Jump to content

Valg av trimplan til Uttern s52 ?

kenza

Recommended Posts

Åjasså så det er så selvfølgelig det.. ta deg en pille. Ujevn vektfordeling kan man med fordel gjøre noe med uten trimplan. . Men at en skjærgårdsjeep legger seg så mykje mot vinden var litt overraskende da de ikkje bygger så høyt akkurat.

men men, da kan du enten velge Bennett fordi det er anerkjent merke og billig eller du kan velge Lectrotab fordi det er enklere å montere. Men koster nesten det dobbelte. Ingen av desse fjærflapsa hjelper mot sideveis krenging så det må manuelt justerbare til.

Jeg har en lignende båt som du har - 17 fot med en 75 hk Honda. Jeg vurderte også ulike trimplan for å få en bedre planingsterskel. Baugen stod ganske mye til værs ved akselrering. Jeg havnet til slutt på selvjusterende SmartTabs først og fremst pga. kostnaden og mye mindre arbeid ved montering (ca.1 time). De virker veldig bra på planingen - båten er nå helt plan i nesten all fart og farten kan være mye lavere før den går ut av plan. Sideveis så fungerer det til en viss grad når farten blir høy nok - fra 25 knop og oppover.

Jeg synes en slik liten båt blir litt for "nervøs" og det skal lite til før den krenger litt den ene eller andre veien. Dermed blir man sittende å justere flapsene hele tiden for å få den rett. Blir litt slitsomt i lengden. Hadde en 25 fots helplaner tidligere og der kom elhydrauliske trimplan mer til sin rett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...