fredivar Startet 24.August.2009 Link til dette innlegget Startet 24.August.2009 Reiste fra Kragerø til Sandefjord på søndag 24.8 og ventet å passere den røde staken (58°57,033'N og 10°2,033'Ø) innefor lysbøyen ytterst i Larviksfjorden (mellom Muleberget og Vestre Skalberghausen). Så lysbøyen på utsida, men den røde staken var og ble borte!! Er det andre som har seilt forbi her og sett det samme? Er den tatt av dårlig vær, eller fjernet med vilje? Se kartet for å se hvilken jeg mener: Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Den var der da jeg reiste forbi i slutten av juli. I mellomtiden har det vært litt uvær i området har jeg hørt Det kan jo være årsaken. Meld fra til Kystverket så tar de affære eller opplyser årsak og når den er på plass igjen. Redigert 24.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
fredivar Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Det er gjort nå! Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg har ikke lagt merke til om Staken er borte reagerte ikke på det, har passert her flere ganger i sommer, Siste turen skulle jeg prøve den nye omtalte indre leia som det er skrevet om på Båtmagasinets nett forum,det skulle bli 8 nye staker,jeg fant bare 2 ,og de var ikke til stor hjelp Det hører med at jeg ofte kjører inne ved land har fått en rute av lokal kjente der jeg har lagt inn på kartplotteren, Noen som kjenner til dette jeg forsto at denne leia skulle ære ferdig i juli Aanton Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Her er artikklen og det var 15 staker det skulle bli http://www.batmagasinet.no/artikkel/kystverket-merker-rakkebåene-bedre Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg håper at folk legger merke til hva lokalkjente sier om merkingen: Representantene fra Stavern Båtforening er redde for at denne nye merkingen kan forlede folk til å tro at Rakkebåene nå kan forseres i dårligere vær enn før. Det er absolutt ikke tilfelle mener de. Den nye merkingen vil gjøre at folk kan seile tryggere i pent vær. I dårlig vær har man ingenting på Rakke å gjøre uansett, sier representantene fra Stavern Båtforening. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 (redigert) Representantene fra Stavern Båtforening er redde for at denne nye merkingen kan forlede folk til å tro at Rakkebåene nå kan forseres i dårligere vær enn før. Det er absolutt ikke tilfelle mener de. Den nye merkingen vil gjøre at folk kan seile tryggere i pent vær. I dårlig vær har man ingenting på Rakke å gjøre uansett, sier representantene fra Stavern Båtforening. Gjelder i allefall den indre leden det her er snakk om. Dette er en godværs led. Er det ikke flatt hav,gå ut på dypt vann. Da på utsiden av lys/lyd bøya. Redigert 15.August.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bliss X Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Hva er årsaken til at det er så viktig med en indre led ved rakke? Tidsbesparelse? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Den leden helt inne i fjær steinene skjønner jeg ikke vitsen med. Om du skal inn til Nevlunghavn, inn mot Langesund etc. er leden rett over rakke ved Herregårdsbåen glimrende. Skal en treffe land syd for Stråholmen , er hovedleia syd av lys/lyd bøya enklest Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
aanton Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Jeg har god trening å krysse Rakke i dårlig vær også stått på hue i mange ganger,leia langs land er roligere og mye kortere hvis man skal eller reiser fra Stavern, Men skal jeg bare forbi er jo over Mitten greiest, bare i ganske dårlig vær har jeg kjørt utenom lysbøyen, men min erfaring er det som sakt roligere helt inne etter jeg fik den ruten. Men nå snakker jeg ikke om stormvær da lar jeg være alle rutene. Aanton Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Ja, så forskjellig kan erfaringer være Anton. Selv hadde jeg hytte i Naverfjorden og frekventerte Rakke støtt og stadig i en Askeladden 525. Vi benyttet land på innsiden av Rakke som vårt badebasseng. Det er mange små holmer og skjær man kan dregge til og vannet er av god kvalitet der selvfølgelig. Jeg rotet meg også forbi der ved enkelte tilfeller nå været var langt fra tilrådelig(hadde vært i Stavern og måtte tilbake). Generelt kan jeg si at med alle grunnene og så nært opptil fjæra så finnes det ikke noe bølgemønster. Jeg vil karakterisere det som om havet "koker" og man blir kastet frem og tilbake som en såpekopp. Det er vel bar et annet sted jeg kan erindre noe lignende og det er på vei ut Tønsbergfjorden. Omtrent der man passerer "Tønna" ligger det et lite skjær med en stake rett på utsiden og man går mellom det og land. Der har jeg også opplevd noe av det samme i høy sjø. Sjøen slår mot berget og kommer tilbake for så å møte ny sjø som også er rotet opp av skjæret på utsiden(vestsiden). Jeg nevner dette fordi jeg vil tro det kanskje er flere som har gått der i høy sjø enn hva som er tilfellet med Rakke. Forskjellen er av ved Tønna så er det over etter et minutt, men ved Rakke tar det 20-30 minutter før man er forbi. Beskrivelsen av at sjøen "koker" er jo ikke spesielt bare for Rakke, det er slik det blir tett opptil land når sjøen står på og det er grunt. Fordelen med denne leia er at man kan spare noen minutter til Nevlunghavn om man kommer fra Larviksfjorden og at det er et fantastisk flott sted med blankskurte svaberg, men bare i godvær ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.