Nor-Oles Startet 25.August.2009 Del på Facebook Startet 25.August.2009 Hei. Har fått meg båtplass og lurer på spyling av utenbordsmotor etter bruk er nødvendig. Da jeg hadde båten på tralle var det enkelt og spyle gjennom kjølesloyfe og ble gjort kvar gang med vann. Nå er det jo litt vanskligere å få til da den ligger pa vannet. Hva pleier dere å gjør? Tar sef og kjøre kjøleveske når båten tas opp for vinter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Nei, så lenge båten ligger på vannet, er det ikkje nødvendig å spyle igjennom med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Spyler gjennom ved sesongslutt. Men passer på at båten ikke ligger ubrukt i noe mer enn tre uker. Hvor dette med tre uker egentlig kommer fra aner jeg ikke, har sikkert lest det ett eller annet sted. Om det er hold i det aner jeg ikke, men å la båten ligge lenge uten å bli brukt uten en gjennomspyling sier seg vel selv at ikke er særlig smart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Leste i en annen tråd at det ble anbefalt og ikke vippe opp motoren fordi det er kun med motoren i vannet at anodene gjør jobben sin. På en annen side ender en opp med groing av ymse slag hvis påhengeren er i vannet hele sommeren. Er det noen som har erfaringer rundt dette,blir jo en vurdering vil man sørge for minst tæring av motoren,og risikere at kjøekanalene blir tette av blåskjell og rur. Eller er det best og vippe opp motoren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Vipper alltid opp motoren! Ser at den siste motoren jeg har, en 90hk Suzuki, subber litt nedi vannet i oppvippet stand uten at det har bekymret meg de tre sesongene jeg har hatt den. Forøvrig så spyler jeg gjennom motoren med ferskvann så ofte jeg har anledning til det og har tro på at det er lurt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Er det noen som har erfaringer rundt dette,blir jo en vurdering vil man sørge for minst tæring av motoren,og risikere at kjøekanalene blir tette av blåskjell og rur. Mine erfaringer er at jeg aldri har hatt problem med groe i kjølekanalene på noen av mine utenbordsmotorer. Motorene er alltid opptiltet. Tror ellers det er viktig at motoren blir kjørt fra tid til annen og ikke ligger ubrukt "halve sommeren". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 (redigert) Noen motorer (Honda) kan påmonteres en adapter / nippel på motorhodet (der hvor sylindrene er) og kobles til haveslange. Vanntrykk trenges og motoren skal ikke gå. Det bør være beskrevet i manualen hvis slikt finnes. Ser i en annen tråd om Yamaha-motor at det kan være vanskelig å få ut alt saltet når det har motoren har stått en stund. Saltet klumper seg og stenger kontrollstråle-utløpet. Det kan ikke være tvil om at ferskvannskylling etter hver saltvannstur er best. Men det optimale er ikke alltid mulig eller tilgjengelig. Når du ferskvannskjører om høsten så la motoren gå lenge (halv time) og øk turtallet litt for å få litt kraft i vannet i skyllingen slik at saltet dras med ut. Redigert 26.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 27.Mai.2013 Del på Facebook Svart 27.Mai.2013 Han her har misforstått helt.. kjører motor uten vann til impeller Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
andersm Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Yamaha har en slangekobling på motoren for å spyle gjennom. Det står instruksjonsboka at det skal spyles på varm motor (avslått) i 15 minutter etter hver gang den er brukt i saltvann. Det kommer da ut vann både gjennom sladrestrålen og nede ved propellen så jeg antar den spyler det meste. Det presses vel neppe gjennom impelleren slik at sugesiden blir vel ikke spylt med denne metoden. I instruksjonsboken står det også at ved motor i gang på land skal muffe benyttes. Denne spylemekanismen er bare en spylemekanisme og lite annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 Han skjønner antagelig ikke hva han driver med, men impelleren overlever nok pga at den blir holdt våt av vannet som renner ned i kanalen ovenifra. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.Mai.2013 Del på Facebook Svart 28.Mai.2013 impelleren pumper jo luft mot vannet så spørs om det kommer noe særlig vann ned på selve gummien. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.