Jump to content

For stor motor ?


ok67

Recommended Posts

Heisann

Jeg følte meg hjemme når jeg så bakgrunnen på bildet... Moskeen og bebyggelsen for øvrig er ganske lik her hvor jeg bor, i Qatar.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har montert en større motor på båten nå.

Det som er at når jeg kjører på full gass begynner båten å

vugge fra side til side og det bare øker på..

Eneste som hjelper er å dra av på gassen.

 

Båten det gjelder er en scand 550 og 150 hk suzuki

problemet beggyner på full gass rundt 45 knop.

 

Det jeg da lurer på er om det er noe man kan gjøre for å bedre på dette

utrivelige problemet eller er det det at skroget har nådd sin begrensning

når det gjelder fart???  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har montert en større motor på båten nå.

Det som er at når jeg kjører på full gass begynner båten å

vugge fra side til side og det bare øker på..

Eneste som hjelper er å dra av på gassen.

 

Båten det gjelder er en scand 550 og 150 hk suzuki

problemet beggyner på full gass rundt 45 knop.

 

Det jeg da lurer på er om det er noe man kan gjøre for å bedre på dette

utrivelige problemet eller er det det at skroget har nådd sin begrensning

når det gjelder fart???  :yesnod:

Jeg vil tippe at skroget har nådd sin begrensning her og at du har for stor motor. Det samme skjedde på en 14 foter vi hadde og med litt stor motor vinglet den fra side til side på full gass.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om båten overplaner, er problemet likt når du tilter motoren litt mer utover.?

Jeg har en kammerat som monterte noe som han kalte stepp på skroget for å få bedre løft.

Dette var en noe spesiell skinne som ble skrudd/limt under hver side på båten.

 

Farten økte med 2 knop og tendensen til overplaning forsvant.

Link to post
Share on other sites

Har montert en større motor på båten nå.

Det som er at når jeg kjører på full gass begynner båten å

vugge fra side til side og det bare øker på..

Eneste som hjelper er å dra av på gassen.

 

Båten det gjelder er en scand 550 og 150 hk suzuki

problemet beggyner på full gass rundt 45 knop.

 

Det jeg da lurer på er om det er noe man kan gjøre for å bedre på dette

utrivelige problemet eller er det det at skroget har nådd sin begrensning

når det gjelder fart???  :smiley:

Det er klassisk symptom på "for stor" motor.

Siden det kun hjelper å dra av gassen er det stor sannsynlighet for at det er problemet.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om båten overplaner, er problemet likt når du tilter motoren litt mer utover.?

Jeg har en kammerat som monterte noe som han kalte stepp på skroget for å få bedre løft.

Dette var en noe spesiell skinne som ble skrudd/limt under hver side på båten.

 

Farten økte med 2 knop og tendensen til overplaning forsvant.

 

Problemet er der uansett hvordan jeg tilter motoren..  :boxing:

 

Men jeg skal sjekke litt de der skinnene som du nevner.

 

Må ikke gi full gass er det nevnt tidligere her.... må jo ikke men det

er jo morro å se hvor fort båten går da med ny motor.. :sad:

Link to post
Share on other sites

Det eneste du kan gjøre i dette tilfellet er å ikke kjøre toppfart eller lære deg å beherske båten på toppfart.

 

De skinnene som er nevnt vil ikke hjelpe i ditt tilfelle. De er laget for å gi bedre løft og det er akkurat det motsatte av det du trenger. Overplaning er når båten "graver" seg ned foran, og da vil de skinnene hjelpe for å få baugen mer ut av vannet.

 

Når din båt nærmer seg over 45 knop løfter deg seg så høyt at du må svinge kontra. Mange over 50 knop må du dette med. Dette er grunnet v-bunnen. Nå tror jeg ikke det er så dyp bunn i din båt, men dyp nok til at din båt løfter seg så høyt at den begynner å vippe frem og tilbake.

 

Yamaha har ett undervannshus med duo-propell, (2 propeller på en aksling) som skal motvirke dette.

 

Det vil hjelpe å være flere i båten. Du kan ikke gjøre noe for å bli kvitt dette problemet, dette er noe mange raskere båter har. Spesielt når de kommer over 50 knop. I 60 knop begynner det å bli skikkelig vanskelig å kjøre. Det trenges øvelse og trening å kunne beherske en båt med dyp v-bunn i de hastighetene.

 

Jo dypere v-bunn en båt har jo lettere er det for at den begynner å vippe.  Til gjengjeld får du mye bedre sjøegenskaper med dypere v-bunn. Du trenger ikke nyrebelte som flatbunnede båter burde vært levert med  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gjør det selv metoden:

 

Nærmeste byggebutikk har sikkert noen trelekter (f.eks. av furu) som du kan skjære på langs til trekantform. Limes fast under skroget parallelt med kjølen med epoxy. Kan i tillegg smøres med expoxy og glassfiberduk for å forhindre vannintrengning.

Link to post
Share on other sites

Har begynt å spekulere på om heving av motoren kan ha noe innvirkning på

vuggingen som oppstår ved full gass   :rolleyes:

hvis motoren står litt dypt vil båten løfte seg ekstra ut av vannet

ved stor hastighet mon tro ???

masse spekulering vært noen dager nå :sailing:

 

Har jo sett disse båtene avertert for salg med 225 hester.

Jeg får den utrivelige vuggingen med min 150 hk.

De med 225 må jo da være direkte livsfarlige vil jeg tro..

Link to post
Share on other sites

Du finner vel neppe ut av det uten at du prøver, men hvis båten oppfører seg stabilt godt over 40 knop hadde jeg ikke orket bryderi med å 1) ta båten på land, 2) heve motoren, 3) prøvekjøre og 4) evt gjøre alt på nytt fordi det ikke virket! Min gamle Skibsplast 605 Offshore gjorde 46 knop med samme motor og du klarer neppe å hente ut så veldig mye mer??

 

Husk også at motoren er forholdsvis tung (208 kg hvis jeg husker riktig), den og 225 Hk er i prinsippet samme maskin.

Link to post
Share on other sites

har vært i kontakt med en kar som har samme båten som meg (scand 550)

bare at han har en 225 hester Evinrude på sin.

Han får den samme vuggingen som jeg får i stor fart , så da må jeg vel bare innse at

skroget ikke er konstruert for så høye hastigheter..

 

Han fikk forøvrig 55 knop på sin båt

Kalte det farlig morro  :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...