Jump to content

Sweden Yachts 34 eller Scanmar 33 - Hva ville dere valgt?

Fanafjord

Recommended Posts

Ha ha, våger jo nesten ikke å si det i forumet her... Jeg har sunket så dyp at jeg har kjøpt meg en Bavaria 32. :lol: Og det etter å har vurdert Scanmar. Men sånn er det. Syns det var en veldig grei båt til en grei pris.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Neida, kjøpte en 2003 modell. Det var egentlig en tysk båt som har gått i charter i Sør-Danmark.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 5 måneder senere...

C34 og SY34 kan ikke sammenlignes. Da Sweeden Yachts overtok C34 fra Comfort Båtar (konk) endret de båten betraktelig. Den ble bredere i akterskipet, og fikk ny rigg/innredning/dekkslayout/etc. SY34 kom på markedet i 1986. C34 kom i 1977. C34 lyser 1,13 - SY34 lyser 1,18. SY34 er også 20 cm lengre. Det ble totalt bygget ca. 110 SY34 og 330 C34.

Etter min mening kan man ikke sammenligne Scanmar 345 med SY34 som sikkert kostet det dobbelte som ny. SY34 er en fantastisk bår i absolutt ypperste Orust-klasse. Den bør sammenlignes med HR, Najad, Malø og andre Orust-båter.

Scanmar er en OK båt - ikke i klasse med SY - men langt over Bavaria!

For spesielt interesserte anbefales boken 300 Segelbåtar i test, av Curt Gelin, utgitt av Nautisk Forlag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...