skrotrot Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Må ha ny ankervinsj , å nå er det slutt med tau . Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 For dem som liker duppedingser som funkerer og er ikke ute etter billigste driten på markeden kan jeg anbefale www.winchmatic.se Men hvis man eier eksentersliper til under 1000 kr blir man aldrig eier av en sånn vinsj Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Per Harald Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Fargemerking synes jeg er greit for å varsle at ankeret nermer seg så ikke jeg flår av dregrulle og slår store hakk i badeplattformen. Når mine røde merker kommer tar jeg det litt penere på slutten. Lurt ikke sant??? Men det er meg da. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
topa Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Jeg har vinsj bak med blytau og kjøpte en daumann ifjor for å få en brattere knekk på tauet. Så husker jeg en diskusjon om daumann ifjor der Lotus sa at det var liten vits med daumann fordi blytauet normalt lå på bunnen. Dette har selvfølgelig noe med dybde å lengde å gjøre, men han hadde dykket og sjekket dette og mente man ikke greide å trekke tauet inn slik at det ikke lå på bunnen dersom det ligge ute minst 3 ganger lengre en dybden. I sommer lå jeg i en uthavn med klart vann og ca 3 m dybde. Jeg hadde ankeret ca 15 m ute. Så strammet jeg godt opp og sjekket med jolla hvor langt tauet lå på bunnen før det begynte å stige. Jeg ble overrasket over hvor mange meter det lå på bunnen og jeg hadde ikke greid å stamme opp slik at tauet ikke lå på bunnen så jeg mener Lotus har rett i at man normalt ikke trenger daumann. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Heisann! Vi har for første gang benyttet vår nyervervede anker winch forut denne sesongen, og jeg må si at jeg er i allefall meget fornøyd med tingenes tilstand. Med 21 Kg Bruce-kopi og 8 mm kjetting føler jeg at vi ligger trygt på svai, også om det blåser friskt. Jo mere drag i kjettingen jo dypere graver ankeret seg ned i sand og leirbunn. I et tilfelle hadde det gravd seg slik ned at selv vår 1500 W winch ikke klarte å rive det løst slik at ankeret måtte "brekkes" opp med motorkraft. Og omsider; opp kom ankeret med sand/leire bygget opp på hele anker "spaden" opp til ankerstokk, så det var tydelig at det hadde ligget dypt begravd. Når det blir, tidvis store drag/rykk i kjettingen, så synes jeg det er en kjempefordel og kunne avlaste winchen med en kjettinglås med tau via haligat til pullertene. Vi bruker denne: Kjøpt hos Seatronic, sammen med en taustump med spleisede løkker i begge endene. Løkkene festes i pulleretene og igjennom haligattene til kjettinglåsen. Når vi da ligger på svai så ser det slik ut: På denne måten slipper jeg å utsette selve winchen og dens låsanordning for høye belastninger. Men finnes noe tilsvarende enkel måte og avlaste hvis man har tau istedet for kjetting?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
knut1955 Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Hei jeg bruker flaggstikk på ankerlina til tau forut. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Men finnes noe tilsvarende enkel måte og avlaste hvis man har tau istedet for kjetting?? Bjørn Vel, det er relativt enkelt å slå tauet et par runder rundt kryssholtet, da skulle vinsjen være avlastet for rykk og napp. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kurth Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Har også engbo vinsj med blytau er endel plaget med sluring på tauet ved litt storre belastning,har kortet inn strammefjera , men det hjelper bare litt. Lurer på om jeg skal bytte kabularet slik at jeg kan gå over til kjettig. er det noen som har erfaringer med det og hva det vil koste. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 har blytau og engbo winsj på 4 året nå.. eneste som kan føre til sluring på mitt , er slakt tau i kabularet.. kjøpte 2 nye plastskiver i forfjor da de gamle sprakk. kjempefornøyd med tau. men skulle gjerne hørt at dreggen gikk ut av og til . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kurth Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Jeg byttet også plastskivene for 2-3 år siden da de sprakk, kan selfølgelig bytte disse på nytt og bytte fjera, men har ¨mest lyst til å gå over til kjetting Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 ..hvordan kan man best sette merker på kjettingen for å ha kontroll med hvor mye som er ute? ... ser at seatronik har kjettingmerker å legge inn. Jeg har ikke vinsj i det hele tatt. Vurdere å skaffe meg kjettingvinsj en gang i fremtiden. Med vipperulle slik som mateco har. har du et bilde av dekket, mateco? Kunne vært interresant å se. Ellers ser jeg fordelen med rustrfri kjetting hvis den ikke stabler seg i rommet, men er det noen ulemper bortsett fra prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Har erfaring både med tau og kjetting på vinsj akterut. Begge deler funker greit. På Nord Westen hadde jeg en Ilas fritt fall vinsj med 50 m kjetting. Fungerte meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Tåler ikkje vinsjen at en henger fortøyd i den?! Ellers må vel tau være best, stille. Lettere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hifo Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 jo winsjen tåler det.. jeg har ikke blåse bak båten . så jeg ligger på dregg hele sommeren. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Godt det . begynte å lure av noen bilder og innlegg litt lenger oppe... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Krimart Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 hvordan kan man best sette merker på kjettingen for å ha kontroll med hvor mye som er ute? Ser at noen bruker strips. Har selv prøvd med både strips og plastknotter. Ingen av disse er noen suksess da de detter av/ut ganske fort - men så bruker vi ankeret veldig mye da. Man kan få montert måler som basert på antall omdreinigner på vinsjen sier hvor mye som er ute. Det kan ettermonteres. Men, har blitt mye mindre opptatt av dette av følgende grunner: 1: Kan greit estimere ca. hvor mye kjetting som er ute med et blikk i kjettingkassen. 2: Ved ankring er grunnregelen at jo mer jo bedre. Er det svingeplass på svai er det like greit å slippe ut alt - i alle fall med el. vinsj. Er det ikke plass p.g.a. andre båter eller land, må dette vurderes, men typisk vurderer man land/andre båter som mye nærmere enn det egentlig er. 3: Ligger man inn til brygge/land med anker er det også snakk om å legge ut mest mulig, men det krever litt erfaring i å beregne hvor man skal slippe. Vet at noen har nærmest et relgiøst forhold til X antall ganger dybden (X = 3,4,5) men det er bare et minimumsmål. 10X dybden er bedre enn 5X. Er det plass legger jeg ut alt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Vi har kjetting foran og tau bak. Ankeret akter brukes når vi ligger med baugen mot land - da strammes tauet ganske godt opp. Ser ikke poeng med at kjetting fjærer noe mer der. En fordel med tau er at man enklere kan avlaste vinsjen ved å feste tauet i et kryssholt i stedet. Ankeret foran brukes når vi ligger på svai. Der er kjetting best etter min mening fordi det gir ekstra tyngde. Vi har meterteller på vinsjen. Jeg ser det som den beste løsningen for å merke hvor mye kjetting som er ute - men SveinH sitt system ser også bra ut synes jeg. Og det er antakelig mer holdbart. En slik avlaster som Traust har lagd har vi også ombord. Kom på at vi har det da jeg så bildet hans. Hadde jeg husket det i sommer hadde vi nok sovet litt bedre en natt der kjettingen lagde lyd mot ankerrulla. Redigert 28.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Bitteliten, det er mateco`s båt. Jeg la ut bildet siden jeg også var interresert i å skaffe meg vipperulle. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 har du et bilde av dekket, mateco? Kunne vært interresant å se. Se denne tråden fra innlegg #23. Omhandler bl.a. monteringen av vår winch Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
avsluttet Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 der, ja. takker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.