Fanafjord Startet 21.August.2009 Del på Facebook Startet 21.August.2009 (redigert) Ja da, Har en klar diagnose på 3 fotssyken. Bruker mer tid på finn.no enn jeg burde... Fant disse to sammenlignbare båter: Scanmar 33 og Sweden Yachts C-34 Begge noenlunde lik i størrelse, pris og alder. Er ut etter en velholdt eksemplar som egner seg til tur men også seiler godt. (Alder tatt i betraktning) Begge kunne vært aktuell til min neste båt. Når man tenker i disse baner hva ville dere sett på? Er noen av de to et klart bedre kjøp? Er prisen noenlunde riktig for en slik båt?Mener å huske at Scanmar 33 ble solgt til godt under 400000 kr ifjor. Er det andre båter i denne klassen verdt å kikke på? Albin Nova kanskje? Redigert 21.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Tranen2 Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Jeg ville valgt Sweden Y. men er usikker på motoren der. Motoren i Scanmaren er "ny", men Scanmaren er kjent for å ha problemer med kjølen om den ikke er fikset. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
John N Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Vanskelig valg! Jeg har selv Scanmar 33. Drømte alltid om Sweden Yacht da jeg var yngre. I denne duellen ville jeg valt Scanmar grunnet motor. En MD11 fra -80 tallet får du trøbbel med uansett. Jeg har nylig byttet motor i Scanmare grunnet mye fortvilelse over volholdt ferskvannskjølt MD11. Jeg ville også sjekket et såpass gammel teakdekk nøye. Min scanmar har mye teak i cokpitt og dette er ikke 100% SY virker nok noe mer ekskuliv, spesielt i interiøret. Scanmaren har forsterkede bunnstokker og vil dermed ikke få tidligere nevnte problem med kjølen. Sjekk av festene til røstjern er byttet. Du nevner pris. Har inntrykk av at scanmar 33 ligger fra 375-425 med orginal motor. Jeg hadde ikke nølt med å betale noe ekstra for en mer varig motor. Ville også vurdert seilgarderobens alder. Scanmar har stor akterkabin. SY har vell delt den i to og får dermed en seng mindre. Begge mangler dessverre stort stuerom bak ( savner dette). Vi vurderte Albin Nova og Beneteau 31. Så det var en Rush Selection i din prisklasse til salgs nå. Spennende båt. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18600037 Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Det er et vanskelig valg, men forholdsvis ny motor m/drev er viktig. Det står ikke noe om hviken type kjøl båtene har - bly/jern. Det et absolutt en fordel med bly. Jeg ville ha sett på begge to og latt magefølelsen fått bestemme. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
NovaMalin Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Ville valgt Scanmaren av grunnene som er nevnt over. Seiler bra. Synes utropsprisen er noe høy! Har selv en Nova, og kan anbefale det! Solid og velseilende! Andre aktuelle?: Omega 34, Athena 34, Comfortina 32, Gambler 35, Maxi 999, Contrast 33. Ellers ville jeg tatt en titt på denne Twostaren: Ellers er jo X-99 en veldig interessant båt! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Tranen2 Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Hadde jeg greid å skaffe en Wauquiez Gladiator 33 med nyere Yanmarmotor, ville jeg ha valgt den - og det greide jeg! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
John N Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Maxi 999 er en fristende båt i denne prisklassen. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Takk for flotte innspill. Maxibåtene har en stor ulempe: Kona liker de ikke Ellers tror jeg mest på svensk. Synes den Albin Ballad som jeg har er gjennomgående skikkelig bygd og har inntrykk at de fleste svenske seilbåter fra 80 tallet er det, mens de franske og tyske er mer så som så. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Høghaug Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Hva med Hero 107? En på Finn til 420K. Som seilnovise så har jeg (på grunnlag av annonser og bilder, vel og merke....) lagt min elsk på denne. Er jeg på bærtur eller...? Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Det er jo noen av disse båtene som er det jeg kaller SIKA-bomber, og som fordrer mer tid til vedlikehold enn bruk. Ligg unna 25 år gamle motorer er mitt råd! Dette ut fra egne erfaringer. Selv er jeg på jakt etter en Contrast 33 eller 360, men det er få i markedet. Ellers er jo Scanmar en båt som får mye skryt i brukttester. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Jo enig med Upnorth. Contrast og muligens Comfortina er "inn" men Hero er heller "ut" pga at disse er mer halvfabrikat og selvbyggerbåt. Ser at en Athena er på salg på Finn, men den ser også mer "enkel" ut. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kaftein ØL Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Jeg mener valget er superenkelt! har vært ombord i begge båtene og har hatt Scanmar selv. Hvis du tar deg en tur ombord i båtene skjønner du kjapt at Scanmaren er bedre. Sweden yachten er forøvrig ikke noen ekte sweden yacht, men en comfortina-form med teakdekk og litt detaljer. Hadde det deriimot vært sY 340 hadde saken vært noe annet. Har hatt Scanmar i 3 år selv og kan anbefale denne båten på det sterkeste. Den er helt super på alle måter! Det med svajkjøl som det er så mye prat om er ikkke noe problem i det hele tatt. Jeg gjorde kraftig forsterkning i båten min (og en liten grunnstøtingsskade i 6 knop)da jeg hadde den og gjorde unna hele jobben på en lørdag. Ellers er plassutnyttelsen i båten veldig bra, med en stor salong, L-pantry, og toalettet akter ved nedgangen. cockpiten er også godt uformet for seilas og båten er veldig fin å seile. Vurderer selv å anskaffe en slik båt igjen på et eller annet tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Tror nok Sweden Yacht er å foretrekke under ellers like forhold. I hvert fall har jeg valgt det. Bare se på dekksflatene. Scanmaren buler opp som en ballong. Og cockpiten i SY er laget for seiling. Men med gammel motor blir jo regnestykket ganske skjevt. Da er det fort hundre tusen i utgifter som venter. Mer, hvis man vil ha noe grått eller grønt. Så svaret gir seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2009 Da var Scanmar 33 allerede solgt - det gikk raskt. Det var sikker en god kjøp for den som slo til. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Sweden yachten er forøvrig ikke noen ekte sweden yacht, men en comfortina-form med teakdekk og litt detaljer. Er det nok ikke. SY 34 er identisk med Comfort 34. Comfortina eksiterte ikke i 1978. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Er det nok ikke. SY 34 er identisk med Comfort 34.Comfortina eksiterte ikke i 1978. Flisespikkeri ! Alle vet at det het comfort først, senere comfortina. Det er i praksis akkurat det samme. Båten er identisk med comfort 34, ikke comfortina som jeg nevnte. SY 34 er samme form som Comfort 34 og således ingen ekte SY At den scanmaren allerede er solgt understreker hvor populære og bra båter dette er. la min ut en torsdags kveld i februar og hadde solgt den allerede på lørdag kveld for annonsert pris (460" m ny motor og div. for noen år siden) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Ja følgte med et par Scanmar 33 ifjor og de gikk rimelig kjappt de og. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Iwrig2 Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Går rundt med kronisk 3 fot syke selv og synes også SY / comfort 34 er en fin turbåt. Har en bekjent med en scannmar 33 som er plaget med osmose, men det kan jo være mer tilfeldig enn å si noe om kvaliteten på den. Forøvrig en veldig romslig og praktisk båt, men hekken er ikke direkte pen i mine øyne. Veldig svak for SY`n virker kompakt og godt "skrudd sammen". Jeg hadde med andre ord ikke vært i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Er det nok ikke. SY 34 er identisk med Comfort 34.Comfortina eksiterte ikke i 1978. Ja, riktig, men hvor riktig er det å kalle denne båten SY 34? I "gamle dager" kaltes båten Comfort 34 det er jeg nokså sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Litt pavens skjegg..... Stemmer det. Den het først Comfort 34 inntil SY overtok rettighetene og kalte den Sweden Yachts 34. Hvorvidt det er riktig at den da kalles SY kan man jo strides om. Comfort 30 ble jo også bygget både hos Sweden Yachts og i Sandefjord men er vel fremdeles en Comfort. Men noen Comfortina er SY34 alldeles ikke. Det er aldri bygget like båter både som Comfort og Comfortina. Det nærmeste er Comfort 32/ Comfortina 32. Det eneste de har til felles er at de ser like ut. Ellers er de svært ulike. Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Ny sjanse http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18748200 Sitér dette innlegget Link to post
SY Anora Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Hei, du har kanskje funnet deg båt. Jeg har hatt samme problem som deg. Men mitt valg ble en Sweden Yacht c 34. Er fult fornøyd med valget i dag, løsningene her er meget gode. Du får relativt god plass i forhold til annen båt i samme størrelses orden. (Vi er to voksne og tre barn, med hund) Samtidig så oppleves den stiv og god. Mine kriterier var god seilgarderobe, med nyere seil. Motor og gear av nyere dato. Det er ikke så mange av disse båtene, men reis og kikk. Så finner du fort ut hva som er bra og dårlig. Det er ofte kosmetiske problemer som trekk i tak og vegger som faller ned, dette limes bare opp med litt lim. Når det gjelder teak dekket så må du uansett tenke vedlikehold her. Det vaskes rent med grønnsåpe eller teak rens. blir så godt som nytt. Styr unna SY med den gamle MD 11 motoren, se etter MD2030. Den er knall god, lekasje i fra bund panne kan forekomme her. Men dra til skruene forsiktig, eller bytt pakning. Volvo er uansett ikke noe Yanmar. Min SY er min første "plastbåt" tidliger kun hatt skøyter. Utrolig imponert, den oppførte seg svært godt i store bølger og 17sm utenfor Lindesnes. Var ikke redd ett øyeblikk, enda jeg sto med vann til knea i cocpitt. LØP OG KJØP Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 (redigert) Det som dere kaller Sweden Yacht 34 er vel egentlig en Comfort 34 ? Mange har i senere tid begynt å bruke betegnelsen SY34, men da disse var relativt nye på markedet var de C 34. Noe forklaring? Egentlig er vel Scanmar 33 en nyere konstruksjon?? eller tar jeg feil? I alle fall er begge kjent for å være bra båter, men obs for Scanmars svaikjøl. Redigert 12.Desember.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 (redigert) Hadde gått for Scanmaren. Det er i utgangspunktet en nydelig båt og dette var jo et praktekspemplar!! I tillegg har Scanmaren nyere motor. Teakdekk på en 27 år gammel båt (SY) ser jeg ikke som fordelaktig, snarere tvert om. Men synd....båten er solgt Redigert 12.Desember.2009 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2009 Har funnet meg båt nå. Var i Danmark igår og skrev kontrakt, og var idag med den nye eieren av min Albin Ballad og seilte den fra Os til Bergen... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.