Jump to content

Info/erfaring/fakta om Evinrude E-tec 115-150hk?


Hillmar

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er for tiden på jakt etter ny båt og har funnet noen favoritter. Problemet er at det sitter e-tec på en del av de, og jeg slitter litt med å finne skikkelig info om denne motoren.

F.eks. har den fått noen viktige oppdateringer så jeg burde holde meg unna de tidlige modellene, er det noen argumenter for/mot 115/130 hestern iforhold til 150 hestern(bortsett fra effekt selvfølgelig).

Og er dette generelt gode motorer eller burde man styre unna?

 

PS. Jeg trenger inngen diskusjon rundt 2t vs. 4t :wflag: hehe

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det sitter e-tec på en del av de

Syns nå heller det bør oppfattes som en fordel at det sitter e-tec på en del av de... :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hehe, dårlig formulert!

Om det er ett problem at det sitter e-tec på de er nettop det jeg er usikker på. Det som er problemet er at jeg ikke finne no særlig info/erfaringer om de på nettet.

Men jeg går utifra at du egentlig skjønte det, og at du med ditt innlegg gir e-tec'en 1-0 :flag:

Link to post
Share on other sites

Jaa E-tec motorene har vel stort sett bare fordeler, lite vedlikehold, lavt forbruk og lavt støynivå.

Ingen spesielle bakdeler sånn sett altså, heller tvertimot. Men hva driftssikkerhet på de større modellene angår har jeg ikke inngående kjennskap til.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Historien for disse motorene går tilbake til 1997 faktisk.

Her kan vi lese om tidlige erfaringer og fixer som ble gjort på den tiden.

12 års erfaring bør vel ha gitt Evinrude og Bombardier en god sjanse til å lage et kvalitetsprodukt.

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0BQ..._4/ai_61555469/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var å titta på en båt med denne motoren i dag, og fikk inntrykk av at motoren ikke trenger service de 3 første årene, men at den skal ha service hvert år etter dette. Stemmer det? Jeg trodde den bare skulle ha service hvert 3. år/300timer...

 

Og mtp. 115 kontra 150hk: hvordan er drivstofforbruket disse imellom hvis vi tenker oss at de brukes likt (en del kjøring i masjfart, noe dorgefart og lite toppfart?)

Link to post
Share on other sites

Trenger den ikke nye plugger de første 3 årene så trenger den nok ikke de neste 3 heller.

Ellers er det jo ikke så mye å vedlikehold på disse, iallefall ikke noe kostbart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvad med og tænke på olieforbruget med en e-tec? Jeg har selv overvejet en 130 Hk e-tec og kan godt lide egenskaberne, kraft og god lyd, plus minimal mekanik. Men hos den eneste evenrude forhandler i byen koster 5 liter 2 takt olie 500 kr. Hvis olie forbruget er ca 2 %, række det til 250 liter benz. På en sæson bruger jeg ca. 1500 - 2000 liter, vil jeg mene. Og det bliver så ca. 8 dunke a 5 liter a 500 kr = 4000 kr. Og det kan skræmme mig lidt.

hvis olie forbruget er ca 1 % så er prisen så det halve. 2000kr.

Er der alternativer til den dyre olie, og tør man bruge en billigere når nu der anbefales den dyre olie?

For mit vedkommende overvejer jeg motorskifte den kommende vinter, og overvejer enten en 130 hk etec eller en 115 hk 2T Yamaha V4, som jeg har set hos en anden forhandler i byen. Yamaha´en må være en overgemt model, og kunne sikkert forhandles til en noget lavere pris end evenrude e-tec.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt KIMA, men siden det her er snakk om at den båten jeg er ute etter er utstyrt med E-tec så synes jeg at det blir litt drastisk å vurdere å ikke kjøpe den båten pga. kostnad ifm. olje.

Nå vet ikke jeg hva prisen på "vanlig" 2-T olje er, men det vil jo uansett koste penger det også. Og med 4-T så har man jo oljeskift som koster tid og penger. Så ja, det kan godt hende det blir litt dyrere, men tror egentlig ikke forskjellen blir så voldsom.

Med det er absolutt greit å ha i bakhodet hvis man er på utkikk etter kun ny motor.

Redigert av Hillmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HERE we go again :flag:

Ved et søk på etec finnes det mye info om eTec her.

Har sjøl 75Hk eTec på 4. året og er meget godt fornøyd. Brukte litt olje i starten, men nå er forbruket lite (ikke målt).

Støyen på tomgang er litt høyere enn på 4T men på full fart bråker alle motorer.

Forbruket er som på en 4T.

Som det fremkommer av strengen, har jeg gått litt andre veier enn anbefalt service, og får det derfor rimeligere.

Tar ned stammen og undervannshuset annet hvert år og skifter impeller. (Mange påstår at dette er overkill, men...)

(En jobb som er lettere på eTec enn mange andre motorer, når du vet hvordan).

Sjekker oljen på drevet høst og vår og skifter olje annet hvert år.

Skifter plugger annet hvert år. (eTec spiser plugger pga den kraftige gnisten som bevirker at den starter meget lett!)

Smør opp alle fettnipler hver høst.

OG selvsagt: Kjører vinterkonserveringsprogrammet som ligger i motoren hver høst.

Pris: Impeller, plugger og olje annet hvert år. Arbeidet tar jeg sjøl. LETT!

 

Redigert:

Se forøvrig innlegg # 251. Der ser du hva forhandlere gjør.

 

Ellers: Stram etter skruer på "powerhead" OG elektriske koblinger, spes. på starter

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er så lite hokus pokus ja, det skal gå ann å gjøre selv uten noe problem...

 

Når vi er inne på olje så leste jeg på E-tec-forumet som det er linket til lengre oppe, at HO-versjonen ikke kan settes i " xd-100 modus". Vil det da si at det ikke er noe vits å bruke denne oljen siden du likevel ikke får utnyttet fordelen med lavere oljeforbruk?

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at oljeforbruket ikke er 2% konstant, dvs. at det er vesentlig lavere ved tomgang og lav hastighet.

Ser at XD 50 oljen koster ca kr 40 pr liter i 5 og 10 liters kanner i USA... men det er jo i USA :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi fikk streng beskjed i forsvaret om å benytte "riktig olje til riktig motor". Men tror det var mer det økonomiske aspektet ved at den dyre olja ikke skulle på de falleferdige 70hesterne istede for etec'ene...

 

Den uttalelsen jeg kommer med nå, vet jeg ikke hvor jeg har ifra, men jeg mener å ha hørt at man kan bruke andre enn "etec"-olja, men at oljeforbruket da stiger. Og at det stiger såpass mye at regninga går opp i opp.

 

Går ikke god for den siste. Men flere jeg kjenner irriterer seg litt over den høye prisen for olja, så å vite at denne er dyr og at dette faktisk blir en utgift tror jeg er nyttig informasjon!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Vi fikk streng beskjed i forsvaret om å benytte "riktig olje til riktig motor". Men tror det var mer det økonomiske aspektet ved at den dyre olja ikke skulle på de falleferdige 70hesterne istede for etec'ene...

 

Den uttalelsen jeg kommer med nå, vet jeg ikke hvor jeg har ifra, men jeg mener å ha hørt at man kan bruke andre enn "etec"-olja, men at oljeforbruket da stiger. Og at det stiger såpass mye at regninga går opp i opp.

 

Går ikke god for den siste. Men flere jeg kjenner irriterer seg litt over den høye prisen for olja, så å vite at denne er dyr og at dette faktisk blir en utgift tror jeg er nyttig informasjon!

 

Er klar over at forbruket går opp, men det er fordi når du bruker "superolja" til e-tec laster levrandøren inn et annet program som gjør at den tilfører mindre olje.

Grunnen til at jeg spurte var fordi en av båtene jeg har i kikkerten har HO-utgaven(high output) og på den går det (ifølge det jeg har lest) ikke ann å legge inn dette programmet. Og jeg lurte da på om det fortsatt er noe vits med denne dyre olja, eller om det er like greit å kjøre på vanlig 2T...

Link to post
Share on other sites

Den beste oljetypen blir kalla xd100, so kommer xd50 og den "dårligaste" xd30. Er motoren programmert for xd100 so bruker den mindre olje men då kan du kun bruke annen olje i nødtilfelle. Men du kan bruke xd100 viss motoren er programmert for xd50. Det skal henge ein merkelapp på motoren ved oljetanken som fortelle ka den er programmert for. Ulempen med xd100 er at den er veldig dyr, ca 630 pr kanne (1 gallon). Har brukt xd100 på min som er programmert for xd 50 og då finnes da ikkje antydning til olje røyk eller lukt. Har kjøyrt på bensinstasjons olje og då merkes oljelukt og antydning til røyk ved kald motor. Har kjøpt ein dunk med xd50 men ikkje begynt å bruke den endå so eg kan ikkje uttala meg om den. Husker ikkje ka eg betalte (hos Frydenbø i Bergen) men betydelig billigare enn xd100.

Link to post
Share on other sites

Nei olje tuller man ikke med på disse motorene.

På de mindre E-tec motorene er det vel liten grunn til å omprogrammere til XD100, men på de større så slipper man jo med færre etterfyllinger da. Prismessig blir det vel neppe noe rimeligere å bruke XD100 ?

Syns ikke det er noe røyk eller lukt av min med XD50 da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eg selger E - Tec, har gjort det sidan 2003 og vert veldig nøgd med det. Det var litt småplukk med nokre av dei første modellane, men det er luket vekk, og motorene som det gjaldt har nok blitt oppgradert med nye deler \ software. Når det gjeld olje, leverer eg alle motorer eg sel innstilt på XD - 100 og anbefaler kun det. Med motoren innstilt på det bruker den omlag ein halv prosent, med innstilling på XD 50 bruker den omlag 1 %. Med xd - 50 har eg avogtil vært ute for startvansker ved minusgrader. I forhold til service er serviceintervallen på 3 år \ 300 timar grei. Litt avhengig av bruk \ olje har eg skiftet plugger oftere og eg anbefaler skifte av vannutskillerfilterkvart år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...