kenza Startet 24.August.2009 Del på Facebook Startet 24.August.2009 Hei! Har forsøkt å orientere meg i jungelen av forskjellige trimplan. Trenger hjelp til å velge "rett". Har en Uttern S52 (17 fot) med en 75 hk Mercury OptiMax som er fæl til å legge seg. Hva skal jeg velge, og hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 K..... denne her har du jo fått forklart på søndagen Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 hva då legger seg Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Den krenger sideveis Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Den krenger sideveis Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 ja men hvorfor krenger den sideveis.. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 selfølgelig fordi det er flere personer ombord og da får du litt ujevn vektfordeling. Sitér dette innlegget Link to post
kenza Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Så så Draco :-) Men ja . . . . . Ujevn vektfordeling er hovedårsaken til mitt spørsmål. Den krenger oxo litt når jeg er alene i båten, selv på stille dager. Alle båter legger seg jo oxo mot vindretningen. Ønsker å kunne kontrollere dette samt, komme raskere opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Åjasså så det er så selvfølgelig det.. ta deg en pille. Ujevn vektfordeling kan man med fordel gjøre noe med uten trimplan. . Men at en skjærgårdsjeep legger seg så mykje mot vinden var litt overraskende da de ikkje bygger så høyt akkurat. men men, da kan du enten velge Bennett fordi det er anerkjent merke og billig eller du kan velge Lectrotab fordi det er enklere å montere. Men koster nesten det dobbelte. Ingen av desse fjærflapsa hjelper mot sideveis krenging så det må manuelt justerbare til. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Jeg har en lignende båt som du har - 17 fot med en 75 hk Honda. Jeg vurderte også ulike trimplan for å få en bedre planingsterskel. Baugen stod ganske mye til værs ved akselrering. Jeg havnet til slutt på selvjusterende SmartTabs først og fremst pga. kostnaden og mye mindre arbeid ved montering (ca.1 time). De virker veldig bra på planingen - båten er nå helt plan i nesten all fart og farten kan være mye lavere før den går ut av plan. Sideveis så fungerer det til en viss grad når farten blir høy nok - fra 25 knop og oppover. Jeg synes en slik liten båt blir litt for "nervøs" og det skal lite til før den krenger litt den ene eller andre veien. Dermed blir man sittende å justere flapsene hele tiden for å få den rett. Blir litt slitsomt i lengden. Hadde en 25 fots helplaner tidligere og der kom elhydrauliske trimplan mer til sin rett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.