hunter63 Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 (redigert) Har fått problemer med startmotoren, når jeg vrir om tenningen skjer det ingenting. det er strøm nok på batteriene og når en kortslutter på polene til starteren slår den inn, noen som har gode råd her?? Dette er en yanmar 12 ensylindret sideliggende ca 20 år. Redigert 23.August.2009 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Du må endre emnetittelen, ellers blir tråden slettet.. Men har du sjekket sikringen til starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Første du burde gjøre er å endre tittel på spørmålet... slåes hard ned på "intetsigende" titler ( bør ha med merke/ modell på motoren ) Ellers... Har du sjekket om starteren får strømmen ifra tennings bryteren ?? , skal være et ledning med styre strøm som går INN på starteren ( tynn ledning ) . Kjenner ikke til akkurat denne motoren, men på mange båter er det lagt inn sperrer i styrekonsollen som hindrer en i å starte motoren hvis den skulle stå i gir... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
hunter63 Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Har målt og funnet ut at det er strøm på den tynne ledningen inn på starteren. ingen sperre på denne , for start i gir. Redigert 23.August.2009 av hunter63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Det er bare å gå løs på koblinger,spesielt de tykke kablene mellom batteri og starter.Om du får strøm her er ikke nok.Du skal ha mye strøm.Selv om det ser ok ut kan det være nødvendig å demontere koblinger,rengjøre og montere på nytt igjen.Kan være starter også,men det tar du etter at du har forsikret deg om at forbindelsen er ok. Klikker det i starteren når du prøver å starte?? Ikke glem minuskabel og hovedbryter. Redigert 23.August.2009 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 du kan jo ta startmotoren og koke den i 10 min,leste det nemlig her tidligere at det var en her inne som hadde gjort det Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
hunter63 Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Her var det mange råd. får nok gå ned og skru ned panel og sjekke ledning for ledning helt fra tenningslås og frem til starter. Før jeg tar og koker starteren, er litt usikker hvor lenge?til den er aldente eller gjennom kokt? Noen mener 67 grader i kjernetempratur. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Du får strøm når du kortslutter på starteren.Jeg leste nok ikke innlegget ditt godt nok.Begynn da med kabler til nøkkel,startknapp osv. som du selv antyder. Sitér dette innlegget Link to post
Frank M Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 det med koking var jo ment som en spøk:) høres ut som noe med innslaget på startern.siden det er strøm fra tenning og til startern og strøm fra batteriet ville jeg satset på og dele startern. går startern tregt rundt nå du kortslutter den forde om du har strøm?? kan jo være foringene i startern som er utslitt og de er av messing. skifta selv slike foringer i sommer som jeg måtte dreie til sjøl. var helt grei jobb. fikk heller ikke start med nøkkel men måtte kortslutte. og den gikk ikke så fort rundt slik den burda. delte den og fant utslitte messingforinger inni og det medfører at ankret tar i. Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post
hunter63 Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Hehe skjønte spøken . Går på full fart når jeg kortslutter den. så da tror jeg det må være noe med styrestrøm fra tenningen.så som sagt får sjekke ut det nå først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.