Jump to content

Identifisering av Volvo B20 motor!

volvo_penta_

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat handlet meg en Selco 18 fot, med b20 motor. Fulgte med flere delemotorer, så alt i alt sitter jeg nå med 3 fulle paller med deler. Lurer litt på hva slags B20 deler dette er, og hva som skal brukes sammen?

På blokk står følgende nummer:

Pag 24

94576

Volvo B20

4969

24

1-419303 alle disse numrene står plassert rundt på blokka.

Fulgte med flere topplokk også, her er nr. på det ene:

LAG

Volvo

1-418 205

På den andre toppen sto det 305, hvem skal brukes?

Trenger litt hjelp til identifisering av disse delene, fulgte med en dobbel forgasser og en enklel stormberg forgasser, regner med det er den enkle forgasseren som skal brukes? eller er enklest til å få til å fungere skikkelig.

Er det også andre med informasjon om vannsystemet og andre tegninger/monteringsbeskrivelser av motor drev og rør/slanger setter jeg pris på dette! Skrudd en del motor før, men lite på marine!

Takker for all hjelp :)

Mvh

Henry

Hei !

Gratulerer med ny båt.

Klikk deg inn på dokumentarkivet og let opp VolvoPenta AQ1xx. En marinisert B20 går under benevnelsen AQ115 med enkel forgasser og AQ130 med dobbel.

Tror du vil finne en del nyttig info i servicemanualen du finner der. Ellers finner du også mye om du søker på AQ115 her på båtplassen.

Lykke til :smiley:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Det kommer ann på hva du trenger av effekt det. En gasser bruker lite bensin.... Jeg trimma min til 150 hk, men hadde ikke bruk for det, og bygde om til en bilgasser (stromberg) Den er det bedre justeringer på. Kjøpte forøvrig komplett b20 i sverige med komp-sertifikat for 1200 svenske pesetas.

Det er enkelt å flytte over mariniseringen. (og kammen) Jeg Mariniserte toppen med ett baufilblad og en batteridrill.. :flag_sw:

Du trenger penta-kammen for å få uttaket til impelleren, eller få sveisa nytt på bilkam. Jeg hadde k-kamm med sveisa overgang. tror den er ganske lik pentas. Husker jeg plugga utgang til vannpumpe, og borret hull til termostatrøret i overkant. Og kutta røret under termostaten med ett baufilblad. Termostaten må jo snues siden kjølevannet går motsatt vei...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...