Jump to content

Dykkere, flagg og regler

sildåpote

Recommended Posts

Traff på en gjeng med dykkere i havna i dag, de hadde satt opp det bittelille flagget deres, som folk oppdager på maks 10 meters avstand;-) Den ene dykkeren fortalte meg at når flagget er oppe skal båter holde seg minimum 200 meter unna, dette må jeg påstå er rimelig patetisk. Skal liksom en dykker okkupere et område på 200 meters radius, ehh fuck that for å si det sånn. Når det kommer båter forbi som begynner dykkerene å danse og hoie og peke på flagget som er rimelig umulig å oppdage, komisk...... Er det lovfestet eller noe det der med 200 meters regelen?

hm .. nå husker ikke jeg riktig helt hvordan regelen lød.. men helt klart skal du holde god avstand og aktsomhet når du ser dykker flagg.

men det må jo være deres ansvar at flagget er synlig, og ditt ansvar og observere og handle deretter.

det er sikkert en del dykkere som blåser seg unødvendig opp , men jammen har VI dykkere også opplevd litt forskjellig ang båt folk som ikke har peiling på hvordan flagget ser ut en gang.

havet er nå stort da, burde ikke være problem og holde god avstand :-)

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Sliter med dykker i Tananger også. Der er det til og med forbudt å dykke. Har hatt 3 nesten ulykker bare den siste måneden. Ikke noe flagg eller noe som helst. Det værste er at de må under rundt min båt for å komme opp.

Har gitt beskjed at mine propeller vil vinne om det kommer til sammen støt. :cool:

Dykker forøvrig selv..men ikke i båthavner. :lol:

Tror heller ikke at det er noen lovbestemt avstand "rundt" et dykkerflagg. Flagget betyr at det er en dykker under båten (Diver below). I listen over signalfglaggenes betydning står det at man skal holde godt unna og gå med sakte fart, Hvilket jeg synes er er selvmotsigende og ønsketenkning. (hvorfor sakte fart langt unna) og ( i hvilket regelverk pålegger "A" noe annet enn oppmerksomhet).

Arbeidsdykkere er pålagt ved lov å bruke signalflagg "A". Sportsdykkere er tjukke i hue dersom de ikke gjør det.

Men å oppføre seg som en idiot fordi en båt ikke "oppfører" seg som en dykkeleder synes båten burde - vidner bare om manglende kompetanse hos dykkelederen.

....men jammen har VI dykkere også opplevd litt forskjellig ang båt folk som ikke har peiling på hvordan flagget ser ut en gang.

Så lenge båtførerprøven er forbeholdt "småunger" og ikke oss mannfolk rundt 40 med penger på bok så vil nok det her alltid være et problem.

Helt utrolig at det ikke er krav til at folk skal kunne sjøens regler og merker når de setter seg i båt, og det gjelder uansett antall fot på skuta!

Jeg trodde regelen var 50 meters avstand, og at flagget skulle være godt synlig ved hjelp av vaier som holder det utstrakt (litt sånn som flaggene de setter på månen :tongue: ) og at man evt. må bruke flere flagg for at det skal være synlig fra flere vinkler.

Har bare sett et slikt flagg en gang, vil tippe jeg var ca. 50 meter unna da jeg klare å se det, og holdt deretter den avstanden.

Finnes vel en regel for det, satser på å lære det en gang også, selv om sunn fornuft vel bør være nok, så sant man ser flagget da.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hvilken regel, og hvor står den?

Bare mente å ha hørt det en gang, men det står vel sikkert et sted. Noen som vet?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

det bittelille flagget deres

Skal liksom en dykker okkupere et område på 200 meters radius, ehh fuck that for å si det sånn.

Nå kjenner jeg ikke aktuell situasjon, men uansett

Greier du ikke se ett dykkerflagg på under 100meter (som PADI krever sine dykkere) så bør du sterkt vurderer briller og kikkert. :cool:

Det er veldig vanlig å ha dykkerer i en båthavn, for å sjekke eks moringer og kjettinger, finne nøkkler som båtfolk mister osv.

Det er kanskje noe som sørger for å akkurat din båt ikke blir skadet i neste storm.

Det fins sikkert mange dykkerer som velger en dum plass å dykke på også og kanskje er det tilfelle her, men uansett hvor dum og respektløs går det an å bli. Håper for din del at du provoserer litt .... :diving:

Greier du ikke se ett dykkerflagg på under 100meter (som PADI krever sine dykkere) så bør du sterkt vurderer briller og kikkert.

En typisk, overflatisk - korttenkt - tåpelig uttalelse.

Det er lett å se et dykkeflagg ombord i en båt, når man vet at det er der.

Det er lett å overse et dykkeflagg som ikke er satt på optimal måte.

Husk at dykkerene har ansvaret for å sette flagget så det synes best. Det er ikke båtføreren som er pålagt å se det.

Hadde du kunnet sjøens regler så ville du ha visst at det du sier er feil, sågar flere feil på en gang!

Ja vel, det var jo et veldig saklig innlegg...

Du mener altså at det ikke er så nøye om folk forstår regler og sjømerker når de ferdes på sjøen?

Hjelper lite at vi som arbeider på sjøen kan reglene når en fjott i en 14-fots jolle eller en 30-fots cabincruiser for den saks skyld ikke skjønner bæra av hvordan han skal forholde seg til annen trafikk i leia. Selv om jeg fint kan renne i senk en liten lystbåt som er i min vei uten fare for min egen sikkerhet så er jo ikke dette noe jeg har veldig lyst til å gjøre - men hvis valget er å sette skipet jeg fører med nesten 3000 passasjerer ombord i fjæresteinene så....

Er faktisk rimelig sikker på at jeg kan sjøens regler bedre enn deg. Seiler på 10-nde året med skipsfører kl. D1 (hvis du i det hele tatt vet hva dette betyr), så spar meg dine usaklige tåpeligheter.

Trådstarter er heldig som har fått anledning til å se et dykkerflagg i bruk. Jeg har ikke tall for hvor mange ganger jeg har observert dykkere i sjøen uten antydning til dykkerflagg. Til og med en profilert dykkerskole her i byen hører til blant disse.

De få gangene jeg har observert dykkerflagg har det vært profesjonelle aktører som f.eks Erldykk her i Trondheim. Hurtigruta Richart With førte også dykkerflagg da dykkere kartla skadene etter grunnstøtingen i Trondheim sist vinter.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Er faktisk rimelig sikker på at jeg kan sjøens regler bedre enn deg. Seiler på 10-nde året med skipsfører kl. D1 (hvis du i det hele tatt vet hva dette betyr), så spar meg dine usaklige tåpeligheter.

Har funnet ut etter å svart på en del innlegg og lest enda flere at det er ingen som kan og forstår reglene til sjøs bedre enn lystbåtfolket.

Når en så prøver å forklare litt om reglene og hvordan ting er på større fartøy sammenlignet med lystbåter så blir det avfeid som svada.

Og du skal ikke se bort i fra at det på forumet her er enkelte som i fullt alvor mener at det ikke er så nøye om du strandsetter et skip med 3000 passasjerer så lenge du viker for en lystbåt.

Finnes heldigvis fornuftige folk i lystbåter også og de må gjerne se bort fra det som er skrevet over

Du mener altså at det ikke er så nøye om folk forstår regler og sjømerker når de ferdes på sjøen?

Jeg mener at du tar feil, saksfeil, i din påstand! Man er pålagt å kjenne til de lover og regler som gjelder for den båt man bruker og det farvann man ferdes i osv. Det er klare lover og regler hva angår bruk av båt relatert til alder og båtstørrelse. Jeg håper du anser dette som en saklig klargjøring for det er i allefall meningen! Det er ikke lovpålagt opplæring eller båtførerbevis enda for noen, og vil bare bli det for definerte aldersgrupper ved innføring til neste år, 1.mai så vidt jeg husker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

At man skal holde avstand og gå med sakte fart kan ha med det å gjøre at noen dykkere er kanskje i ferd med å komme til overflaten, mens noen er i ferd med å klatre opp på land/holme eller dykkebåt, gummibåt. Ved å lage mye sjø etter seg kan disse få store problemer..de er ikke akkurat lett og smidige der de er ikledd et tungt flaskesett og blybelte..Mange er og sliten etter å ha svømt under vann i 40-60 minutter.

Handler vel om å bruke fornuft.

Redigert av Gudrun (see edit history)
[...]Handler vel om å bruke fornuft.

"Fornuft" og "hensyn" er for feiginger, på sjøen er det en ting som gjelder: stå på prinsippene uansett, alltid. Husk, det er ett personlig nederlag og noe du burde skamme deg over om du svinger litt utenom eller drar av litt på gassen. Du lar vel ikke liv, helse og andre personers trivsel på fjorden komme forran din Ære og Stolthet? :rolleyes:

"Dykkeflagget" og bruk av dette kan være et tveegget sverd. På den ene siden ønsker man å gjøre oppmerksom på at det er dykkere i vannet, men på den andre siden hender det at folk kommer helt bort for å spørre om hva flagget betyr. NDF (Norges Dykkerforbund) har flere ganger forsøkt å kjøre kampanjer for å forklare hva flagget betyr uten at det har hjulpet så mye.

I en ideel verden går dykkere ned, enten fra strand eller fra båt, tar en runde og kommer opp på nøyaktig samme sted. Dessverre er det ikke alltid slik og grunnen til at dykkere ikke ønsker båter tett opptil er flere; Under vann hender det at noe går feil, man prøver å oppnå en vektløs tilstand hvor man svever i vannet, men dette er det ikke alle som klarer. Spesielt litt uerfarne dykkere kan gå i rakettfart til overflaten eller det kan skje noe under vann som gjør at man må opp, f.eks. at det er lite eller ingen luft igjen. Så kan det jo diskuteres om slike dykkere har noe å gjøre på et sted det kan være båttrafikk.

Uansett årsak er en dykker i overflaten svært vanskelig å se og det er propellen som vinner. Det har vært flere dødsulykker i Norge når propell har møtt dykker.

Her som på mange andre områder på sjøen er det en god tanke å vise hensyn til hverandre. En dykker skal selvfølgelig vise et flagg som er stort nok og synlig nok til at man ser det på god avstand. Likeledes bør ikke en dykker være for langt fra flagget der hvor det er fare for at andre båter kan komme, spesielt hvis det ikke er noen på land/båten.

Greier du ikke se ett dykkerflagg på under 100meter (som PADI krever sine dykkere) så bør du sterkt vurderer briller og kikkert. :cool:
Et flagg som blåser rett mot deg eller rett fra deg er ikke lett å se. Det er heller ikke så lett å se når det ikke er vind, og det bare henger rett ned. Ofte står ikke flagget så høyt så personer i båten kan skygge for flagget.

Hvilken "rett" har dykkere til å legge beslag på et område. Hvis man f.eks. ønsker å dykke ved en populær havn, så stenger man havnen for andre. (Dette er nok ikke problem i praksis, jeg har aldri sett det. )

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...