runes Startet 24.August.2009 Del på Facebook Startet 24.August.2009 Hei, vi vurderer å kjøpe oss en skjærgårdjeep med påhengsmotor 100 - 150 HK. Kan endel om båter men kan fryktelig lite om motor. Vurderer å kjøpe relativt nytt brukt (<2år). Hva bør vi i så fall tenke på ift motoren? Er det mulig på noe vis å sjekke om den er pent innkjørt eller om den er grisekjørt? (seer for meg at det er endel grisekjøring med en slik motor) Hva skal man se på for å vurdere hvordan motoren er behandlet? Har fagpersoner/verksteder noen muligheter for å kunne vurdere tilstand/hvordan en slik moror er brukt? Er det moa noe risiko i å kjøpe en "nybrukt" motor? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Helge Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 På mange moderne motorer er det mulig å lese av hvor stor andel av tiden motoren har vært kjørt i de ulike turtallsområder og videre hvor høy maksimumstemperaturen har vært etc. Dette gjelder eksempelvis min 2004 Suzuki DF140. Jeg tror imidlertid ikke det er så mye risiko ved å kjøpe en eksempelvis 2 år gammel motor. Det kan nok være litt ulike synspunkter på dette, men du kan faktisk like gjerne være heldig med at første eier for eksempel har gjort en jobb for deg med å plukke av et par barnesykdommer det første året eller to. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
-morten- Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 det aller beste er å ha med en motorkyndig, men om du har mulighet til å prøve båten bør du starte motoren eller få eier til å starte motoren når den er kald, for å se at dette går fint. en kaldstart sier mye om bateriets tilstand og motorens tilstand. ev tenning justering osv. se at motoren går fint og jevnt på tomgang. når man har fått fyrt opp bør man kjøre motoren slik at den er driftsvarm og kjør en god stund på masjfart slik at man ser at motoren ikke blir for varm eller får andre feilsymtomer.. sjekk også kjølevanns, kontrollstråle både ved oppstart og ved driftstemp. Kjør motoren en kort periode på full gass også for å se at alt er i orden etterpå.. ellers så ser man jo lit tilstand på motoren om man tar av motordekslet også der bør det være rent og font uten lekasjer og søl.. sikkert en masse annet du kan sjekke også kansje noen flere her har tips? spør om eier har skiftet impeller og utført servicer på motoren, vinterkonservering og kjølevannsrensing Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
motor Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Sjekk motoroljen. En god motor (4 takt) bør ikke ha svart olje. Det tyder på slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 spør om eier har skiftet impeller og utført servicer på motoren, vinterkonservering og kjølevannsrensing Forventer du at selger har byttet impeller på en motor som er yngre enn to år som er det trådstarter ser etter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
emilskj Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) spør om eier har skiftet impeller og utført servicer på motoren, vinterkonservering og kjølevannsrensing Dersom det har vært løsnet en eneste skrue eller foretatt "vedlikehold" eller "service" på motoren ut over ferskvannskjøring og oljeskift, ville jeg ansett det som et faresignal. Jeg ville tenkt akkurat like mye på motorens tilstand som jeg ville gjort ved kjøp av en mindre enn to år gammel bil. Dvs. forventet at alt var perfekt med mindre det ved visuell kontroll eller i samtale med selger framkom signaler om noe annet. Mvh Emil Redigert 24.August.2009 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Lettrus Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Ta også en kikk på eieren, dvs se hvordan båten for øvrig og annet som eieren har er tatt vare på. Hvordan er båten rengjort, vedlikeholdt og tatt vare på ellers, hvordan vedlikeholder eieren sitt hus, bil, hage ? Knapt noen eksakt vitenskap, men hvis alt er på stell er det et godt tegn, mens hvis eieren virker som en rotekopp/uforsiktig/skjødesløs/hardhendt er det grunn til å sjekke nærmere. La gjerne eieren kjøre båten på prøveturen for å få et inntrykk av hvordan han behandler den. Noen pusser og gnikker på den minste ting, andre er happy bare det flyter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Stort sett summert det meste her Papir på service er å foretrekke, ellers ingen garanti lenger.... Men eg lurer litt på hvordan en griskjører en påhengs? Sikkert dumt spørsmål.... men de er vel sperre på? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
xbox Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) Sjekk også at motoren ikke har vært under vann, noe som kan gi store problemer på det elektriske anlegget når motoren blir eldre. Hilsen Xbox Redigert 24.August.2009 av xbox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Dersom det har vært løsnet en eneste skrue eller foretatt "vedlikehold" eller "service" på motoren ut over ferskvannskjøring og oljeskift, ville jeg ansett det som et faresignal. Mvh Emil Bedre kan det vel neppe sies. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) Noen pusser og gnikker på den minste ting, andre er happy bare det flyter.Tja og noen av de som pusser og gnikker på de minste ting er kanskje også veldig forsiktig med kontrollboksen når de skal sette motoren i gear krrrrrrrrrrakkk! Mange slike så tenker jeg undervannshuset ser fint ut inni. Hørt lyden før? Det finnes faktisk endel som gearer på denne måten. De gjør det i beste mening men det hjelper lite. Så et tips kan nok være å tømme ut gearoljen å sjekke om det er mye metallspon i den. Det gjelder naturligvis kun hvis du er førstemann. Ellers er jeg enig med Emilskj her. Resten av innlegget til Lettrus skjønner jeg essensen i men mener det kan tas med en klype salt da det sikkert finnes en del mennesker som lever og ånder for båten og bryr seg lite om det meste andre. De fleste av de er sikkert her så det er bare å spørre om selger er medlem her Redigert 24.August.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.