Leifer`n Startet 26.August.2009 Del på Facebook Startet 26.August.2009 Lurer på når denne motoren kom inn i båtene jeg,, for noen sier at de ikke kom før i 89-90 men jeg har jo en 87 mod båt med 41B TMD,, det er igunnen rart at det ikke er intercooler på den altså en TAMD.. Lurer litt på hvor mange hk det er i denne motoren også jeg noen sier 158 og andre 165,, er det noen som vet hvor mange hk det er i disse motorene og eventuelt hvor mye det er med intercooler,, om det gjør mange hk forskjell??? Passer intercooleren fra en 40B på en 41 B for eksempel.. Og er det masse greier for og etter montere slikt?? Ble mange spørsmål på en gang her men håper på svar,,,, da jeg lurer på om det er verdt bryet og sette på en intercooler. Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 (redigert) http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...ion_engines.htm I følge VP . er den på 150 hester, og produsert fra 89-93. Resten får andre svare på. Du finner brukerhandbøker ol. ved å søke på linken. Bare legg inn 41 , diesel , sylindre, slik fikk eg det opp :) Et tillegg: Om du bygger om til tamd, er gir etc, sterkt nok til den økte belastningen? Redigert 26.August.2009 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Gudrun Svart 26.August.2009 Del på Facebook Svart 26.August.2009 Iflg. drevia: tmd 41B: 1989 til 1993, 150hk. Tamd 41B , 200hk. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hei igjen,,, jeg har en Dacapo 9000HT,, den gjør max 15 knop med denne TMD 41B motoren,, skal få 3800 omdreininger men får bare 3500,, Tror ikke dette har noe med propellen og gjøre...så da regner jeg med at om jeg får på en intercooler altså 50 hk mer vil den gå en del bedre.. dette er jo en halv planer, men se ut fra fart på samme båter så er di jo over 20 fler av di.. Men det koster vel en 20 tusen bare og få ordnet dette kansje... Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hvis det ikke er proppelen så er det jo noe som er galt med motoren. Tror jeg ville funnnet feilen før jeg "oppgraderte". Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Terje Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Dumt spørsmål ? Er du sikker på at det er en 41B, og ikke en 40B 165 HK v/3600 RPM Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Leifer`n Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 Ja jeg mener at dette er en VP TMD 41B Men tror ikke det er byttet motor i denne båten og båten er jo en 87 mod sa eier da,, men hvist ikke motoren kom før i 89 så er kansje båt og motor fra 89 da... Motoren er kjempe bra den, starter og går som som ei klokke,, når jeg drar på hvist jeg kan kalle d det,, så kommer det en lys grå røyk/damp ut av eksosen, da er det nesten så jeg ikke ser jolla bak,, trodde det var røyk jeg, men fikk høre at det sikkert bare var damp fra kjøle vannet.. men jeg tror fortsatt at dette er røyk da hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Hei, Om du går inn på http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/pentahome.htm, så videre til motordatabasen. Her kan du legge inn serienummeret til motoren din og da vil du få opp hvilken motor du har. MVH Bjørn. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Ja, det er nok en TMD 41A. Du kan se det utifra koblingen til røkbegrenseren på diselpumpen Så da kan det nok stemme med en 87 mod. Redigert 27.August.2009 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Leifer`n Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 hummm Er det en A modell??? ja vel da er det ikke det jeg har hørt av di som har sett på den,, men det kan vel stemme det da hvist ikke B kom før 89... Men det er vel kansje samme intercooler på disse motorene..??? Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) Mener det er samme intercooler på Asom B. Se på siden under turboen, sitter det en solinod her med et stag opp til eksoskrøket, er det ingen tvil da er det en A-modell. Det blir styrt av en microbryter som sitter under det grønne dekselet på dieselpump, spjellet ligger "stengt" opp til ca.1300 RPM, og styres via gasspådraget. Redigert 27.August.2009 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
REM Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Intercooleren er den samme på A og B. En grei og enkel bolt-on jobb. Du må også bytte tilførselsrøret til cooleren, samt justere opp dieselpumpa. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Leifer`n Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 Mener det er samme intercooler på Asom B. Se på siden under turboen, sitter det en solinod her med et stag opp til eksoskrøket, er det ingen tvil da er det en A-modell. Det blir styrt av en microbryter som sitter under det grønne dekselet på dieselpump, spjellet ligger "stengt" opp til ca.1300 RPM, og styres via gasspådraget. Måtte ned i båten for og finne seri nr,,, Der sto det på en bitteliten plare TMD 41A Så du har rett du Terje, det er en A modell ikke B.. Men hvor mye har det og si i forhold til hk? er det 148 hk i denne 41A motoren da kansje.. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 (redigert) Tekniske data Motor: TMD41A Produksjons periode: 1986-1988 Drift: 4- takt Sylinder konfigurasjon: 6 Slagvolum (mm.): 92 Sylinder (mm.): 90 Kompresjonsforhold: 16:1 Deplassement (liter): 3,59 Power (hk) :150 Max turtall (omdreining pr. min.): 3800 All informasjonen ligger under linken som Nives linket til i innlegg 2 (men jeg får ikke til å legge link direkte til siden som omhandler TMD41A): http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...ion_engines.htm Redigert 28.August.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Leifer`n Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 (redigert) Ok takk for hjelpen.. Blir ikke Båten solgt så setter jeg vel inn en intercooler til vinteren om det vil utgjøre noe i forhold til knop og ikke blir alt for dyrt.. Er vel ikke noe vits og betale 20 tusen for og få 2 knop ekstra kansje.... Men hva er forskjellen på A og B motoren da di virker jo helt like ut?. Redigert 28.August.2009 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Forskjellen mellom A og B versjonen har det vært skrevet en del om her tidligere. Noen hovedpunkter er annet kompresjonsforhold, to stegsdyser, ingen eksosspjell, annen innstilling på dieselpumpe m.m. Alt har bidratt til mindre eksosrøyk som A ofte var plaget med. Og røyken er uforbrent diesel og ikke vanndamp. Dette skyldes at når motoren er kald og kjøres uten belastning så blir ikke forbrenningen i sylindrene fullstendig og uforbrent diesel kommer ut delvis som røyk og delvis som ren diesel. Du ser kanskje en oljefilm på sjøen etter at du har startet opp kald motor? Derfor har A versjonen dette eksosspjellet som skal sperre eksosen og gi motoren større belastning når den går på lavt turtall (ca.under 1300 rpm). Dette fungerer til en viss grad. Litt usikker men mulig også veivhusutluftingen ble endret ved at veivhusfilteret ble kuttet ut og erstattet med en slange fra bakre ventildeksel til luftfilteret. Hvis du setter på en intercooler så må du vel justere dieselpumpen og muligens åpningstrykket på dysene. Prisen på ny intercooler med hus og innsats ligger vel på mellom 10-15000 avhenging av hvor du handler. Brukt er vel ikke så lett å få tak i - jeg har en innsats liggende men denne har en lekkasje og må renoveres hos f.eks. Radiatorservice før den kan brukes. Nytt hus alene er ikke så dyrt - 2000 for noen år siden. I tillegg må du ha nytt rør fra turboen til intercooleren samt nye slangesett for sjøvannskjøling til intercooleren. Hvis alt skal anskaffes nytt og eventuelt settes bort så blir nok dette kostene noen titalls tusen. Blir billigere å selge den motoren du har og kjøpe en tilsvarende brukt med intercooler. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend watne Svart 25.April Del på Facebook Svart 25.April Hei, jeg tror jeg kan være nåværende eier av denne dacapoen, ser det er montert intercooler i den, var det du som gjorde dette til slutt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.