Zenit Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Nå finnes det jo andre måter å vise dette signalet på enn i form av et flagg, som uten vind eller på grunn av andre forhold kan gjøre det vanskelig å se. Et alternativ som jeg selv har sett en del ganger gjerne samtidig med å ha flagget i masten, er å skjære til en plate i passende størrelse å male denne i korrekte farger å plassere denne slik at best kan sees. Gjerne en på hver side dersom størrelsen på båten det dykkes fra tillater det. Skulle mene at slike ikke er avhengig av vind for å være godt synlige. Og ja, vet at det også dykkes fra gummibåter og andre typer mindre båter der et slikt opplegg er lite gjennomførbart. Redigert 23.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Finnes og dykkeflagg som har fester på midten. Et kosteskaft er en grei mast å feste det i...disse flaggene blir som oftest stående omtrent på tvers av vinden. Men ikke helt i ro slik at deler av sidene blir vridd rundt i vinden som gjør de godt synlig. Kan og brukes i gummibåter med et egnet feste på motor/akterspeil. Redigert 23.August.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map054 regel 42.... minner samtidig om regel 54;) Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Mener og ha lest på en dykkeside at det er FORBUDT og dykke utifra havne område. Vet ikke om dette medfører riktighet. Har selv sett at dykkere setter opp dykkerflagget på moloen ved båthavna(i innløpet!) Hva skal båtfører da gjøre? (opplevd på tungenes og i skiftesvik.) Skal en gå med sakte fart inn i havna og holde utkikk? La være og gå inn og ligge standby til dykkerne er ferdige? Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) dobbelt posting Redigert 23.August.2009 av LTKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Sakte fart er bra. Se etter luftbobler. Noen ganger lette å se - andre ganger ikke. Dykkerflagget er ikke et "adgang forbudt" signal. Sjekk om det står folk på land og anviser. Letter å se bobler fra en litt høyere posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Ved jetteen på Hurumsiden i Drøbaksundet er det ofte dykkere i vannet. Flagget setter de på land som man oppdager når man er rett utenfor flagget. Skal man holde seg 50 meter fra fra flagget betyr det at løpet er totalt stengt for andre enn dykkere. Og det er vel ikke meningen? Har aldri hørt om problemer akkurat der, men det kan vel dykkerne svare på selv vil jeg tro. De kan vel ikke stenge hele løpet fordi de skal dykke rundt jetteen? Åpningen på jetteen på Hurum-siden er 50 meter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
dhjerp Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Jeteen (eller Muren blant dykkere) er et av de bedre stedene å dykke fra land i indre Oslofjord, men det er også et sted som krever gode lokalkunnskaper. 2 utfordringer her, strøm og åpningen som er forholdsvis nærme land. Det er flere dykkere som har bommet på strømmen og blitt dratt nesten til Håøya, så tidspunktet for dykket bør absolutt planlegges etter tidevannstabellen. Likevel går det helt greit dersom man er klar over det, for ved bunn kommer man i ly for innadgående strøm. Alle vet om, eller bør vite om, at det er størst sjans for at båtene går igjennom åpningen, så dette er absolutt et sted man ikke "stikker opp hodet for å se hvor jeg er". Selvfølgelig svært hyggelig om folk ikke drar i plan gjennom åpningen når det er dykkeflagg på land, men det er nok ingen som forventer at man stenger åpningen. Har sett båter gå svært fort her enda flagget er godt synlig, og det er ikke noe bra syn. Ja, har dykket der noen ganger, og er født og oppvokst 1 mil lenger nord, så er forholdsvis lokalkjent der. @ LTKH; det er forbudt å dykke i nærheten av fergeleie (ikke havneområde). Dette skyldes flere ulykker, også med dødelig utgang. Propellen til ferga ER stor. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det med dykkeforbud på fergekaier er vel eit forbud som er særegent for nokkre sunnmørskommuner? Ilag med at det i store deler av Ålesund hamnedistrikt er forbudt å dykke utan særkskilt avtale med havnevakta. Kan innrømme at det er langt frå kvar gang at eg har opp flagget. Enkelte ganger er det ikkje nokon god plass å feste flagget heller. Men prøver å unngå å dykke i sterkt trafikerte farvatn da... Sitér dette innlegget Link to post
Marina 7050 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Blir forundret når det kan oppfattes at de fleste "går i skyttergravene" på en sak som denne, og får samtidig følelsen av at de flest også styrer en stor stor lastebåt. Når en ser at det foregår aktivitet i sjøen hvor en har tenkt å segle/kjøre er det vel naturlig å bruke hodet. Opplever ofte dykkerere som har flagg på båt/land og da vet jeg at det kan være lurt å tenke seg om. Nokså sikkert at det er dykkeren som taper kampen med en båten, men tror det er båtfører som taper anvarskampen om det skjer noe som kan defineres som kan kalles uaktsomhet. Meninger er godt å ha men trodde båtfolket var av den fornuftige typen - noe de fleste sikkert er. Jeg dykker litt selv og unngår steder med stor trafikk kun på grunn av min egen sikkerhet. Jeg vil jo helst at det skal gå bra. Vi båtfolk er vel ikke slik som bilfolket at vi kjører på vår rett - uansett Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Salt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Man tar jo hensyn - men dersom dykkerflagget er et standard lite signalflagg som henger i ei flaggline, er det jamenikke lett å se. Ihverfall den gangen jeg gikk båtførerprøvekurs het det at dykkersignalet var "Signalflagg "A" vist som skjerm". Jeg ser at regel 42 ikke krever at det er en skjerm, men av hensyn til dykkerne burde jo signalet vises tydelig. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
SandAnker Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Nå er vel ikke problemet det største, man hører godt under vannnår det kommer en motorbåt, Dykker selv, prøver og ta hensyn til egen og andres sikerhet. Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Blir forundret når det kan oppfattes at de fleste "går i skyttergravene" på en sak som denne, og får samtidig følelsen av at de flest også styrer en stor stor lastebåt. Når en ser at det foregår aktivitet i sjøen hvor en har tenkt å segle/kjøre er det vel naturlig å bruke hodet. Opplever ofte dykkerere som har flagg på båt/land og da vet jeg at det kan være lurt å tenke seg om. Nokså sikkert at det er dykkeren som taper kampen med en båten, men tror det er båtfører som taper anvarskampen om det skjer noe som kan defineres som kan kalles uaktsomhet. Meninger er godt å ha men trodde båtfolket var av den fornuftige typen - noe de fleste sikkert er. Jeg dykker litt selv og unngår steder med stor trafikk kun på grunn av min egen sikkerhet. Jeg vil jo helst at det skal gå bra. Vi båtfolk er vel ikke slik som bilfolket at vi kjører på vår rett - uansett Det er nettopp derfor jeg har hatt et innlegg, jeg ønsker IKKE og komme i den situasjonen der en dykker kommer borti min båt(propell).Driver litt med snorkling/fridykking(mest det første!) men synest småbåter ofte kommer veldig fort og vonde og høre med hette. Selv tørr jeg ikke holde meg i nærheten av lei eller der jeg vet småbåter kan komme brått på. Er og ofte oppe og orienterer meg. (ja bruker bøye)båteiere, ser dere en rødbøye med flagg på (eller annen bøye) som beveger seg ja så er det mest sansynlig en fridykker som er under!! Mange tar båten bort og skal undersøke saken selv. En fridykker har jeg lest ble dratt opp av en båteier som lurte på hva det var for noe som gjorde at bøyen beveget seg...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.