Jump to content

OF har stengt store seilbåter ute fra Missingenødhavnen (?)

oslofjord

Bør Oslofjorden Friluftsråd fjerne medlemsbøyen på Missingen hvis den er til hinder for at store seilskuter kan ankre der ?  

79 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hvis det er slik at Missingens natur og nødhavn nå i praksis er stengt for større skuter trengs det en egen tråd og egen poll.

Det sies at f.eks. båter på 17 tonn ikke kan ankre der pga Oslo friluftsråds bøye, men klarer båter på 9 tonn å manøvrere og ankre i bassenget uten at bøyen står i veien ? (Maksvekt på bøyen er 8 tonn.)

Missingen har vært uthavn og nødhavn for seilskip i hundrevis eller tusener av år.....helt til noen byråkrater finner på å sperre havnen for store seilskip ved å plasere en gjestebøye for vimpelmedlemmer i naturhavnen. På toppen av øya er det et sted folk kan fyre opp bål slik at folk på fastlandet kan se at det er skibbrudne der. På et par nettsider omtales havnen på Missingen faktisk som " Missingehjemmet".

184003.JPG

Innlegg fra havkryssertråden:.

Nettopp bøya ved Misingen er et problem. Denne bukta har vært brukt mye av litt større båter som Mohawk, Svanen etc. Vi ligger da til ankers midt i pollen fordi det er vanskelig for større seilbåter å komme inntil med landfeste. Med den blå bøya liggende midt i bassenget, er Misingen dessverre ødelagt for oss. Vi overskrider bøyens kapasitet mange ganger over, og kan derfor heller ikke bruke bøyen. Jeg var der senest i fjor sommer med en 52" seilbåt på 17 tonn, og måtte dessverre snu og gå ut igjen.

svanen_full_duk.jpg

Dette reiser mange sprørsmål som feks om det kun er friluftsrådet selv som har vurdert konsekvensene av bøyen på Missingen eller om Kystverket/ kommunen har vurdert konsekvensene for større seilbåter. Jeg regner md at dette er en utilsiktet konsekvens som OF rydder opp i ved å fjerne bøyen når de blir klar over problemstillingen.

Redigert av salt (see edit history)
eller tusener av år.....

Hvor mange tusen år store seilskip brukt Missingen som nødhavn? Kan du gi noe tall på dette?? Siden du bruker det som argumentasjon så tar jeg det for gitt at du kan det? er det ett, to eller tre tusen år eller er det ennå lengere

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis det er slik at Missingens natur og nødhavn nå i praksis er stengt for større skuter trengs det en egen tråd og egen poll.

Egen tråd er greit nok, men poll er vel strengt tatt ikek nødvendig. Om noe trengs er det eventuelt en underskriftsliste slik at en henvendelse til OF og/eller Kystverket hvem nå enn som har godkjent moring og bøye får litt større tyngde.

Hvor mange tusen år

Siden du er veldig opptatt av å avspore fra sakens kjærne får jeg forklare deg følgende: Ordet "eller" er benyttet fordi jeg ikke vet om vikingskipene for over tusen år siden og farkoster fra steinalderen søkte ly her.....altså hundrevis eller tusener av år....

Missingen har vært uthavn og nødhavn for seilskip i hundrevis eller tusener av år.....

( Kommer ikke til å ta flere replikker på denne historiske digresjonen selv om det er et spennende tema.)

Personlig så jeg fordeler mer at det er begrenset adkomst for større skip til slike steder, det gir bedre plass til minde båter som kan bruke slike steder....

Slike seilskip og motorbåter kan finne andre havner å bruke...

maltesefalcon_48.jpg

bigplaymotor.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

..... henvendelse til OF og/eller Kystverket hvem nå enn som har godkjent moring og bøye får litt større tyngde.

Vil en skipsbøye (for mer enn 8 tonn) løse problemet eller er det ikke nok plass til et seilskip i alle vindretninger fra bøyen ?

(Regner med at skip i det lille bassenget vanligvis vil slippe ut ankeret inunder land avhengig av vindretning for å plass til et langt skrog.)

Saltpoller:

Takk.....et løft for båt-vitenskapen....

:lol: :lol: :lol: Morsomme er de - men det er de på grunn av at Salt ikke engang forsøker å lage de vitenskapelig....

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg ser det som en fordel at flest mulig småbåter kan få ankre opp når det blåser en liten kuling i ytre Oslofjord, større skip kan med med fordel ligge utpå og ri stormen av.... Det er tross alt bare en håndfull dager i året at det blåser litt i ytre Oslofjord..

Men jeg skjønner at jeg er sterkt uenig med salt igjen, jeg mener at allmuen bør forbeholdes retten til slike perler i stede for rikfolket i motsetning til salt som mener at dette bør være et sted for de som har store skip fritt kan kunne ankre opp.. salt kjemper for rikfolket rett til å ankre opp her, men jeg kjemper for allmuen

Dette er midt i værharde Ytre Oslofjord....hvor absolutt store skip få kunne seile og ankre opp.

Eh... behovet for "nødhavn" kan neppe være det store argumentet. Jo det kan selvsagt være guffent vær i ytre oslofjord, men har du nok manøvreringsevne til å komme deg inn i Missingenhavna skulle du greit kunne komme inn andre havner i nærheten. Hvis det så er at Missingen er eneste redning kan det være at bøya ikke er begrensende.

M.h.t. om OF har stengt store (seil)båter ute fra Missingen er vel heller snakk om de skal kunne legge en bøye der eller ikke, at de her en begrensning på størresen på båter som kan legge seg i bøye ar jo naturlig. At bøyas plassering hindrer manøvrering er jo diskutablet, men gode havneforhold på Missingen er uansett viktigere for småbåter enn for store seilbåter som burde takle det meste av vær.

Personlig så jeg fordeler mer at det er begrenset adkomst for større skip til slike steder, det gir bedre plass til minde båter som kan bruke slike steder....

Slike seilskip og motorbåter kan finne andre havner å bruke...

...... salt kjemper for rikfolket rett til å ankre opp her, men jeg kjemper for allmuen.

Jeg vet ikke hva Sydvesten definerer som "rikfolket" kontra "almuen", men mitt innlegg tok utgangspunkt i at bukta ved Søndre Missingen ikke lenger kan brukes som naturhavn for seilbåter/seilskuter som er litt større enn normalen. Dette på grunn av OFF sin blå bøye som legger beslag på den delen av vannspeilet hvor større seilbåter kan ankre trygt. Det syns jeg er synd. Bruken av denne havnen som en nødhavn er det Salt som har trukket inn. Jeg tror nok jeg ville ha valgt en mindre utsatt havn for nødbruk.

Sydvesten viste noen bilder av båter han gjerne så ikke slapp til på Søndre Missingen. Her er bilder av noen andre forskjellige båter som ikke lenger kan benytte Søndre Missingen. Felles for disse som jeg viser er at de seiler med ungdom, og at de er drevet av foreninger som har opplæring som formål. Kommer disse inn under din definisjon av "rikfolk" eller "almuen"?

dyrafjeld.jpg

umoe1.jpg

atlantica.jpg

mohawk_seil.jpg

astrid_finne.jpg

christiane.jpg

Skal vi reservere dette stedet for gamle seilbåter som seiler med ungdommer i tilfelle de legger turen innom et par ganger i året.. Hva om det ligger noen på svai der når disse kommer innom og skal ankre... det er jo ikke lettere form dem å manøvre der da..... skal de som ligger på svai lette anker og flytte seg... Eller er det letter for de gamle seilbåtene og manøvrere om de andre ligger for anker enn i bøye...

Du har lest mitt innlegg med stor vrangvilje om du tror det er min mening å reservere bukta for gamle seilbåter. Men jeg syns det er galt at de skal ekskluderes.....

Det er ca. 8 - 10 meter dypt midt i bukta, dvs for dypt for mindre båter, og de fleste mindre båtene går derfor inn til bryggen eller legger seg opp til land. Det er bare større fatrøyer som har pleid å ligge for svai.

Jeg skal ikke garantere at store skuter får bruk for havnen i nødstilfelle....men ingen vet hva framtiden bringer.

Missingen har en unik havn pga dybden og plasseringen midt fjorden. Hvis det er slik at OF bøyen sperrer ute skip som tidligere kunne ankre opp har vi en situasjon ingen kjenner konsekvensene av.

Hvis f.eks. en oljetanker går på grunn ved Missingen i dårlig vær vil automatisk naturhavnen på Missingen bli midlertidig havn for små og store hjelpefartøyer. Selv kystvaktskipet Nornen kan kansje få plass i naturhavnen er (?) Dette er bare et hypotetisk eksempel på situasjoner hvor OF bøyen og eventuelle andre foreningsbøyer vil stå veien for arbeidet ( selv om bøyen natuligvis kan fjærnes i krisetilfelle).

Ingen vet hva framtiden bringer men dumt å ødelegge en unik dypvannshavn for at vimpelfolket skal slippe å bruke dregg.

Nå tror jeg hverken Nornen eller en hvilken som helst slepebåt ville hefte seg nevneverdig med om det lå en blåse med en taustump til bunnen ved en krisesituasjon... De fleste oppegående skjønner at Nornen og slepebåter har maskinkraft til å flise opp hele bøyen og tauet under uten problemer... Så dette blir liksom litt tafatt og litt patetisk, men ikke overraskende.... men alle respekt, et søk i leksikon har gitt vann på pollen eller var det møllen, så det kan en fint spinne på lenge...

....automatisk naturhavnen på Missingen bli midlertidig havn for små og store hjelpefartøyer. Selv kystvaktskipet Nornen kan kansje få plass i naturhavnen er (?)

Og med den krankapasiteten det har ombord er den bøya historie på noen minutter.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er alle disse OF bøyene godkjent av de respektive kommuner og kjente rettighetshavere.

Tilrettelegging for noen brukere kan noen ganger medføre problemer for andre :headbang:

mvh Knut Erik

Og med den krankapasiteten det har ombord er den bøya historie på noen minutter.

Men det skal litt til for å skjønne det, så det er greit at en opplyser om slikt.... :giggle:

... Så dette blir liksom litt tafatt og litt patetisk, men ikke overraskende....

Fint, da er vi enige om at Salts "nødhavn" aspekt og Sydvestens "rikfolk" aspekt er litt patetiske. Da kan vi gå tilbake til topic og diskutere det faktum at en naturhavn har fått noen begrensninger på grunn av en OF-bøye. Jeg har vært ved flere av de andre bøyene, og opplever ikke de som fortrengende. Bøya ved Søndre Missingen fortrenger andre. Er det greit?

Til de som ikke kjenner plassen, så ser den slik ut sett mot vest. Innseilingen er trang, overettmerker. Til venstre i bildet er det en del skjær, så bukta er ikke så mye mer enn det vi ser her.

bilde161005_004.jpg

Havnen på Missingen er et gammelt vulkankrater. Man ligger stort sett trygt her inne. En gang vi var der for mange år siden, lå vi der man der seileren med jolle på hekken ligger. Vi lå noen båter utenpå hverandre. Sterk vind fra SE blåste opp, og vi trakk tauer tvers over den indre delen av bukta. Mot baugen på seileren som så vidt skimtes i venstre side av bildet.

Å parkere ei bøye midt i dammen her inne virker umiddelbart litt underlig. De fleste som kommer hit av mindre båter legger seg til brygga eller langs fjellene. Men det gjøres så mye rart. Nå hører jeg at det også kryr av kaniner der ute. Det var det heller ikke før i tiden.

Personlig ville jeg nok funnet en annen nødhavn om jeg skulle trenge det. Å entre inn til den havnen der er bare noe jeg gjør i godt vær. Innseilingen der er bare et j**la kok når S-lig kuling står på. Missingen som nødhavn er nok sterkt overdrevet. Noe annet er at folk gjennom tidene har gått på grunn der. Men da helst på utsiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...