Jump to content

Justering av utenbordsmotor med 3 forgassere?

bib_ak

Recommended Posts

Totaktere som går for magert skjærer seg i eksosporten på grunn av varmen, Men det kan også fårekomme skjæring pga blanding av olje i bensin: forlite bensin er da forlite olje, Men dettte er veldig skjelden da motorene får nok olje til smøring helt ned mot en 1/2 % , Men da er oljefilmen så tynn at den blir brutt ned av fuktig luft som lager rust på herdet metall

Motorermed VRO Har ett blandingsforhold på ca 0,7% på tomgang og opp mot 2% på full fart

Bernt

Det jeg syns er viktig er å ha helt ren tank, kjøre forgassern tom om høsten . Start motorn kjør den varm , stopp ta motorvask, start igjen la den gå og tørke, ta av bensinslangen spray konserveringsolje inn i forgasserløpet mens du ruser motorn moderat til den stopper av seg selv, rens filter og byttplugger, smør alle smørepunkter, tapp gearolje og fyll på ny, ta av propellen se etter fiskesnøre bak trøsteskiva smør akselen med marinefett,vask og tørk event poller motorn.

Bernt

Hvor ofte bør jeg demontere forgassere og blåse rent, evt. skifte dyser? Hvert år?

Ja og nei :wink: ...

Er grovt sett 3 "feil" som kan oppstå med forgassere.

1. Slitasje
  2. Rusk og fremmedobjekter som kommer inn utenfra
  3. Rusk og fremmedobjekter som kommer inn via bensinen.

Slitasje:

• Tenker da på flottør ventiler ( slutter å tette skikkelig, forgasseren renner over ), eneste kur er å bytter deler.
  • Justerings dyser, flytende veske + luft i bevegelse VIL slite på dysene, eneste kur er å bytte, MEN kan til en viss grad kompenseres ved justering.
  • Hoved dyser, flytende veske + luft i bevegelse VIL slite på dysene, eneste kur er å bytte.

På motorer eldre en 15 ? år .... absolutt mulighet for slitasje.

Rusk og fremmedobjekter utenfra :

• Å hold motoren ren utvendig vil hjelpe betraktelig, samt unngå kjøring uten deksel.

Rusk og fremmedobjekter som kommer inn via bensinen:

• Et godt bensinfilter skader ikke, vil hjelpe til med å holde "rusk"ute av bensinen .
  • Renslighet ved fylling av bensin, mindre rusk for filtrene å jobbe med.

• Passe på å tømme ALLE forgassere før lengre tids lagring.... spesielt viktig hvis en har en motor der en selv blander i olje ( bensinen vil fordampe og etterlate de tyngre bestandlene, dette kan /vil kunne blokkere helt/delvis div kanaler og dyser ).
  • Skader heller ikke å utføre samme operasjon på motorer med olje injeksjon, da de tyngre bestandlene i selve bensinen også kan tett/blokkere...

OBS IKKE la motorer med flere forgassere gå for å tømme forgasserne, de SKAL dreneres

( ved flere forgassere VIL alltid en forgasser gå tom før de andre, den/ de sylinderne den forer vil da miste mye av kjølinga og smøringa !! )

Ved anskaffelse av "ny" motor

Nyere brukt motor som er ren og pen + går greit ..... ville antagelig latt forgasserne være urørt.

Eldre motor som kanskje ser litt halvshabby ut ... vurdert saken litt og antagelig demontert/renset forgasserne, ville også vurdert et service kit.

Er du renslig med bensin og rundt motor + filtre + tømming av forgassere .... vurdert saken hvert femte ? år eller hvis problemer .

Tar ting mere som det kommer.... glemmer gjerne å tømme forgassere, har ikke noe filter... ville sjekke/renset forgasserne hvert år

Men det er bare meg :lol: , forgassere er relativt enkle å forstå, så en rens tar ikke lange tiden.

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Masse god kunnskap som kommer fram her! :smiley:

Bernt: Har stor forskjell på pluggene mine, så det jeg har gjort allerede, var å magre ned den feteste litt, for den var så sota at den var lodden! Gikk ikke på alle sylindre på alle turtall. :sad:

Har justert inn skruen 1/8, typisk RC- bil justering. :lol:

De to andre var noe bedre, så de er ikke rørt.

Takk til trådstarter for lån av tråden! :cheers:

Motor: Der har du et (for meg) vesentlig poeng! :yesnod:

Nå er jo båt og motor nytt på vannet denne sesongen, og jeg har jo prøvd meg litt frem i det å bruke en liten båt.

Så nå er jeg blitt flinkere til å stoppe motoren nå vi ligger stille (driver) og fisker. :fishing:

Men når vi prøver oss på dorging, blir det jo å kjøre på tomgang, regner med at det er normal bruk? Jeg har derfor trodd at det har vært for fet blanding på denne sylinderen på tomgangsmiksen, er det noen justering av blanding høyere i turtallsområdet? Har vel rundt 40 timer på motoren nå, etter førstegangsservice på 10 timer. Skal ta å sjekke pluggene en dag jeg har tid, men har ikke hatt noen fusking etter den justeringen jeg foretok da. Så derfor tror jeg at det var på tomgang/dorging soten ble dannet.

Mvh. Gunnar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...