Jump to content

Hvilket år kom VP TMD 41B


Leifer`n

Recommended Posts

Lurer på når denne motoren kom inn i båtene jeg,, for noen sier at de ikke kom før i 89-90 men jeg har jo en 87 mod båt med 41B TMD,, det er igunnen rart at det ikke er intercooler på den altså en TAMD..

Lurer litt på hvor mange hk det er i denne motoren også jeg noen sier 158 og andre 165,, er det noen som vet hvor mange hk det er i disse motorene og eventuelt hvor mye det er med intercooler,, om det gjør mange hk forskjell???

 

Passer intercooleren fra en 40B på en 41 B for eksempel.. Og er det masse greier for og etter montere slikt??

 

Ble mange spørsmål på en gang her men håper på svar,,,, da jeg lurer på om det er verdt bryet og sette på en intercooler.

Link to post
Share on other sites

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...ion_engines.htm

 

I følge VP . er den på 150 hester, og produsert fra 89-93. Resten får andre svare på. Du finner brukerhandbøker ol. ved å søke på linken. Bare legg inn 41 , diesel , sylindre, slik fikk eg det opp :)

 

 

Et tillegg:

Om du bygger om til tamd, er gir etc, sterkt nok til den økte belastningen?

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,,, jeg har en Dacapo 9000HT,, den gjør max 15 knop med denne TMD 41B motoren,, skal få 3800 omdreininger men får bare 3500,, Tror ikke dette har noe med propellen og gjøre...så da regner jeg med at om jeg får på en intercooler altså 50 hk mer vil den gå en del bedre.. dette er jo en halv planer, men se ut fra fart på samme båter så er di jo over 20 fler av di.. Men det koster vel en 20 tusen bare og få ordnet dette kansje...

Link to post
Share on other sites

Ja jeg mener at dette er en VP TMD 41B Men tror ikke det er byttet motor i denne båten og båten er jo en 87 mod sa eier da,, men hvist ikke motoren kom før i 89 så er kansje båt og motor fra 89 da...

Motoren er kjempe bra den, starter og går som som ei klokke,, når jeg drar på hvist jeg kan kalle d det,, så kommer det en lys grå røyk/damp ut av eksosen, da er det nesten så jeg ikke ser jolla bak,, trodde det var røyk jeg, men fikk høre at det sikkert bare var damp fra kjøle vannet.. men jeg tror fortsatt at dette er røyk da hehe..

 

 

vp_tmd_41b.jpg

Link to post
Share on other sites

Mener det er samme intercooler på Asom B. Se på siden under turboen, sitter det en solinod her med et stag opp til eksoskrøket, er det ingen tvil da er det en A-modell. Det blir styrt av en microbryter som sitter under det grønne dekselet på dieselpump, spjellet ligger "stengt" opp til ca.1300 RPM, og styres via gasspådraget.

Redigert av Terje (see edit history)

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Intercooleren er den samme på A og B. En grei og enkel bolt-on jobb. Du må også bytte tilførselsrøret til cooleren, samt justere opp dieselpumpa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mener det er samme intercooler på Asom B. Se på siden under turboen, sitter det en solinod her med et stag opp til eksoskrøket, er det ingen tvil da er det en A-modell. Det blir styrt av en microbryter som sitter under det grønne dekselet på dieselpump, spjellet ligger "stengt" opp til ca.1300 RPM, og styres via gasspådraget.

 

 

 

Måtte ned i båten for og finne seri nr,,, Der sto det på en bitteliten plare TMD 41A Så du har rett du Terje, det er en A modell ikke B.. Men hvor mye har det og si i forhold til hk? er det 148 hk i denne 41A motoren da kansje..

Link to post
Share on other sites

Tekniske data

Motor: TMD41A

Produksjons periode: 1986-1988

Drift: 4- takt

Sylinder konfigurasjon: 6

Slagvolum (mm.): 92

Sylinder (mm.): 90

Kompresjonsforhold: 16:1

Deplassement (liter): 3,59

Power (hk) :150

Max turtall (omdreining pr. min.): 3800

 

All informasjonen ligger under linken som Nives linket til i innlegg 2 (men jeg får ikke til å legge link direkte til siden som omhandler TMD41A):

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...ion_engines.htm

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Ok takk for hjelpen.. Blir ikke Båten solgt så setter jeg vel inn en intercooler til vinteren om det vil utgjøre noe i forhold til knop og ikke blir alt for dyrt.. Er vel ikke noe vits og betale 20 tusen for og få 2 knop ekstra kansje....

 

 

Men hva er forskjellen på A og B motoren da di virker jo helt like ut?.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellen mellom A og B versjonen har det vært skrevet en del om her tidligere. Noen hovedpunkter er annet kompresjonsforhold, to stegsdyser, ingen eksosspjell, annen innstilling på dieselpumpe m.m. Alt har bidratt til mindre eksosrøyk som A ofte var plaget med. Og røyken er uforbrent diesel og ikke vanndamp. Dette skyldes at når motoren er kald og kjøres uten belastning så blir ikke forbrenningen i sylindrene fullstendig og uforbrent diesel kommer ut delvis som røyk og delvis som ren diesel. Du ser kanskje en oljefilm på sjøen etter at du har startet opp kald motor? Derfor har A versjonen dette eksosspjellet som skal sperre eksosen og gi motoren større belastning når den går på lavt turtall (ca.under 1300 rpm). Dette fungerer til en viss grad.

 

Litt usikker men mulig også veivhusutluftingen ble endret ved at veivhusfilteret ble kuttet ut og erstattet med en slange fra bakre ventildeksel til luftfilteret.

 

Hvis du setter på en intercooler så må du vel justere dieselpumpen og muligens åpningstrykket på dysene. Prisen på ny intercooler med hus og innsats ligger vel på mellom 10-15000 avhenging av hvor du handler. Brukt er vel ikke så lett å få tak i - jeg har en innsats liggende men denne har en lekkasje og må renoveres hos f.eks. Radiatorservice før den kan brukes. Nytt hus alene er ikke så dyrt - 2000 for noen år siden. I tillegg må du ha nytt rør fra turboen til intercooleren samt nye slangesett for sjøvannskjøling til intercooleren. Hvis alt skal anskaffes nytt og eventuelt settes bort så blir nok dette kostene noen titalls tusen. Blir billigere å selge den motoren du har og kjøpe en tilsvarende brukt med intercooler.

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...