arkmarin Startet 23.August.2009 Del på Facebook Startet 23.August.2009 I dag hørte jeg noe merkelig. En venn fortalte at han hadde hatt problem med sin autopilot. Han oppdaget at den bevisst ikke var jordet. Han nevnte dette for forhandler i Trondheim, som svarte at autopilotene ikke måtte jordes, da elektronikken ellers ville bli spist opp av galvansik tæring. Dette høres for meg ut som tullprat. Min SPX10 er jordet til innsiden av et feste for en sinkanode. Fra monteringsanvisningen forstod jeg det slik at dette var nødvendig. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
BMP Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Du kan nokk gå ut fra at det som står i monteringsanvisningen er riktig. Hva en tilfeldig forhandler måtte hevde ville jeg ikke lagt så stor vekt på. Har forøvrig aldrig hørt om autopiloter som er blit spist opp av galvanisk tering. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 da elektronikken ellers ville bli spist opp av galvansik tæring. Dette høres for meg ut som tullprat. Du har helt rett, det er tullprat. Hulda har XP30, jordet i h.h.t. monteringsanvisning. Skal man kunne oppnå galvanisk tæring på elektronikken, må samme elektronikk senkes i felles elektrolytt. For de fleste vil dette bety at båten ligger under vann. Dog har jeg satt inn en 40 A bryter med tre ledere som bryter pluss, minus og jordforbindelsen. Kjøpt hos Clas O for en hundrings eller så. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Dog har jeg satt inn en 40 A bryter med tre ledere som bryter pluss, minus og jordforbindelsen. Kjøpt hos Clas O for en hundrings eller så. Hvorfor? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Fordi jeg er frenetisk når det gjelder elektroner på avveie. Dessuten vil autopiloten når den er på hos meg låse styringen. Slår jeg av bryteren så er piloten død og frakoblet. Dessuten står det i monteringesinstruksen at installasjon av bryter eller sikring er anbefalt. I motsetning til Admiralen er jeg av den typen som leser instruksjonsbøker. Hvis du leser trådene som nå går om lading og diverse, så regner man med at 'alle' har dubeditter som ligger å trekker strøm for å holde 'hjernene' operative. Slikt utstyr er ikke montert i Hulda. Her blir batteriene koblet fra alle brukere. Med unntak av lensepumpen. Kjøleskapet går f.eks. på 220 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.