Astrup Startet 27.August.2009 Del på Facebook Startet 27.August.2009 hei. har en gammel lister diesel som er luft avkjølt på 36 hester. en dag sprutet oljen ut i motorrommet uten forvarsel. jeg fikk fylt på ny olje å etter dette har det ikke skjedd no mer! hva kan det være som forårsaket dette??? håper noen av dere kan svare meg på dette! Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig lister diesel . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 (redigert) En slanger gåen, tror jeg.... kommer med varme og trykk. Se hvor det kommer fra. Kjør den varm, og kontroler slangene manuelt, de går gjennom oljekjølerne, skjekk disse. Redigert 27.August.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astrup Svart 27.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2009 ja men det som er så rart er at jeg har kjørt båten flere ganger etter dette.. da har jeg ikke hatt noen form for lekasje. men lurer bare på hva som kan ha skjedd etter som jeg har hatt flote turer etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 27.August.2009 Del på Facebook Svart 27.August.2009 Oljen kan ha kommet ut av veivhusavluftingen som følge av at en stempelring har vært fastbrent en tid. Dette kan skje om motoren går med lav belastning en tid og så kan den løsne når belastningn stiger eller motoren stoppes og kjøles ned. Disse luftkjølte motorene er ikke spesielt glad for og gå med lav belastning da de da ikke får riktig arbeidstemperatur. Dette medfører en del soting og i verste fall glasering av sylynderene. Ellers er jo disse motorene noe av det beste som kan oppdrives hva slitestyrke og pålitelighet angår. Ikke uten grunn at det er slike Kystverket bruker på sine aggregater ute på fyrene. Det går de nesten et helt år i strekk uten tilsyn det blir nesten 5000t på er oljeskift. Retnokk har disse ekstra stor bunpanne som rommer noen dunker med olje. Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 opplevde samme på en volvo penta md11 en gang. da var det oljetrykksbryteren som hadde gått i oppløsning Sitér dette innlegget Link to post
Astrup Svart 28.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2009 flott å få svar på spørsmålet mitt! ja etter det jeg har hørt skal disse motorene være kjempemessig! den store hingsten ser hvertfall solid ut Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Flere gode svar på hvor oljen kan ha tytt ut. Jeg kompletterer med enda en teori. Har selv opplevd å få flere liter olje ut i kjølen på kort gangtid. Det var en BMW marinemotor. Lekkasjepunktet var særdeles vanskelig å finne. Hjalp heller ikke nevneverdig at motoren var svartmalt I dette tilfellet var årsaken til lekkasjen utslitt simmerring på veivakslingens akterende. Denne er jo skjult bak gearkassen og oljen fant veien ut et dreneringshull på undersiden. Motoren var tilsynelatende helt tett og fin, helt inntil belastningen (turtallet) kom over et visst nivå. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.