Jump to content

Spyling av suzuki df90 utenbordsmotor etter bruk?


Nor-Oles

Recommended Posts

Hei.

Har fått meg båtplass og lurer på spyling av utenbordsmotor etter bruk er nødvendig.

Da jeg hadde båten på tralle var det enkelt og spyle gjennom kjølesloyfe og ble gjort kvar gang med vann.

Nå er det jo litt vanskligere å få til da den ligger pa vannet.

Hva pleier dere å gjør?

Tar sef og kjøre kjøleveske når båten tas opp for vinter

Link to post
Share on other sites

Spyler gjennom ved sesongslutt. Men passer på at båten ikke ligger ubrukt i noe mer enn tre uker.

Hvor dette med tre uker egentlig kommer fra aner jeg ikke, har sikkert lest det ett eller annet sted. Om det er hold i det aner jeg ikke, men å la båten ligge lenge uten å bli brukt uten en gjennomspyling sier seg vel selv at ikke er særlig smart.

Link to post
Share on other sites

Leste i en annen tråd at det ble anbefalt og ikke vippe opp motoren fordi det er kun med motoren i vannet at anodene gjør jobben sin.

 

På en annen side ender en opp med groing av ymse slag hvis påhengeren er i vannet hele sommeren.

 

Er det noen som har erfaringer rundt dette,blir jo en vurdering vil man sørge for minst tæring av motoren,og risikere at kjøekanalene blir tette av blåskjell og rur.

 

Eller er det best og vippe opp motoren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vipper alltid opp motoren! Ser at den siste motoren jeg har, en 90hk Suzuki, subber litt nedi vannet i oppvippet stand uten at det har bekymret meg de tre sesongene jeg har hatt den.

 

Forøvrig så spyler jeg gjennom motoren med ferskvann så ofte jeg har anledning til det og har tro på at det er lurt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaringer rundt dette,blir jo en vurdering vil man sørge for minst tæring av motoren,og risikere at kjøekanalene blir tette av blåskjell og rur.

 

Mine erfaringer er at jeg aldri har hatt problem med groe i kjølekanalene på noen av mine utenbordsmotorer. Motorene er alltid opptiltet. Tror ellers det er viktig at motoren blir kjørt fra tid til annen og ikke ligger ubrukt "halve sommeren". :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen motorer (Honda) kan påmonteres en adapter / nippel på motorhodet (der hvor sylindrene er) og kobles til haveslange. Vanntrykk trenges og motoren skal ikke gå. Det bør være beskrevet i manualen hvis slikt finnes. Ser i en annen tråd om Yamaha-motor at det kan være vanskelig å få ut alt saltet når det har motoren har stått en stund. Saltet klumper seg og stenger kontrollstråle-utløpet. Det kan ikke være tvil om at ferskvannskylling etter hver saltvannstur er best. Men det optimale er ikke alltid mulig eller tilgjengelig. Når du ferskvannskjører om høsten så la motoren gå lenge (halv time) og øk turtallet litt for å få litt kraft i vannet i skyllingen slik at saltet dras med ut.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Han her har misforstått helt.. kjører motor uten vann til impeller :thumbsdown:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Yamaha har en slangekobling på motoren for å spyle gjennom. Det står instruksjonsboka at det skal spyles på varm motor (avslått) i 15 minutter etter hver gang den er brukt i saltvann. Det kommer da ut vann både gjennom sladrestrålen og nede ved propellen så jeg antar den spyler det meste. Det presses vel neppe gjennom impelleren slik at sugesiden blir vel ikke spylt med denne metoden.

 

I instruksjonsboken står det også at ved motor i gang på land skal muffe benyttes. Denne spylemekanismen er bare en spylemekanisme og lite annet.

Link to post
Share on other sites

impelleren pumper jo luft mot vannet så spørs om det kommer noe særlig vann ned på selve gummien.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...