Kaptein blopp Startet 25.August.2009 Del på Facebook Startet 25.August.2009 Hei lurte bare på om baugspydet og badeplattformen er ink. da man regner fot. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Etter hva jeg har forstått ut fra debatter omkring dette tema, så er baugspyd og badeplattform med i beregningen. Unntak er hvis baugspyde kan trekkes inn...som på enkelte seilbåter av typen Collin Archer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bitteliten Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det kommer helt an på Scand Baltic 29 har en total lengde inkl baugspyd på 32 fot. Vår båt heter 420 og er 43,5 fot lang. Nidelv 690 er 7,14 meter lang. Windy 37 er 36.5 fot inklusive baugrulla som er fastmontert... Så det finnes mange unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Er veeldig mange som selger båter med navn som "275" som 29fotere f.eks. Jeg mener det er juks, en 29' båt skal ha 29' skrog. Å henge på sp®yd, plattformer og jegvetikkehva gjør ikke båten større. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Zach Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Diskutert også her (bl.a.): Ljuge fot Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det som egentlig er avgjørende her er vel i forhold til hvor stor båt du kan føre med vanlig båtførerbevis. Maks lengde er som kjent 15 meter. Og da teller baugspyd og badeplattform med. Så det nytter ikke å komme med en båt som har skroglengde på 15 m pluss baugspyd eller badeplattform Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JRK Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei, Tidligere var det vanlig å oppgi skroglengde. Nå er det mer vanlig å oppgi største lende Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein blopp Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Ok takker for raskt svar, så hvis man bygger så må man regne hele lengden Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Etter det eg har oppfattet dette, så blir lengd målt i faktisk lengde av skroget med alt som er permanent i skroget. Har du ein badeplattform eller eit baugspryd som for eksempel er skrudd fast i båten, så regnes det ikkje med i den totale lengda av båten, men er plattformen eller sprydet intigrert i skroget, så teller det med i totale lengda av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Maks lengde er som kjent 15 meter.Og da teller baugspyd og badeplattform med. Så det nytter ikke å komme med en båt som har skroglengde på 15 m pluss baugspyd eller badeplattform 15 meter grense gjelder skroglengde. Aller skrudde og limde deler som kan demonteres er ikke med i den beregningen. Den som har vært på tur i USA har fått litt overraskelse med havneavgift. Der betaler man for daviter, jolla og baugspyd! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Det stemmer nok at det er baugspyd og badeplattform som er "støpt" inne eller en en del av skroget som er avgjørende... Beklager at jeg uttalte meg litt klønete... Redigert 25.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Teerex Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 hva med ljuge-knop da ? veldig populært på Finn å slenge på en knop eller tre ekstra Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfb Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Å henge på sp®yd, plattformer og jegvetikkehva gjør ikke båten større. Diskuterte dette med utsendt fra sjøfartsdirekoratet ifm oppmåling av båten for reg i skipsregistrene. Han sa at fastskrudd og/eller ettermontert regnes ikke med. Er det derimot interigrert i / en del av skroget, regnes det med. Redigert 25.August.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det er to forskjellige betraktningsmåter vedr. båtens lengde: I USA regnes "netto skroglengde". Her måles fra bau til akterspeil, og badeplatform / baugspryd regnes ikke i den offisielle lengden enten dette er støpt i ett eller skrudd på. I Europa derimot er det vanligst å oppgi båtens lengde som alt som er støpt i ett. Da inkluderes støpt badeplatform / bauspryd. (Men ikke påskrudde ting). Men så er det altså noen fabrikanter som tar med påskrudde ting for å juge på seg et par fot. Men det offisielle målebrevet sier nok sannheten til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det er riktig, Trikkern. For å ta min båt som eksempel, har den typebetegnelsen 3988, hvor 39 står for skroglengde. I tillegg til skroget kommer påskrudde plattformer i begge ender. I Bayliners brosjyre er lengden på denne båten oppgitt til 46 fot "ferdig rigget". Andre fabrikanter benytter andre metoder. F. eks. oppgis Rodman R 44 til å måle 44 fot, men det er inklusive en formidabel badeplattform. Skal du vite hvor stor en båt egentlig er, bør du spørre hva som er inkludert. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein blopp Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Ja hva skulle man gjort uten dere, takker så mye Redigert 25.August.2009 av Kaptein blopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bluemarlin Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Jeg går med planer om å kjøpe ny båt og har sett blandt annet på Arvor 215. På finn.no så selges den både som 21, 22 og 23 fot. Jeg mener at den rette lengden på denne båten er 21 fot, den er oppgitt med skroglende 633 cm og total lengde 688. Hva mener dere, hvor mange fot er riktig på Arvor 215? Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Begge deler er vel ritktig lengde, enten en måler netto skrog eller med eventuell platting og nebb.. så lenge det er oppgitt hva som er målt og det målet stemmer... Etter de blider jeg har sett av båten så ser det ut som det er skrudd på en badeplattform og da er vel den "rette" lengden skroglengden her vil jeg mene.. er plattingen støpt som en del av skroget så det den "rette" lengen på båten.... Hvordan dette skal måles og hva som skal regnes med er definert i EN-standard.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
skrotrot Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Hvis det er begrensnig på lengden i båtplassen , så teller vel alt som er montert på båten ? Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Det er vel litt avgjørende hva produsenten av båten oppgir som total lengde. F.eks Mainship som vi forhandler har en båt som heter Mainship trawler 45, noe som indikerer klart at båten er 45 fot, men når man legger båten ut på f.eks. Finn.no som ber om lengde i cm, og jeg skriver inn lengdemålet som fabrikken oppgir på 1455, så kalkulerer Finn.no det til 48 fot. Så det er nødvendigvis ikke ljugefot :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Bernt Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Ikke får å såre noen men Nor Star 290 må være noe av det værste jukset : 29 f over det legste og knappe 25 f i vannlinje lengde , og det er jo vannlinje som skaper gode båter Bernt Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 ...og denne sammenliknes ofte med BMB 29 Sport som har 30.5 fot skroglengde uten baugspyd. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 min båt heter 26, har 27.5 skrog, og er 31 med maskiner på hekken. go figure! Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Båter som er reg i NOR/NIS har offisiell lengde. Slik som min; 14,15m(46'-47'). Badeplattform og baugspyd er skrudd fast. Så total lengden blir vel ca 53'. Hva om jeg støper de på? Må jeg ha ny oppmåling? Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Burde være enkelt, gå inn på sjøfartsdirektoratet.no. Der står reglene som gjelder i dag og reglene som er ute på høring, med høringsfrist 1. september. D.v.s. det er nye regler på gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.