Jump to content

Ny båt :-) Galia 620DC

trondav

Recommended Posts

Da var ny båt på plass. Brukte ganske lang tid på å bestemme meg for type båt og motor. Har lest endel i dette forumet og har også vært og sett på 4-5 båter før valget falt på denne Galia 620 DC med en Evinrude 150 E-Tec motor. Har nå fått meg 2 hele dager på sjøen med 6-8 timer kjøring totalt sett. Fått opplevd kraftig sjø rundt Hidra og fisking + diverse.

Den oppleves som veldig stabil og tar sidesjø og bølger fint. Den har en god og lys kalesje med mange vinduer som gjør at det føles greit å gå med kalesjen oppe. Fint stuerom til den når man velger å ta ned kalesjen. Var i utgangspunktet klar for en 4 takter - men etter mye lesing og andre sine erfaringer følte jeg meg trygg på E-Tec'en. Må bare si at jeg er kraftig imponert over hvor stille den går. Oppnår en marsjfart på 22-23 knop på GPS'en med 3000 omdreininger på V6'en. Lydnivået er slik at man kan sitte og prate rolig sammen. En deilig lyd faktisk :-)

Jeg mener at man får veldig mye båt for pengene her. Har tidligere hatt en Galia 475 skjærgårdsjeep og hadde derfor ikke noen problemer med å gå for en Galia. Tror det er mange som vil bli overrasket over kvalitetsfølelsen og de smarte løsningene denne båten har. Mange er i utgangspunktet skeptiske til båter fra Polen - tror det er mye som henger igjen her av gamle fordommer. Det MÅ ikke være norsk produsert :-) Jeg er fornøyd og kan kan bistå andre som måtte vurdere denne type båt.

Hilsen en lykkelig Galia eier :-)

Grattis med ny båt :flag:

Vi har akkurat den samme, dog fra 2004 med 140hk 4-takt. Vi er veldig fornøyd med båten, som sannsynligvis er den største/mest volumiøse 20-foteren på markedet. Siden båten er så bred blir den veldig stødig. Vi hadde egentlig planer om å kjøpe en Askeladden 605, men ombestemte oss etter en prøvetur med Galiaen.

Det eneste jeg egentlig har å utsette på båten er at den går veldig lite tørt hvis det er litt vind. Dette kan selvfølgelig løses ved å ha kalesjen oppe (det tar bare 2 minutter å ta opp/ned kalesjen), men det er jo ikke så trivelig å gå med kalesje hvis det er sol og varmt. Alle daycruisere på denne størrelsen får litt vann ombord, men Galiaen er en god del verre enn andre tilsvarende store båter jeg har vært i.

Bilde av vår båt:

img_3281.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...