Jump to content

Er fot inkl. baugspyd og badeplattform?

Kaptein blopp

Recommended Posts

Etter det eg har oppfattet dette, så blir lengd målt i faktisk lengde av skroget med alt som er permanent i skroget. Har du ein badeplattform eller eit baugspryd som for eksempel er skrudd fast i båten, så regnes det ikkje med i den totale lengda av båten, men er plattformen eller sprydet intigrert i skroget, så teller det med i totale lengda av båten.

Maks lengde er som kjent 15 meter.

Og da teller baugspyd og badeplattform med.

Så det nytter ikke å komme med en båt som har skroglengde på 15 m pluss baugspyd eller badeplattform

15 meter grense gjelder skroglengde. Aller skrudde og limde deler som kan demonteres er ikke med i den beregningen.

Den som har vært på tur i USA har fått litt overraskelse med havneavgift. Der betaler man for daviter, jolla og baugspyd!

hva med ljuge-knop da ? veldig populært på Finn å slenge på en knop eller tre ekstra :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er to forskjellige betraktningsmåter vedr. båtens lengde:

I USA regnes "netto skroglengde". Her måles fra bau til akterspeil, og badeplatform / baugspryd regnes ikke i den offisielle lengden enten dette er støpt i ett eller skrudd på.

I Europa derimot er det vanligst å oppgi båtens lengde som alt som er støpt i ett. Da inkluderes støpt badeplatform / bauspryd. (Men ikke påskrudde ting). Men så er det altså noen fabrikanter som tar med påskrudde ting for å juge på seg et par fot. Men det offisielle målebrevet sier nok sannheten til slutt.

Det er riktig, Trikkern. For å ta min båt som eksempel, har den typebetegnelsen 3988, hvor 39 står for skroglengde. I tillegg til skroget kommer påskrudde plattformer i begge ender. I Bayliners brosjyre er lengden på denne båten oppgitt til 46 fot "ferdig rigget". Andre fabrikanter benytter andre metoder. F. eks. oppgis Rodman R 44 til å måle 44 fot, men det er inklusive en formidabel badeplattform. Skal du vite hvor stor en båt egentlig er, bør du spørre hva som er inkludert.

Begge deler er vel ritktig lengde, enten en måler netto skrog eller med eventuell platting og nebb.. så lenge det er oppgitt hva som er målt og det målet stemmer...

Etter de blider jeg har sett av båten så ser det ut som det er skrudd på en badeplattform og da er vel den "rette" lengden skroglengden her vil jeg mene.. er plattingen støpt som en del av skroget så det den "rette" lengen på båten.... Hvordan dette skal måles og hva som skal regnes med er definert i EN-standard..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er vel litt avgjørende hva produsenten av båten oppgir som total lengde. F.eks Mainship som vi forhandler har en båt som heter Mainship trawler 45, noe som indikerer klart at båten er 45 fot, men når man legger båten ut på f.eks. Finn.no som ber om lengde i cm, og jeg skriver inn lengdemålet som fabrikken oppgir på 1455, så kalkulerer Finn.no det til 48 fot.

Så det er nødvendigvis ikke ljugefot :)

Med vennlig hilsen

PIP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...