JohnC Startet 25.August.2009 Del på Facebook Startet 25.August.2009 (redigert) Har klippet understående ut fra min andre tråd om båten jeg har anskaffet meg.... Ja, her sitter jeg i Bergen og kan ikke annet. Båten står på land i Oslo og lengter etter en ny tilværelse her på vestlandet. Største utfordringen min nå er logistikk! Det er ikke aktuellt å la båten gå for egen maskin langs kysten så jeg venter nå tilbakemelding fra Seines rederi (Rana ekspress) om de kan ta båten med på deres neste tur. Jeg aner ikke om de skal laste i Oslo eller Drammen. Min store utfordring er da hvordan jeg skal få buksert båten fra Bestumkilen og rundt neset inn til Oslo eller inn til Drammen. Er det noen her som kunne påtatt seg oppdrag av en slik art eller tipse om noen som kan uten at det koster et statsbudsjett? Jeg kan ikke si noe om tidspunkt for dette da det avhenger av når Rana Ekspress laster, men er jeg riktig heldig vet jeg mer om det i morgen den dag. Og så gjenstår det jo å se om båten holder tett når den nå kommer på sjøen Redigert 25.August.2009 av toppis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei toppis, hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med nor-lines de kan sikkert frakte den til Bergen fra Oslo Tror du da må få laget krybbe eller betale de for en krybbe til å spenne båten fast i på dekket. Dersom båten din ligger på sjøen så kan de laste den rett ombord med krana si. (trenger fremdeles krybbe) Dersom båten ligger på land i bestumkilen frakter du den på veien med ett transport firma til der Nor-Line evt legger til på fillpstadkaia eller hvilken havn de fortiden bruker i området. Norline båten har kran, og foreningen i bestumkilen kan vel løfte den opp på bilen for å få den de få km ut til store brygga. Sansynligheten for at det uansett er billigst for deg å frakte den på landeveien over fjellet er jeg nesten sikker på. En jeg har god erfaring med for frakt av min båt (jeg har samme størrelse Furuholmen som deg) er Finn Eriksen i Drøbak, han skrev ikke faktura med gaffel og båten var hel når den kom frem til dit den skulle. Håper dette er til hjelp Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hadde det bare vært så enkelt. Båten her er over 3m bred og det må da innhentes spesial-tillatelse samt følgebil for å transportere den på vei. Planen var å sjøsette den og så få den slept til kai hvor båt kan laste den. Desverre ser det ut til at rederiet jeg har dialog med nå ikke vet noe om hvor de laster, men at de laster på fredag. Jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal kunne få sjøsatt båten før fredag (den trenger nok en dag eller to på å trutne litt), slepe den til aktuell kai, samt at ansvarlig for trucken i båtforeningen også skal ha anleding til å komme å sjøsette. Dette blir helt klart en utfordring for meg all den tid at jeg er i en periode på jobben hvor jeg ikke kan ta fri og min gamle far som er min medhjelper her er både blind og ved ikke så altfor god helse. Det positive er jo at båten står i krybbe, dvs to stk, så det er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 toppis skrev: Planen var å sjøsette den og så få den slept til kai hvor båt kan laste den. Hvorfor må den slepes? Fungerer ikke motoren? Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Godt spørsmål. Båten har stått på land i flere år og motoren har ikke blitt tappet for vann. Jeg var nede å satte strøm på starten for å se om motoren "turnet" og det gjorde den, men om den vil starte og faktisk holde seg i gang er et annet spørsmål. Som de fleste vet så er det ikke smart å begynne å starte opp på land og risikere at både det ene og andre faller fra hverandre. Hadde jeg hatt en garanti for at motor starter og går ville jo det enkleste selvfølgelig vært å kjøre den selv. Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Ting ordner seg for snille barn heter det.... Da er sjøsetting, slep og lasting av båten på plass. Så da bør skuten ha ny hjemhavn over helgen Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Supert at du fikk det til så fort toppis! Og lykke til med å få henne hjem. Det hadde vært hyggelig om du oppdaterte oss på hvordan det går med transporten samt hadde vært gøy å følge oppussingen din hvis du legger inn litt bilder og slikt etter hvert Du kan jo også vurdere å melde deg inn i Furuholmen klubben og CMB, mye du kan få ut av det i form av gode båtvenner i lokalområdet ditt, gode tips og nyttig kunnskap samt rabatter på diverse produkter vi trebåteiere trenger. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
JohnC Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Takk for lykkeønskninger. Klart det vil komme oppdateringer både fra transport hjem til Bergen samt arbeid som blir utført på båten. Jeg regner med det ikke blir gjort allverden nå i vinter da det enda er litt usikkert om jeg får tatt den opp for vinteren i båtforeningen jeg tilhører eller om jeg må ha den liggende ute. Takker for tipset angående Furuholmen klubben og CMB. Jeg ser disse har blitt nevnt tildigere også og jeg vil se nærmere på disse to. Nå har endelig pulsen gått litt ned etter at logistikken nå ser ut til å gå i boks og jeg kan nå gå tilbake til å glede meg til å få henne hjem og begynne å planlegge hva som skal utføres av arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Fikk du hjelp av et BP-medlem eller? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
JohnC Svart 26.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2009 Ikke denne gangen, men vi har alliert oss med han som setter ut båten, han hadde vist anleding til å gi oss slep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.