Frissy Startet 21.August.2009 Del på Facebook Startet 21.August.2009 Ser på båt med en motor som ikke det er byttet impeller på minimum 10 år. 90 hk evinrude v4 1993. Er det et problem? Vil helst ha en motor som fungerer godt......Noen sier hvert år og at ved for lenge opphold kan det løsne deler som blir med i systemet.....? Råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 På Evinruder og Jonson er ikke dette noe problem de blir bare slitt og miser trykket , det ser du på kontrolstrålen. Det er vel på Japanske motorer impellern blir som kaffegrud når de ryker. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Ser på båt med en motor som ikke det er byttet impeller på minimum 10 år. 90 hk evinrude v4 1993. Er det et problem? Noen sier hvert år og at ved for lenge opphold kan det løsne deler som blir med i systemet.....? Det er vel på Japanske motorer impellern blir som kaffegrud når de ryker. Skiftet selv impeller på -99 mod. Honda 115 hk. i vår. Viste seg å være helt unødvendig, den gamle impelleren var god som ny. Det er et uttrykk som heter "If it works, don't fix it". Men det er klart at når først impellerhuset var skrudd opp og ny impeller var kjøpt inn så var det bare å bytte. Så slipper en den bekymringen de neste 10 år. Tror før øvrig ikke det er noen grunn til at impeller på japanske motorer skal være noe dårligere enn f.eks. Evinrude eller Johnson, heller tvert imot. Trolig er impeller på denne Evinrude OK, den er nå skiftet iallefall en gang siden 1993. Er kontrollstrålen fin? Men om dette er noe en går og tenker på så er det bedre å bytte. Koster ikke all verden det. I forhold til innenbords så har utenbords lange intervaller mellom hvert skifte. Det at den bør byttes hvert år er bare tull. Redigert 21.August.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Har faktisk aldri måttet bytte impeller på en Johnson/Evinrude-motor og har hatt utallige av disse gjennom siste hundre år, eller så! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
aileenll Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Min erfaring er at det kan lønne seg å skru opp disse jevnlig, og smøre skruer med sjøvansbestandig fett. Der det ikke har vert skrudd er ofte alumniumen annøpt slik at de syrefaste skruene sitter dønn fast . en motor som er skrudd på er som regel lettere å skru på seinere også Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.