Jump to content

Sweden Yachts 34 eller Scanmar 33 - Hva ville dere valgt?


Fanafjord

Recommended Posts

Ja da, Har en klar diagnose på 3 fotssyken. :lol: Bruker mer tid på finn.no enn jeg burde...

 

Fant disse to sammenlignbare båter:

 

Scanmar 33

 

og

 

Sweden Yachts C-34

 

Begge noenlunde lik i størrelse, pris og alder. Er ut etter en velholdt eksemplar som egner seg til tur men også seiler godt. (Alder tatt i betraktning) Begge kunne vært aktuell til min neste båt. Når man tenker i disse baner hva ville dere sett på? Er noen av de to et klart bedre kjøp?

 

Er prisen noenlunde riktig for en slik båt?Mener å huske at Scanmar 33 ble solgt til godt under 400000 kr ifjor. Er det andre båter i denne klassen verdt å kikke på? Albin Nova kanskje?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Jeg ville valgt Sweden Y. men er usikker på motoren der. Motoren i Scanmaren er "ny", men Scanmaren er kjent for å ha problemer med kjølen om den ikke er fikset.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post

Vanskelig valg!

 

Jeg har selv Scanmar 33. Drømte alltid om Sweden Yacht da jeg var yngre.

I denne duellen ville jeg valt Scanmar grunnet motor. En MD11 fra -80 tallet får du trøbbel med uansett. Jeg har nylig byttet motor i Scanmare grunnet mye fortvilelse over volholdt ferskvannskjølt MD11.

Jeg ville også sjekket et såpass gammel teakdekk nøye. Min scanmar har mye teak i cokpitt og dette er ikke 100%

 

SY virker nok noe mer ekskuliv, spesielt i interiøret.

Scanmaren har forsterkede bunnstokker og vil dermed ikke få tidligere nevnte problem med kjølen. Sjekk av festene til røstjern er byttet.

 

Du nevner pris. Har inntrykk av at scanmar 33 ligger fra 375-425 med orginal motor. Jeg hadde ikke nølt med å betale noe ekstra for en mer varig motor.

 

Ville også vurdert seilgarderobens alder.

 

Scanmar har stor akterkabin. SY har vell delt den i to og får dermed en seng mindre. Begge mangler dessverre stort stuerom bak ( savner dette).

 

Vi vurderte Albin Nova og Beneteau 31. Så det var en Rush Selection i din prisklasse til salgs nå. Spennende båt. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18600037

Link to post

Takk for flotte innspill. Maxibåtene har en stor ulempe: Kona liker de ikke :lol:

 

Ellers tror jeg mest på svensk. Synes den Albin Ballad som jeg har er gjennomgående skikkelig bygd og har inntrykk at de fleste svenske seilbåter fra 80 tallet er det, mens de franske og tyske er mer så som så.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Det er jo noen av disse båtene som er det jeg kaller SIKA-bomber, og som fordrer mer tid til vedlikehold enn bruk. Ligg unna 25 år gamle motorer er mitt råd! Dette ut fra egne erfaringer. Selv er jeg på jakt etter en Contrast 33 eller 360, men det er få i markedet. Ellers er jo Scanmar en båt som får mye skryt i brukttester.

Link to post

Jo enig med Upnorth. Contrast og muligens Comfortina er "inn" men Hero er heller "ut" pga at disse er mer halvfabrikat og selvbyggerbåt. Ser at en Athena er på salg på Finn, men den ser også mer "enkel" ut.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Jeg mener valget er superenkelt! har vært ombord i begge båtene og har hatt Scanmar selv. Hvis du tar deg en tur ombord i båtene skjønner du kjapt at Scanmaren er bedre. Sweden yachten er forøvrig ikke noen ekte sweden yacht, men en comfortina-form med teakdekk og litt detaljer. Hadde det deriimot vært sY 340 hadde saken vært noe annet.

 

Har hatt Scanmar i 3 år selv og kan anbefale denne båten på det sterkeste. Den er helt super på alle måter! Det med svajkjøl som det er så mye prat om er ikkke noe problem i det hele tatt. Jeg gjorde kraftig forsterkning i båten min (og en liten grunnstøtingsskade i 6 knop)da jeg hadde den og gjorde unna hele jobben på en lørdag. Ellers er plassutnyttelsen i båten veldig bra, med en stor salong, L-pantry, og toalettet akter ved nedgangen. cockpiten er også godt uformet for seilas og båten er veldig fin å seile. Vurderer selv å anskaffe en slik båt igjen på et eller annet tidspunkt.

Link to post

Tror nok Sweden Yacht er å foretrekke under ellers like forhold. I hvert fall har jeg valgt det. Bare se på dekksflatene. Scanmaren buler opp som en ballong.

Og cockpiten i SY er laget for seiling.

 

Men med gammel motor blir jo regnestykket ganske skjevt. Da er det fort hundre tusen i utgifter som venter. Mer, hvis man vil ha noe grått eller grønt. Så svaret gir seg selv.

Link to post
Er det nok ikke. SY 34 er identisk med Comfort 34.

Comfortina eksiterte ikke i 1978.

 

Flisespikkeri :sleep: ! Alle vet at det het comfort først, senere comfortina. Det er i praksis akkurat det samme. Båten er identisk med comfort 34, ikke comfortina som jeg nevnte. SY 34 er samme form som Comfort 34 og således ingen ekte SY

 

 

 

At den scanmaren allerede er solgt understreker hvor populære og bra båter dette er. la min ut en torsdags kveld i februar og hadde solgt den allerede på lørdag kveld for annonsert pris (460" m ny motor og div. for noen år siden)

Link to post

Ja følgte med et par Scanmar 33 ifjor og de gikk rimelig kjappt de og.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Går rundt med kronisk 3 fot syke selv og synes også SY / comfort 34 er en fin turbåt. Har en bekjent med en scannmar 33 som er plaget med osmose, men det kan jo være mer tilfeldig enn å si noe om kvaliteten på den. Forøvrig en veldig romslig og praktisk båt, men hekken er ikke direkte pen i mine øyne. Veldig svak for SY`n virker kompakt og godt "skrudd sammen".

Jeg hadde med andre ord ikke vært i tvil.

Link to post

Litt pavens skjegg.....

Stemmer det. Den het først Comfort 34 inntil SY overtok rettighetene og kalte den Sweden Yachts 34. Hvorvidt det er riktig at den da kalles SY kan man jo strides om. Comfort 30 ble jo også bygget både hos Sweden Yachts og i Sandefjord men er vel fremdeles en Comfort.

Men noen Comfortina er SY34 alldeles ikke.

Det er aldri bygget like båter både som Comfort og Comfortina. Det nærmeste er Comfort 32/ Comfortina 32. Det eneste de har til felles er at de ser like ut. Ellers er de svært ulike.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei, du har kanskje funnet deg båt. Jeg har hatt samme problem som deg. Men mitt valg ble en Sweden Yacht c 34. Er fult fornøyd med valget i dag, løsningene her er meget gode. Du får relativt god plass i forhold til annen båt i samme størrelses orden. (Vi er to voksne og tre barn, med hund) Samtidig så oppleves den stiv og god. Mine kriterier var god seilgarderobe, med nyere seil. Motor og gear av nyere dato. Det er ikke så mange av disse båtene, men reis og kikk. Så finner du fort ut hva som er bra og dårlig. Det er ofte kosmetiske problemer som trekk i tak og vegger som faller ned, dette limes bare opp med litt lim. Når det gjelder teak dekket så må du uansett tenke vedlikehold her. Det vaskes rent med grønnsåpe eller teak rens. blir så godt som nytt. Styr unna SY med den gamle MD 11 motoren, se etter MD2030. Den er knall god, lekasje i fra bund panne kan forekomme her. Men dra til skruene forsiktig, eller bytt pakning. Volvo er uansett ikke noe Yanmar. Min SY er min første "plastbåt" tidliger kun hatt skøyter. Utrolig imponert, den oppførte seg svært godt i store bølger og 17sm utenfor Lindesnes. Var ikke redd ett øyeblikk, enda jeg sto med vann til knea i cocpitt. LØP OG KJØP

Link to post

Det som dere kaller Sweden Yacht 34 er vel egentlig en Comfort 34 ? Mange har i senere tid begynt å bruke betegnelsen SY34, men da disse var relativt nye på markedet var de C 34. Noe forklaring?

Egentlig er vel Scanmar 33 en nyere konstruksjon?? eller tar jeg feil? I alle fall er begge kjent for å være bra båter, men obs for Scanmars svaikjøl.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Har funnet meg båt nå. Var i Danmark igår og skrev kontrakt, og var idag med den nye eieren av min Albin Ballad og seilte den fra Os til Bergen...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...