Jump to content

Tips om gode bøker for vedlikehold


landkrabbe_

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som har gode tips om bøker som beskriver vedlikehold av båt?

Er spesielt på utkikk etter:

 

Årlig sjekk/vedlikehold av elektrisk anlegg i båt

Årlig sjekk/vedlikehold av båt

Årlig sjekk/vedlikehold av motor

Årlig sjekk/vedlikehold av båthenger

 

Gjerne også bøker for beskrivelse av hvordan legge opp helt nytt elektrisk anlegg.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er ny på forumet her, men sitter og leser en bok om vedlikehold og reparasjoner av trebåt om dagen

Den heter:

 

Trebåten vedlikehold og reparasjoner

Håndbok for ferske og erfarne trebåteiere.

 

Boken er skrevet av Björn Peter Behrens og oversatt av Henrich Nissen-Lie

 

isbn nr:978 82 02 29928 6

 

Håper den kan hjelpe deg.

 

mvh

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Interessert i samme temaer/emner.

 

Selv har jeg vært mye på biblioteket å lånt diverse bøker, gamle som nye. Min erfaring er faktisk at det er lettere å lese og forstå de litt eldre bøkene. Enklere tekst i tillegg til at det er basert på litt eldre teknologi (verktøy) og erfaringer.

 

Om ikke annet så vet jeg hvilke bøker jeg ønsker meg!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Henter opp denne gamle tråden fordi jeg fikk en bok her om dagen som er absolutt verdt å ha. Har vokst opp med båt og pusket med både tre- og plastbåter store deler av livet, og har tilegnet meg litt forskjellig kunnskap. Men denne boka er ei gullgruve for den som "gjør ting sjøl", eller har lyst å fikse selv, men er usikker på hvordan. Har lært ett og annet nytt bare ved å bla litt i den.

 

Og selv om boka har ordet "sailboat" i tittelen, handler det meste av boka om generelt båtvedlikehold. Slik som inspeksjon, vedlikehold og reparasjon av skrog, dekk, innredning, elektrisk system og dieselmotor. Og beskrivelse av hvordan man gjør ting er veldig enkelt og trinnvis forklart med gode illustrasjoner. Selvsagt mangler tema som twin diesel installasjon og hekkdrev. Til gjengjeld finnes rigg og seil godt beskrevet.

 

 

Hva boka heter? Casey's Complete Illustrated Sailboat Maintenance Manual.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...