Jump to content

Hva er best elektrisk ankervinsj tau eller kjetting?

Akoya

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en bavaria 36 seilbåt og skal montere elektrisk ankervinch akter ut.

Jeg hadde bestemt meg for kjetting, men en tur til Engbo i Tønsberg fikk jeg besjed om at tau er best. Er det lite sluring på elektrisk ankervinch med tau av nyere dato.

Hva bør jeg kjøpe ny?

Redigert av trikola (see edit history)

Dette er relgion for ganske mange.

Vi skal montere en Engbo i løpet av vinteren. Jeg ønsket fri-fall og erfaringen er at med kjetting så er muligeten for at all 50 meterne raser ut hver gang langt større enn på vinsj med tau. Og sluring på tau-vinsj er nærmest ikke noe problem med riktig tau og normalt vedlikehold.

mvh Knut Erik

Man trenger i hvertfall mer høyde for å få plass til 50 meter tau i forhold til kjetting. Jeg hadde utvilsomt gått for kjetting uavhengig av vinsjmerke. At engbo anbefaler noe annet er naturlig når de ikke tilbyr noe annet. Engbo Vinsjene står forøvrig for 90% av alle reklamasjoner jeg har håndtert på ankervinsjer. Skal aldri ha noe slikt på egen båt.

Har også Engbo med frifall og blytau. Bygde også om til fjernstyrt. Det som er viktig med disse tau-kabularene til Engbo er atman skifter plastplatene på kabularet som griper tauet. Disse blir slitt, men først etter mange år. Har selv et tau som er slitent grunnet at det slurret litt på de gamle plastplatene, men med nye slurrer det aldri selv om tauet kunne vært skiftet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har kjetting med utkjøring og lurer på å selge den til fordel for tauwinch. Jeg synes den bruker noe lang tid på å legge seg ut, lettere med tau som faller derogda.

Synes tau er best..

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hva bør jeg kjøpe ny?

Kjetting etter mitt syn... selv hadde jeg hurtigutkjøring på en Anchorlift 1200W, kjørte vel ut 40m/min... og med en ett trykk på kontrollen så var 30mkjetting ute på 45sek... På en liten lettere motorbåt hadde jeg nok vurdert tauverk, men ikke på en tyngre seilbåt... Fordelene med kjetting ar jo alt listet opp her i tråden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

dersom en ser på dette med en større horiston, så tror jeg at vi kan slå fast at 99.9% av verdens lystbåtflåte bruke kjetting. Det taler vel for seg. Nå er det riktignok for det meste skandinaver som ligger med baug inn mot land, men prinsippene bør bli de samme.

Jeg har kjetting både foran og bak. fritt fall eller kontollert utkjøring er en smak sak, noen winsjer har begge deler

Dere som har kjetting og vinsj: hvordan kan man best sette merker på kjettingen for å ha kontroll med hvor mye som er ute?

Jeg teller bare sekununder... og tar 2/3 meter pr. sekund så vet jeg det sånn noenlunde hva som er ute... ren "kjettingkjøring" dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vinsjen akter hos meg legger ut ca. 10 meter for hver gang jeg gir et trykk. Grei ordning. Har ikke hurtigkjøring, men båten drifter som regel såpass lite at det gjør ikke noe om jeg tar tiden til hjelp og lar den sige sakte mot land/brygga.

Kjettingen er også merket med spraymaling for hver 10 meter. Maskerte og laget en stripe for 10 meter, to striper for 20 meter osv. Sprayen er litt slitt, men har sittet i snart to sesonger nå, og en plass mellom 30-50 kjøringer. Kjettingen er galvanisert.

Jeg har frittfall kjetting og har merket kjettingen for hver 5 meter. Rødt på 5 meter, rødt og svart på 10 meter, rødt, svart, rødt på 15 osv. Alle merkene er ca 10 cm og sprayet på. Lett å tolke disse selv når kjettingen raser ut i full fart.

Har tidligere hatt både kjetting og tauvinsjer og største ulempen med tau i dag er at der er så lite bly at det er akkurat nok til at tauet synker, har INGEN fjærende effekt da det er alt for lett. Tauet kveiler seg også ganske mye dårligere enn kjetting. For noen tiår siden var blytauet like tungt som kjetting, i dag er det kun et synketau og det kan en jo lett finne uten bly også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Anker vinsj bak kan også brukes når du ligger på svai. Dersom du har tau.

Slipp ut ankeret bak og kjør det fast i bunnen, når du ligger trygt dra tauet over dekk og gjør fast forran. Dette lar seg gjøre med kjetting men er tyngre og har lett for å lage merker i båten.

Husk at med tau trenger du en daumann, og at du bør ha et tyngre anker enn det man typiskt bruker bak. Nå må jeg indrømme at jeg har vinsj forran (med kjetting) fordi jeg ikke fikk plass til vinsj bak. Tipper på at 15 kilos bruce vil passe hos deg, ellers holder det vel med et 7,5 til 10 kilos anker bak.

Dette er mitt forslag.

Slipp ut ankeret bak og kjør det fast i bunnen, når du ligger trygt dra tauet over dekk og gjør fast forran. Dette lar seg gjøre med kjetting men er tyngre og har lett for å lage merker i båten.

Jeg kjøpte et kjetting feste til å tre inn på kjettingen fra Seatronic og med tau opp foran, og bare lar kjettingen henge under båten, når jeg ligger på svai. Har fungert feilfritt .

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Kjetting foran og bak nå. Hadde tau på tidligere båt som sluret når tauet ble tilgriset av seig manet og sjøgress. Jeg savnet i begynnelsen frislipp eller hurtigutkjøring, men det er bare en vanesak. Winchen endrer lydkarakteristikk når bruce`n når bunnen, og tilpassing av fart mot land læres fort.

Nils Pils: Jeg har kjøpt noen plastdingser på Wærners Båtbu. Disse fåes i flere farger og trykkes inn i kjettinglenket. Da er det bare å velge farge på respektive meter, og disse er godt synlige fra førerplass om man har fri siktlinje. Og det beste av alt. De faller IKKE av.

Per H

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...