Jump to content

VP md11c bare stoppet, hva kan vere galt?


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Hei,

Var på sjøen i går for å fulle diesel, varn neste kommet tilbake til havna etter 1 times kjøring så stoppet motoren helt plutslig, ingen ulyder var og høre, den bare stoppet, når eg opnet luka til motorrommet kommer eg plutselig på at eg ikke hadde startet motorromsvifta, så eg startet den og luftet i 2 min, så starten den fint igjen. dieseltanken er ny og rein, filtrene er nye for 3 mnd siden. noen tips om hva som kan vere årsaken?? kan de vere at den ikke fikk nok luft?

 

Takker for svar, Unødvendige kommentarer kan postes på post-it lapp

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Tipper det kan være luft i dieselen, dvs at den av en eller annen grunn suger falsk luft ett eller annet sted. Hadde du kanskje lite diesel på tanken før du fylte? Hvis ikke, kan jo muligens stopphendelen være litt slakk slik at vibrasjoner får den til å slå over. Luftmangel er det neppe, selv om du ikke hadde startet viften. Motoren suger luften godt til seg selv, så lenge åpningene er store nok. Hvorfor har du vifte, forresten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ettersom motoren gikk igjen etter en pause høres det ut som den mekanisk sett er ok, og det er nærliggende å tro at den ikke får diesel, eller at den får for mye luft sammen med dieselen.

 

Et generelt feilsøkingstips fra min side, kan sikkert forbedres:

1. Sjekk først peilepinne for vann i olje og oljenivå

2. Sjekk evt. frostvæske for nivåforandringer og/eller olje, eksos

3. Sjekk filtrene for vann og dieseldyr, ofte lekker påfyllingslokket fordi o-ringer er borte eller kass.

4. Matepumpa kan være dårlig, ta av slangen mellom matepumpa og dieselpumpa (eller tilsvarende, løsne en kobling elns), pump manuelt og sjekk at det virkelig kommer diesel. Når motoren står i visse stillinger vil det ikke fungere å pumpe manuelt, drei evt. motoren litt.

5. Hvis den får luft på sugesiden kan det være litt vanskelig å finne ut hvorfor/hvorfra. Sjekk at tankluftingen er åpen slik at det ikke blir undertrykk i dieseltanken. Du kan montere en gjennomsiktig slange på dieselreturen og se etter luftbobler. Kommer det luftbobler har du sannsynligvis en lekkasje, og da må du gå over alle slanger, koblinger etc. Disse gamle Lucas filterne med glassbolle er jo heller ikke de enkleste å få tette.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...