Men det skjer ofte ikke. Tvertimot utvikles en bedriftskultur der "vi har rett" og kundeforholdet drepes med ekspertise. Volvo har som andre gode muligheter for forbedring.

 

Det hadde vært fint om solskinnshistorier også fikk fokus i forum som dette.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja og det er vel med motorer som med alle andre produkter at det finnes gode og mindre gode utgaver innenfor samme merket. Mercedes og Volvo har vel begge laget biler med masse feil på. Jeg har selv en 85 modell Volvo Penta TAMD30 som vel har fått status som en av de mest holdbare maskinene som noen gang er laget. Det samme gjelder TAMD40 mener jeg. Men om jeg skulle måtte bytte ut denne etterhver så ville nok valg av ny falle på Yanmar, helt klart !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg tror du har rett i at det er flere Volvo-verksteder og lettere å få ta i deler, særlig kanskje brukte. Ser man imidlertid på 80-tall Volvoen, slik som du har, så har vel de motorene vært ganske gode.

 

Det er likevel slik at disse 80-tallsVolvoene sliter med at de går varme. Det har jeg f. eks aldri hørt om på Ford/Sabb eller Yanmar. (Forden går imidlertid for kald.) Den nye D-serien har vi jo også hørt mye om i forhold til at de rett og slett har stoppa, og det til og med nye motorer. Noe sånt har jeg aldri hørt om på Yanmar. Ikke at jeg har hørt om det på andre motorer heller for den saks skyld. Her har vel forresten Småbåtentusiasten et poeng i at store leverandører som Volvo også får mange feil. Likevel svikter vel den argumentasjonen noe, for Yanmar er vel ikke noen liten leverandør?

 

Ellers har vi vel litt den samme diskusjonen som på land ala: Toyota og andre japanere har generelt mindre feil enn europeere og for ikke å snakke om amerikanere......

 

Jeg kunne nok tatt sjansen på Volvo, men dersom det stod mellom Volvo og Yanmar ville valget vært svært enkelt.

 

mvh

finnmarken

Link to post
Share on other sites

det er jo også andre enn disse to; i pollen fra 2003 (Ingars link) manglet ihvertfall de gule fra Vetus (vi har vært fornøyd med vår 42-hester i skøyta) - og det manglet "mellomfornøyd"-valg :-|

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det oppstår surmuling blant kundene, men mange kjøper produktet likevel.

Det siste poenget er jo verdt å tenke på.

Det er neppe kundene som styrer dette, men båtprodusentene. De færreste kunder vil be om å få Yanmar, hvis båtprodusenten anbefaler Volvo.

Og hva båtprodusenten anbefaler trenger ikke nødvendigvis å være basert på hvilken motor som har best kvalitet...

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både VP og Yanmar...dessverre så er det noen år siden sist så jeg gjorde tabben å kjøpte båt med VP...det blir siste gangen

Yanmar har dyre deler men så holder de også

De litt eldre motorene til VP uten elektronisk styring, feks 41 motoren er grei nok, men disse motorene med elektronisk styring får man garantert feil på etter en stund. Dessuten har vel alle VP eiere hatt kjøleproblemer? Det har jeg selv nå, og det er omtrent som å lete etter nåla i høystakken..

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Motorer jeg har hatt siden 1985

 

75 mod. MD 11 slatvannskjølt 25 hk. I mitt eie i perioden 1985 - 1994.

Der tæret kjølekretsen hull i toppen. Men da var motoren 19 år gammal, så vel ikke noe annet å regne med. Siden den var saltvannskjølt.

 

Fordsaab 54 hk 1978. I mitt eie, perioden 1995 - 1999. Masse krøll. Ikke dyre reprasjoner, men like spent hver sommer,"hva ryker i år". Møkkamotor

 

Yanmar 4lh-ste 96 mod. I itt eie. perioden 1999 - 2004. 0 problem. Men så var den jo nesten ny.

 

VP TAMD40B 1986 mod i mitt eie 2005 - 2008. Litt lekasje fra kjølekretsen sprukent rør, samt at jeg måtte bytte simring i saltvanspumpa. Ellers 0 problem. Alderen tatt i betrakning, veldig bra.

 

VP TAMD 41A 1987 mod. I mitt eie pr. i dag. Brukte båten i høst og og fra tidlig vår. 0 problem så langt.

 

Når det gjelder TAMD serien så har jeg veldig god erfaring. Men disse motorene begynner jo å bli gamle, så noe rep. må man vel regne med.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I båten vår sitter det en 2000-mod. 120hk Yanmar (4JH3-DTE). Dette er en liten og lettbygd sak på knappe 280 kg inkl. gearboks. Da vi kjøpte båten sent på høsten 2006 sto timetelleren på 915. Motoren har nå gått 1150 timer. Jeg kjenner ikke til at forrige eier hadde problemer av noe slag med motoren.

 

Foruten vanlig/årlig service i form av olje-/filterskift og vinterkonservering, har jeg gjort følgende med den:

- I fm. bytte fra vanlig blå frostvæske til silikatfri våren 2007, kjørte jeg en "systemrensrunde" på ferskvannssystemet. Det kom ikke ut noe som tydet på avleiringer, og motortemperaturen er stabil og fin uansett belastning.

- Byttet eksosbendet våren 2008 pga antydning til kjølevannssvetting i en sveis. Dette var en enkel og grei jobb. Det gamle bendet ble sveiset opp igjen og utgjør nå reserve.

- Kontrollert og justert ventilklaringer våren 2008. Enkel og grei jobb.

- Byttet impeller våren 2009. Impelleren sitter fryktelig kronglete til på denne motoren (bakovervendt og langt nede på BB side). I tillegg til dette gjør plassering av skott ved siden av motoren at impellerbytte er en jobb som er nærmest umulig å utføre hvis behovet skulle oppstå i rom sjø.

- Byttet dynamorem våren 2007 og våren 2009. Enkel og grei jobb.

 

Jeg har aldri hatt båt med dieselmotor før denne, og har derfor ikke noe sammenligningsgrunnlag. Jeg er imidlertid svært godt fornøyd med motoren, og vil ikke nøle med å anbefale en tilsvarende til andre. Den er fantastisk lettstartet og fyrer i gang på første "snurren" uansett om vi snakker om varm eller kald/"vinterlagret" motor. Nesten ingen røyk, verken ved oppstart eller drift. Ikke noe oljeforbruk (kanskje jeg fyller etter en halvliter i løpet av 80-100 timer).

Jeg håper bare at denne eksemplariske oppførselen fortsetter! :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...