Bernt Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Totaktere som går for magert skjærer seg i eksosporten på grunn av varmen, Men det kan også fårekomme skjæring pga blanding av olje i bensin: forlite bensin er da forlite olje, Men dettte er veldig skjelden da motorene får nok olje til smøring helt ned mot en 1/2 % , Men da er oljefilmen så tynn at den blir brutt ned av fuktig luft som lager rust på herdet metall Motorermed VRO Har ett blandingsforhold på ca 0,7% på tomgang og opp mot 2% på full fart Bernt Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Huff så skummelt alt ble da... Jammen viktig denne justeringen... Og vi snakker om kvarte omdreininger av små skruer, så kan ulykken være et faktum? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Sjansespill å ha flersylindret totaker fordi magring på en sylinder ofte ikke blir oppdaget før den ene sylinderen eller lager skjærer seg. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Så det er tryggere å justere litt feitere enn man egentlig trenger da, og følge med på tennpluggene flere ganger i løpet av sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 (redigert) Nei for de du justerer mest blanding på tomgang, Fullfarten har faste dyser inne i forgassern. Bernt Men det kan gi skader å kjøre med en som ikke går på alle sylinderne. Redigert 26.August.2009 av bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 (redigert) Blir jo bare værre og værre dette! Mye jeg ikke kan om motor gitt... Rensing av forgasser er viktigere enn jeg har trodd altså. Ikke noe man bare venter med å rense før motoren blir vond å starte... Hvor ofte bør jeg demontere forgassere og blåse rent, evt. skifte dyser? Hvert år? Redigert 26.August.2009 av bib_ak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Værre og værre blir det først når du har plukket opp og sett hva slike feil har forårsaket på store totaktere. Hva man kan gjøre er jo å tappe ned gasserne før vinteropplag. Kan også være lurt å kjøre med dyse/forgasser-rens innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Det jeg syns er viktig er å ha helt ren tank, kjøre forgassern tom om høsten . Start motorn kjør den varm , stopp ta motorvask, start igjen la den gå og tørke, ta av bensinslangen spray konserveringsolje inn i forgasserløpet mens du ruser motorn moderat til den stopper av seg selv, rens filter og byttplugger, smør alle smørepunkter, tapp gearolje og fyll på ny, ta av propellen se etter fiskesnøre bak trøsteskiva smør akselen med marinefett,vask og tørk event poller motorn. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 (redigert) Hvor ofte bør jeg demontere forgassere og blåse rent, evt. skifte dyser? Hvert år? Ja og nei ... Er grovt sett 3 "feil" som kan oppstå med forgassere. Slitasje Rusk og fremmedobjekter som kommer inn utenfra Rusk og fremmedobjekter som kommer inn via bensinen. Slitasje: Tenker da på flottør ventiler ( slutter å tette skikkelig, forgasseren renner over ), eneste kur er å bytter deler. Justerings dyser, flytende veske + luft i bevegelse VIL slite på dysene, eneste kur er å bytte, MEN kan til en viss grad kompenseres ved justering. Hoved dyser, flytende veske + luft i bevegelse VIL slite på dysene, eneste kur er å bytte. På motorer eldre en 15 ? år .... absolutt mulighet for slitasje. Rusk og fremmedobjekter utenfra : Å hold motoren ren utvendig vil hjelpe betraktelig, samt unngå kjøring uten deksel. Rusk og fremmedobjekter som kommer inn via bensinen: Et godt bensinfilter skader ikke, vil hjelpe til med å holde "rusk"ute av bensinen . Renslighet ved fylling av bensin, mindre rusk for filtrene å jobbe med. Passe på å tømme ALLE forgassere før lengre tids lagring.... spesielt viktig hvis en har en motor der en selv blander i olje ( bensinen vil fordampe og etterlate de tyngre bestandlene, dette kan /vil kunne blokkere helt/delvis div kanaler og dyser ). Skader heller ikke å utføre samme operasjon på motorer med olje injeksjon, da de tyngre bestandlene i selve bensinen også kan tett/blokkere... OBS IKKE la motorer med flere forgassere gå for å tømme forgasserne, de SKAL dreneres ( ved flere forgassere VIL alltid en forgasser gå tom før de andre, den/ de sylinderne den forer vil da miste mye av kjølinga og smøringa !! ) Ved anskaffelse av "ny" motor Nyere brukt motor som er ren og pen + går greit ..... ville antagelig latt forgasserne være urørt. Eldre motor som kanskje ser litt halvshabby ut ... vurdert saken litt og antagelig demontert/renset forgasserne, ville også vurdert et service kit. Er du renslig med bensin og rundt motor + filtre + tømming av forgassere .... vurdert saken hvert femte ? år eller hvis problemer . Tar ting mere som det kommer.... glemmer gjerne å tømme forgassere, har ikke noe filter... ville sjekke/renset forgasserne hvert år Men det er bare meg , forgassere er relativt enkle å forstå, så en rens tar ikke lange tiden. Arne Kjetil Redigert 26.August.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
GunR Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Masse god kunnskap som kommer fram her! Bernt: Har stor forskjell på pluggene mine, så det jeg har gjort allerede, var å magre ned den feteste litt, for den var så sota at den var lodden! Gikk ikke på alle sylindre på alle turtall. Har justert inn skruen 1/8, typisk RC- bil justering. De to andre var noe bedre, så de er ikke rørt. Takk til trådstarter for lån av tråden! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Vist du har yamaha eller suzuki og det er den nedre pluggen som er sota ville jeg kontrolert den bakre membran i bensinpumpa. Det går ofte hull i denne og da får den nedre sylindern bensin inn der, noe som gjør att den nedre soter og går dårlig spesielt på tomgang. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Faktisk øverste pluggen, nederste er den med best farge.. Har Selva, så, ja jeg har Yamaha.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Har Selva, så, ja jeg har Yamaha.. Selva Firetakt = Yamaha Selva totakt = Selva Så hva har du egentlig, to eller firetakt Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
GunR Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Dette var interessant lesning! Regner med at fremgangsmåten fungerer omtrent like bra på en 3- sylindret 4- takter med 3 forgassere? Pluggene mine er litt mørke i fargen... Selva Firetakt = YamahaSelva totakt = Selva Så hva har du egentlig, to eller firetakt Skulle vel gå grreit frem i mitt første innlegg i denne tråden..... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Beklager at jeg ikke leste hele tråden på nytt før jeg kommenterte ditt siste innleg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
motor Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 GUNR har uansett ikke skjønt budskapet selv. Pluggen vil jo fortsette å sote ned nå selv etter tomgangsjusteringen. Om det ikke er slik at motoren stort sett blir tomgangskjørt da.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Motor: Der har du et (for meg) vesentlig poeng! Nå er jo båt og motor nytt på vannet denne sesongen, og jeg har jo prøvd meg litt frem i det å bruke en liten båt. Så nå er jeg blitt flinkere til å stoppe motoren nå vi ligger stille (driver) og fisker. Men når vi prøver oss på dorging, blir det jo å kjøre på tomgang, regner med at det er normal bruk? Jeg har derfor trodd at det har vært for fet blanding på denne sylinderen på tomgangsmiksen, er det noen justering av blanding høyere i turtallsområdet? Har vel rundt 40 timer på motoren nå, etter førstegangsservice på 10 timer. Skal ta å sjekke pluggene en dag jeg har tid, men har ikke hatt noen fusking etter den justeringen jeg foretok da. Så derfor tror jeg at det var på tomgang/dorging soten ble dannet. Mvh. Gunnar. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hadde aldri i verden begynnt å justere selv på en ny motor. Dra den til forhandler. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.