Jump to content

Er fot inkl. baugspyd og badeplattform?

Kaptein blopp

Recommended Posts

I EU defineres båtens hoveddata i henhold til standarden EN ISO 8666 Principal data. Denne gjelder også i Norge. Der defineres forskjellige lengder på båten:

WL : lengde i vannlinjen.

LH : skroglengde uten avtagbare deler. Deler som er avtagbare uten ødeleggelse teller ikke med her.

Lmax : båtlengde inklusive alle deler, også avtagbare. Følgende deler teller dog ikke med: utenbordsmotor og deler som kan taes av uten bruk av verktøy.

Standarden sier ikke noe om hva båtprodusenten skal oppgi som båttstørrelse. Selv synes jeg LH burde være logisk. Når en betaler for plassen i marinaen er det vel mest logisk at Lmax benyttes? Begge målene skal stå i båtpapirene (Brukermanualen).

Sjøfartsirektoratet bruker LH som grunnlag for å avgjøre om båten kan føres uten båtførersertifikat (15 mtersgrensen).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

fjord 880 som er 28-29fot ble til Polar 31 med samme skrog.. da kan de jo selge båten for et par hundre tusen mere enn om de kalte den polar 29! hehe.. my snedig ute å går i båtbransjen, men jeg tror nokk at de som kjøper nyere båter undersøker om det er faktisk skroglengde..

f.eks en 24 foter kan vriere veldig i størrelse om båten f.eks er 7m og 2,10 bred eller 7,4m lang og 2,8 bred...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det blir som å sette på en "narretass" foran, jentene blir vel ikke så imponert av det :lol: :lol: :lol:

Dette var nytt for meg, men har hørt om dette fra noen.... jeg har kun fått høre at den skal være for å lage barn med og drepe folk med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I EU defineres båtens hoveddata i henhold til standarden EN ISO 8666 Principal data. Denne gjelder også i Norge. Der defineres forskjellige lengder på båten:

Har du en link til relevant EN-standard?

De fleste EN standarder koster, penger men NilsPils linket til en relevant EN Standard, og den kan kjøpes blant annet her om det er av interesse

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har de fleste relevante EN standardene, men har ikke lov til å gi fra meg kopier. (Men har lov til å sitere og gi kommentarer). Et sett av de viktigste for "Small crafts" vil vel koste noer rundt 10 - 15 tusen? De kan bestilles over nettet.

Tips: ikke kjøp gjennom den norske avdelingen. Da får du bare anledning til å printe en kopi av en pdf - fil. Gå heller rett til ISO sentralt. Da får du kjøpt den som pdf som du kan laste ned og beholde. Du har fremdeles ikke lov til å gi den fra deg. Men det er jo mye mer praktisk enn en papirkopi i bokhylla.

Her er en link til en del relevante standarder med priser:

http://www.iso.org/iso/search.htm?qt=small...mp;published=on

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

fjord 880 som er 28-29fot ble til Polar 31 med samme skrog.. da kan de jo selge båten for et par hundre tusen mere enn om de kalte den polar 29!

Først het den WikingBoat 28, dernest solgte de formen til Fjord som endret hundervannskroget litt i fasongen men ikke lengden. Da ble Fjord 880(som faktisk er skrogets lengde i cm.) født, så ble det Fjord 930 (fordi man inkluderte badeplattform) og så ble det Polar 31(nå tok de også med "nebbet" i lengden).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Selv omtaler jeg min egen som 29 fot enten det er i hyggelig lag eller ovenfor havnevakten, men 880cm er også ærlige 29 fot.

Når det gjelder FINN så ser jeg det har blitt vanlig å selge Scand 29 som 32 fot (nesten alle oppgir 32 fot). Dette kan jeg faktisk forstå, da nyere båter opererer med samme type måling.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...