Jump to content

Sea King/Laguna 38, noen med kjennskap til disse


Arve

Recommended Posts

Du bør ha 2 motorer.. Dette er tunge skrog, den ene Lagunaen med 1 300HK mercruiser/den andre 1 270 hk blir i snaueste laget, skeptisk til den med 290 Yanmar også pga 1 motor og 1 drev. Det blir et voldsomt moment på drevet. Hvis det er fast aksling vet jeg ikke hva man skal tenke på for det vet jeg ikke noe om.

 

1150 er solgt som byggesett, så kvaliteten på det som er laget er sikkert variabel. Noen er ikke gode, og noen er fantastiske byggverk!

 

mvh

bavaria32sport

som så på Laguna 1150 for noen år siden.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hei, for å avspore littegrann. Når dere snakker om dette med 1 eller 2 motorer. Før jeg kjøpte båten min ble jeg av noen anbefalt sterkt å velge 1 motor fordi båten da skulle bli mer kjørbar, siden båten ble altfor tung med 2 motorer. Har bare ukers erfaring med dette selv, så jeg skjønner ikke dette helt. Noen kommentarer til dette?

Link to post

Jo helt enig med deg Bavaria 32. Tror så absolutt på dobbel motorisering her. Du sier det er tunge skrog. Høy planingsterskel? Mener jeg leste et sted at dette er forholdsvis lettplanende skrog som flater ut på ca 17 knop. (selvsagt avhengig av en del faktorer) Lagunaen med 2 x 250hk virker som en fin motorisering.

Skulle gjerne hørt fra noen som har kjørt/opplevd denne type båt. Både hva sjøegenskaper gjelder men også når det gjelder innredning/plass.

Firmaet i Vestfold som støpte disse skrogene er visstnok avviklet og formene solgt til Sverige. Selges nå som Sea Queen (tror jeg) og kun som ferdig bygg. Men er det leverandører i Norge som fortsatt selger innredning til disse?

Link to post

laguna 1150\1180 er lette skrog på 6000-6500kg.Båtene har ingen merkbar planingsterskel men slipper

vel i ca 15 knop.

lagunan er levert med enkle og dobble instalasjoner og bør ha minst 350hk

har selv laguna 1180fb med 380hk med aksel og synes den har gode sjøegenskaper.

produsenten holder på i de samme lokaler som før.

 

seaking som ble produsert i fredrikstad er solgt til sverige

Link to post
Hei, for å avspore littegrann. Når dere snakker om dette med 1 eller 2 motorer. Før jeg kjøpte båten min ble jeg av noen anbefalt sterkt å velge 1 motor fordi båten da skulle bli mer kjørbar, siden båten ble altfor tung med 2 motorer. Har bare ukers erfaring med dette selv, så jeg skjønner ikke dette helt. Noen kommentarer til dette?

Med 2xD4 så blir nok båten noe tung bak. 2xKAD300 vil jeg tro fungerer optimalt. Du har jo en svært rask båt. har selv prøvd båten med en single D6-350 og det fungerte helt greit. Gikk et par og tredve knop. Felles for alle disse båtene er nok at en D6-370 på drev fungerer helt greit.

Link to post

Båtmagasinet har testet SeaKing 38 Her er testen

 

Det er en som har bygget en Laguna 1180 FB som har dokumentert det godt her:

Laguna 1180 FB del 1

Laguna 1180 FB del 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kjørbar og kjørbar..

Manøvrering i sakte fart er en lek med 2 motorer, fortkjøring er fantastisk digg med 2 motorer. Lett i plan samme hvor mange folk jeg stapper i vår båt, ferielastet er nada problem..

Eneste ulempen som jeg kan se er noe mer drivstofforbruk+høyere servicekostnader.

mvh

Bavaria32sport

Tidligeer 1 motor, nå 2. Skal mye til før jeg er tilbake til 1 motor.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Før jeg kjøpte båten min ble jeg av noen anbefalt sterkt å velge 1 motor fordi båten da skulle bli mer kjørbar, siden båten ble altfor tung med 2 motorer. Har bare ukers erfaring med dette selv, så jeg skjønner ikke dette helt. Noen kommentarer til dette?

Seaco 1030 ligger litt på nesa allikevel, så med 2 motorer funker den båten knallbra. Vinner jeg i Lotto, kjøper jeg en på rappen med 2 motorer :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har man råd så er 2 motorer best uansett. Det går ikke bare på sikkerhet og manøvrering, men båten blir også mer stabil (sidevind-sjø).

Dette er ikke noe jeg "synser" meg frem til men det er tilegnet fra et stykke skrevet om tema av Eivind Amble i et gammelt Båtmagasinet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har iallefall den erfaringen at som du sier sidevind/sjø beherskes utrolig elegant med en liten dæsj trim og flaps. I tillegg har jeg aldrig hatt det mer rolig og behagelig i havna når jeg skal legge till, selv om det blåser godt går ting pent og pyntelig for seg :smiley:

 

Bruker jeg vind og strøm til min fordel kan jeg nesten manøvrere på båtens lengde!

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post

Jeg er er selger av lagunaen med 270 hk som ligger på finn for tiden.

Det er mere enn nok med en motor med de hestene. Vi er 2 voksne og tre relativt store barn som er ute på vannet masse og båten har nesten ikke planingsterskel i det hele tatt. Veldig manøvrerbar.

Flotte båter med stoooor plass, men kvaliteten har selvfølgelig noe med byggeren å gjøre.

Kom og prøv hvis du er interesert i denne type båt....

Du blir ikke skuffet.

To motorer er selfølgelig sikrere i forhold til havari, men tyngre, kostbare vedlikeholdskostnader og dyrere i bruk. Smak og behag.

Hilsen Arve

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...