Kurt Børge Startet 22.August.2009 Del på Facebook Startet 22.August.2009 (redigert) Hei Jeg leser om alle båtbrannene og sitter med en følelse at det er mye diesel motorer som er innblandet. Selv har jeg bensinmotor og har ikke mindre enn to forskjellige automatiske slukkesystemer. Det er jo påbudt med et automatisk slukkesystem for innenbords bensin motorer. Det sammer er det med mekanisk ventilasjon for å få ut en eventuell bensindamp. Hvordan er kravene for tilsvarende diesel? Regner med at det ikke er krav til mekanisk ventilasjon, men burde det ikke hvert krav til automatisk slukking i motorrommet også for Diesel motorer. Videre er jeg også enig i flere her på forumet som mener at det burde stilles krav til det eletriske anlegger ombord i båtene. Har en Amerikansk Sundancer og er imponert over hvor ryddig anlegget er. Nyere båter tror jeg nok har det meste på stell, men jeg blir jo skeptisk når jeg ser enkelte installasjoner. Det er jo strømmen som utvikler varme og et 12 Volts anlegg stiller store krav til ledningstverrsnitt. Manger bruker lampet ledninger ombord i båtene sine. Veldig få har peiling på hvor store kabler en må ha for at det ikke skal bli for varme og ha for stort spenningsfall. Kurt Børge Redigert 22.August.2009 av Kurt Børge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Ja, dette lurer jeg også på. Er det noen som kan henvise til bestemmelser for dieselmotorer når det gjelder evt. brannslukkeanlegg, osv. så hadde det vært fint. Når det gjelder elanlegg i gamle båter så er det mye skremmende å se av dårlige greier. Men heldigvis er ledningslengdene moderate i en vanlig båtstørrelse, så spenningsfallet bør ikke bli et stort problem hvis man benytter tilgjengelige tabeller for strømforbruk og tverrsnitt. En 1,5 mm2 kobberleder har en motstand R på 11,67 ohm pr. 1000 m. Ifølge Joules lov (varmeproduksjon): Q (kcal.) = R x I(i 2.potens)Amp. x t (timer) - så om man ikke belaster 1,5 mm2 ledere med mer enn maks 14 Amp. skulle det ikke skje noe varmeutvikling å bry seg om. Men dårlige koblinger/forbindelser kan gjerne være et større problem for varmgang. Men for all del, Mange tar ikke dette med tverrsnitt på alvor. Jeg har da sett eksempler på 300W (25 Amp.) defroster på 2 m lang lampettledning (0,75 mm2) i båt. Slik ledning får maks belastes med 9 Amp. mens 1 mm2 kan tåle 11 Amp. Men disse får jo ikke sikres med mer enn 10 Amp. likevel, hvis man skal følge reglene, og det bør man jo. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 ISO 9094-1 - Fire protection gir regler for brannslukkingsutstyr ombord. Båter med dieselmotor på 120 kW eller mer skal ha fast installert brannslukker i motorrommet. Denne kan utløses manuelt fjernbetjent eller mekanisk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.