Jump to content

hei, trenger tips for å stoppe tyver fra å stjele båten min!

Austevollfisker123

Recommended Posts

Jeg har nå 2 kraftige kjettinger låst til båten. Hengelåsene lar jeg gå gjennom pullerene sånn at hvis noen kapper kjettingen henger fremdeles låsen igjen, det ser iallefall mere suspekt ut.

Ellers "deaktiverer" jeg motoren hver gang (2 forskjellige måter) og jeg har nå gps-tracker ombord så jeg kan spore båten. Den kan også programmeres til å si fra hvis båten beveger seg vekk fra fortøyninga.

.

.

bmhe

Trådstarter har oppgitt båtype Master Combi. Dette er nok ikke en båttype som er mest utsatt for tyveri (inbrudd og hæverk er noe annet, her er alle båter like attraktive).I den grad noen vil prøve å stjele båten din vil det mest trolig være et brukstyveri hvor noen trenger å komme fra A til B etter en fuktig/ruset aften.

En ekstra hovedstrømbryter et "skjult" sted eller en ekstra stengekran på dieseltilførselen (men den kan være lett å glemme selv i farten-den vil heller ikke hindre start av motor) kan være en billig forsikring mot at tyvene klarer å starte og komme seg av gårde med båten.

Kjetting og hengelås gir jo også tyvene en ekstra utfordring.

Men med mindre det dreier seg om et veldig belastet område ville jeg egentlig tatt det med ro med tanke på tyveri av en slik båt!

hvordan sikre båten bedre?

Jeg har også tenkt mye på dette og har tenkt å bruke dreggkjettingen da denne er lang nok til å trekke rundt brygga og tilbake i båten. Hvis noen har tips om en bra hengelås pakke er det fint. Tenkte å kjøpe 2-3 låser med samme nøkkel.

Det var et kjempe tips at hengelåsen kan henge på båten og ikke i brygga.

Nyttig tema :ghost:

Redigert av trebåtfrelst (see edit history)

LeveL

http://artisti.bits.no/epages/Redningssels...t/Products/2049

+ en skikkelig kjetting med en heftig hengelås.

Hvis noen virkelig vil stjele båten din så klarer de det.

Vakthold i havna hjelper jo også :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

En kompis har montert snap-off ratt. Båten står altså uten ratt, hvilke gjør det litt mer kinkig å stikke av med den. I egen båt har jeg både alarm og tracking system. Tror faktisk det har virket - for litt siden var kalesjen åpen og jeg forlater ikke den åpen og slengende - men døren sto urørt; der står det alarm skilt og røde lys skimtes inne i kabinen. Så jeg tror det virker :smiley:

Et lite triks er å kjøpe ca 50 stk fiskekroker,rette disse ut,klippe av øyene,deretter tar du ei finerplate som du har borret 50 stk hull,så limer du fast krokene i hullene! Så legger du denne noe sadistiske platen på setet,dekker setet til med et trekk,vips har du en førsteklasses kjeltring felle. Kan på det sterkeste anbefale denne,laget en selv for noen år siden som jeg benyttet i min Ford Sierra Cosworth,jeg fikk fangst.............. :lol::lol::lol::lol:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Et lite triks er å kjøpe ca 50 stk fiskekroker,rette disse ut,klippe av øyene,deretter tar du ei finerplate som du har borret 50 stk hull,så limer du fast krokene i hullene! Så legger du denne noe sadistiske platen på setet,dekker setet til med et trekk,vips har du en førsteklasses kjeltring felle. Kan på det sterkeste anbefale denne,laget en selv for noen år siden som jeg benyttet i min Ford Sierra Cosworth,jeg fikk fangst.............. :lol::lol::lol::lol:

Litt kjedelig om du glemmer og ta den vekk før du setter deg inn... :fishing:

Hadde jeg hatt båten i et område der det var stor fare for tyveri, ville jeg lagt opp en ekstra hovestrømsbryter, sikra den med kjetting og lagt inn en skjult GPS tracker. Når du har tracker så finner du uansett tilbake båten om den blir stjælt. :wink:

Og hva var politiets reaksjon på dette?

Husker en eller annen gårdeier i Oslo som fikk bot for å ha satt piggtråd på toppen av en 3-4 meter høy port, da en innbruddstyv skadet seg når han klatret over... :crazy:

Hørte aldri noen ting,men det hører med til historien at det ble "kun" benyttet 12 kroker av meg. Platen ble plassert under et biltema overtrekk,både dette og plata var borte,men så fikk jeg noen rødaktige prikker på garasjegulvet i bytte.....

Fikk kjeft av noen typer som rotet i hagen min ei natt for noen år tilbake,jeg hadde ikke noe med å spionere på dem etter,og skulle la dem være i fred!! ropte dem ut,det virket nesten som de ikke ville å forlate eiendommen min. Men da dama mi vokna av spetaklet,ei hormon fyllt "big mama" 7 måneder på veg,brølte østrogenisk til dem,da ble dem borte...... Jeg la nytt tak,så det var vel takrenner og taksteins platene dem skulle ha.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hva er reglene med forsikring hvis båten ikke er låst med kjetting?
Bare husk på å opplyse om det når du tegner forsikringen.

Etter tyvepakk var på ferde i havna, fant jeg fram en ekstra lås.

Kjetil S

Hva sier båthavnen til det da?

er vel ikke lett å skyve unna båten din hvis den skulle begynne å brenne?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...