NilsPils Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 I EU defineres båtens hoveddata i henhold til standarden EN ISO 8666 Principal data. Denne gjelder også i Norge. Der defineres forskjellige lengder på båten: WL : lengde i vannlinjen. LH : skroglengde uten avtagbare deler. Deler som er avtagbare uten ødeleggelse teller ikke med her. Lmax : båtlengde inklusive alle deler, også avtagbare. Følgende deler teller dog ikke med: utenbordsmotor og deler som kan taes av uten bruk av verktøy. Standarden sier ikke noe om hva båtprodusenten skal oppgi som båttstørrelse. Selv synes jeg LH burde være logisk. Når en betaler for plassen i marinaen er det vel mest logisk at Lmax benyttes? Begge målene skal stå i båtpapirene (Brukermanualen). Sjøfartsirektoratet bruker LH som grunnlag for å avgjøre om båten kan føres uten båtførersertifikat (15 mtersgrensen). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 LOA er også en betegnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Det blir som å sette på en "narretass" foran, jentene blir vel ikke så imponert av det :lol: Sorry kunne ikke dy meg Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Har nå hørt jeg, at mange jenter bruker narretasser Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 fjord 880 som er 28-29fot ble til Polar 31 med samme skrog.. da kan de jo selge båten for et par hundre tusen mere enn om de kalte den polar 29! hehe.. my snedig ute å går i båtbransjen, men jeg tror nokk at de som kjøper nyere båter undersøker om det er faktisk skroglengde.. f.eks en 24 foter kan vriere veldig i størrelse om båten f.eks er 7m og 2,10 bred eller 7,4m lang og 2,8 bred... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Det blir som å sette på en "narretass" foran, jentene blir vel ikke så imponert av det :lol: Dette var nytt for meg, men har hørt om dette fra noen.... jeg har kun fått høre at den skal være for å lage barn med og drepe folk med... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Dette var nytt for meg, men har hørt om dette fra noen.... jeg har kun fått høre at den skal være for å lage barn med og drepe folk med... Litt OT , men det der var en ny vri..... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Tilbake til tema igjen.... Hvordan dette skal måles og hva som skal regnes med er definert i EN-standard.. Har du en link til relevant EN-standard? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 I EU defineres båtens hoveddata i henhold til standarden EN ISO 8666 Principal data. Denne gjelder også i Norge. Der defineres forskjellige lengder på båten: Har du en link til relevant EN-standard? De fleste EN standarder koster, penger men NilsPils linket til en relevant EN Standard, og den kan kjøpes blant annet her om det er av interesse Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ADNOH Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Skibsplast 605 har totallengde på 641cm, dette betyr at den egentlig er 21fot! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
NilsPils Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Jeg har de fleste relevante EN standardene, men har ikke lov til å gi fra meg kopier. (Men har lov til å sitere og gi kommentarer). Et sett av de viktigste for "Small crafts" vil vel koste noer rundt 10 - 15 tusen? De kan bestilles over nettet. Tips: ikke kjøp gjennom den norske avdelingen. Da får du bare anledning til å printe en kopi av en pdf - fil. Gå heller rett til ISO sentralt. Da får du kjøpt den som pdf som du kan laste ned og beholde. Du har fremdeles ikke lov til å gi den fra deg. Men det er jo mye mer praktisk enn en papirkopi i bokhylla. Her er en link til en del relevante standarder med priser: http://www.iso.org/iso/search.htm?qt=small...mp;published=on Redigert 27.August.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
KaRsK Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Scand dynamic 7600 het tidligere 7200 uten badeplattform båten er oppgitt til 762 cm va blir rett lengde i fot da ? 24 eller 25 ? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Ibiza 25 Touring var det samme skroget som Scand 7200/7600 Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein blopp Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) EN standard er det noe som man må kjøpe ved nybygg under 49 fot, eller holder det med oppmåling Redigert 28.August.2009 av Kaptein blopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 båten er oppgitt til 762 cm va blir rett lengde i fot da ? 24 eller 25 ? 762cm:30,5cm/'=24,98'; normale avrundingsregler ville da gi 25' Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Kaptein blopp Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Fant svar kreves att man eier den i 5 år var litt lat i nettleitinga der. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) fjord 880 som er 28-29fot ble til Polar 31 med samme skrog.. da kan de jo selge båten for et par hundre tusen mere enn om de kalte den polar 29! Først het den WikingBoat 28, dernest solgte de formen til Fjord som endret hundervannskroget litt i fasongen men ikke lengden. Da ble Fjord 880(som faktisk er skrogets lengde i cm.) født, så ble det Fjord 930 (fordi man inkluderte badeplattform) og så ble det Polar 31(nå tok de også med "nebbet" i lengden). Redigert 28.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Audun V Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 På min båt er det jukset motsatt vei. Denne heter Cranchi Giada 30. med plattform og spyd er den nesten 33 fot. Som dere ser av bildet er plattformen totalt integrert i hekken, da burde det om teorien nevnt tidlegere være inkludert i målet. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Ja, USA jukser rett vei. Der er det akterspeilet som teller. Min Bayliner 3058 er oppgitt til 30'-7", men støpt badeplatform er ca 2,5 fot i tillegg. Er vel noe slikt hos deg også. Jeg oppgir 30 fot til forsikringsselskapet og småbåtregisteret slik det er oppgitt i originaldokumentene. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Låner denne litt til et annet spørsmål om lengde. Inkluderes en påhengsmotor, som ikke kan demonteres uten verktøy, i målingen av en båts lengde? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein blopp Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Det har ikke noe å si att du må ha verktøy, men att det kan demonteres uten å ødelegge båten. Så skrudde ting er ikke med i beregningen etter som jeg har forsått. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 I EU defineres båtens hoveddata i henhold til standarden EN ISO 8666 Principal data. Denne gjelder også i Norge. Lmax : båtlengde inklusive alle deler, også avtagbare. Følgende deler teller dog ikke med: utenbordsmotor og deler som kan taes av uten bruk av verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Er vel ofte slik at når man skal skryte av båten, bruker man lengste lengde, men når havneleigen skal betales, brukes minste lengde...? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Selv omtaler jeg min egen som 29 fot enten det er i hyggelig lag eller ovenfor havnevakten, men 880cm er også ærlige 29 fot. Når det gjelder FINN så ser jeg det har blitt vanlig å selge Scand 29 som 32 fot (nesten alle oppgir 32 fot). Dette kan jeg faktisk forstå, da nyere båter opererer med samme type måling. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Inkluderes en påhengsmotor, som ikke kan demonteres uten verktøy, i målingen av en båts lengde? Jeg tolker reglene sllik at påhengsmotor ikke teller med i lengden, hverken i LH (skroglengden) eller Lmax uansett hvordan du demonterer den. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.