Arve Startet 22.August.2009 Del på Facebook Startet 22.August.2009 Hei dere! Har kikket litt på Laguna og Sea King 38 som ligger på finn for tiden. Dette er vel henholdsvis skrog (selvbygger) fra vestfold og østfold hva jeg forstår? Noen med kjennskap til disse modellene? Personlig liker jeg nok ht løsningen best. Men hva med sjø egenskaper og etc etc. Vil gjerne ha litt påfyll her... Arve. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Du bør ha 2 motorer.. Dette er tunge skrog, den ene Lagunaen med 1 300HK mercruiser/den andre 1 270 hk blir i snaueste laget, skeptisk til den med 290 Yanmar også pga 1 motor og 1 drev. Det blir et voldsomt moment på drevet. Hvis det er fast aksling vet jeg ikke hva man skal tenke på for det vet jeg ikke noe om. 1150 er solgt som byggesett, så kvaliteten på det som er laget er sikkert variabel. Noen er ikke gode, og noen er fantastiske byggverk! mvh bavaria32sport som så på Laguna 1150 for noen år siden. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Blue_Dragon Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Dette er jo forholdsvis store båter og mye båt for pengene. Sjøegenskapene har jeg ikke hørt så mye til. Laguna FB er vel den jeg liker best. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Hei, for å avspore littegrann. Når dere snakker om dette med 1 eller 2 motorer. Før jeg kjøpte båten min ble jeg av noen anbefalt sterkt å velge 1 motor fordi båten da skulle bli mer kjørbar, siden båten ble altfor tung med 2 motorer. Har bare ukers erfaring med dette selv, så jeg skjønner ikke dette helt. Noen kommentarer til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 22.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2009 Jo helt enig med deg Bavaria 32. Tror så absolutt på dobbel motorisering her. Du sier det er tunge skrog. Høy planingsterskel? Mener jeg leste et sted at dette er forholdsvis lettplanende skrog som flater ut på ca 17 knop. (selvsagt avhengig av en del faktorer) Lagunaen med 2 x 250hk virker som en fin motorisering. Skulle gjerne hørt fra noen som har kjørt/opplevd denne type båt. Både hva sjøegenskaper gjelder men også når det gjelder innredning/plass. Firmaet i Vestfold som støpte disse skrogene er visstnok avviklet og formene solgt til Sverige. Selges nå som Sea Queen (tror jeg) og kun som ferdig bygg. Men er det leverandører i Norge som fortsatt selger innredning til disse? Sitér dette innlegget Link to post
Larvik Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 http://www.laguna.no/ Pratet med de i våres på en båtmesse i Sandefjord, og han fortalte at de holdt til i Tønsberg. Om de har avviklet etter dette vet jeg ikke. Han som jeg snakket med var riktignok svensk. Sitér dette innlegget Link to post
RAra Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 laguna 1150\1180 er lette skrog på 6000-6500kg.Båtene har ingen merkbar planingsterskel men slipper vel i ca 15 knop. lagunan er levert med enkle og dobble instalasjoner og bør ha minst 350hk har selv laguna 1180fb med 380hk med aksel og synes den har gode sjøegenskaper. produsenten holder på i de samme lokaler som før. seaking som ble produsert i fredrikstad er solgt til sverige Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Hei, for å avspore littegrann. Når dere snakker om dette med 1 eller 2 motorer. Før jeg kjøpte båten min ble jeg av noen anbefalt sterkt å velge 1 motor fordi båten da skulle bli mer kjørbar, siden båten ble altfor tung med 2 motorer. Har bare ukers erfaring med dette selv, så jeg skjønner ikke dette helt. Noen kommentarer til dette? Med 2xD4 så blir nok båten noe tung bak. 2xKAD300 vil jeg tro fungerer optimalt. Du har jo en svært rask båt. har selv prøvd båten med en single D6-350 og det fungerte helt greit. Gikk et par og tredve knop. Felles for alle disse båtene er nok at en D6-370 på drev fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Båtmagasinet har testet SeaKing 38 Her er testen Det er en som har bygget en Laguna 1180 FB som har dokumentert det godt her: Laguna 1180 FB del 1 Laguna 1180 FB del 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
2xDiesel Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Blue_Dragon, men vet du om det er noe i den teorien om at en båt er mer kjørbar med 1 motor, konta 2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Kjørbar og kjørbar.. Manøvrering i sakte fart er en lek med 2 motorer, fortkjøring er fantastisk digg med 2 motorer. Lett i plan samme hvor mange folk jeg stapper i vår båt, ferielastet er nada problem.. Eneste ulempen som jeg kan se er noe mer drivstofforbruk+høyere servicekostnader. mvh Bavaria32sport Tidligeer 1 motor, nå 2. Skal mye til før jeg er tilbake til 1 motor. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Før jeg kjøpte båten min ble jeg av noen anbefalt sterkt å velge 1 motor fordi båten da skulle bli mer kjørbar, siden båten ble altfor tung med 2 motorer. Har bare ukers erfaring med dette selv, så jeg skjønner ikke dette helt. Noen kommentarer til dette? Seaco 1030 ligger litt på nesa allikevel, så med 2 motorer funker den båten knallbra. Vinner jeg i Lotto, kjøper jeg en på rappen med 2 motorer :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
2xDiesel Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Takk for det Bavaria Har akkurat som du ingenting å utsette på dobbelinstallasjon, men som sagt har bare 8 ukers erfaring med dette. Så barnslig er jeg faktisk at når begge KADene får slurpe i seg den dieselen de orker gliser jeg fra øre til øre og synes det er "hur digg som helst" Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) Har man råd så er 2 motorer best uansett. Det går ikke bare på sikkerhet og manøvrering, men båten blir også mer stabil (sidevind-sjø). Dette er ikke noe jeg "synser" meg frem til men det er tilegnet fra et stykke skrevet om tema av Eivind Amble i et gammelt Båtmagasinet. Redigert 23.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
2xDiesel Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) Har iallefall den erfaringen at som du sier sidevind/sjø beherskes utrolig elegant med en liten dæsj trim og flaps. I tillegg har jeg aldrig hatt det mer rolig og behagelig i havna når jeg skal legge till, selv om det blåser godt går ting pent og pyntelig for seg Bruker jeg vind og strøm til min fordel kan jeg nesten manøvrere på båtens lengde! Redigert 23.August.2009 av 2xDiesel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Throphy 2352 Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Jeg er er selger av lagunaen med 270 hk som ligger på finn for tiden. Det er mere enn nok med en motor med de hestene. Vi er 2 voksne og tre relativt store barn som er ute på vannet masse og båten har nesten ikke planingsterskel i det hele tatt. Veldig manøvrerbar. Flotte båter med stoooor plass, men kvaliteten har selvfølgelig noe med byggeren å gjøre. Kom og prøv hvis du er interesert i denne type båt.... Du blir ikke skuffet. To motorer er selfølgelig sikrere i forhold til havari, men tyngre, kostbare vedlikeholdskostnader og dyrere i bruk. Smak og behag. Sitér dette innlegget Hilsen Arve Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.