volvo_penta_ Startet 27.August.2009 Del på Facebook Startet 27.August.2009 Hei! Har akkurat handlet meg en Selco 18 fot, med b20 motor. Fulgte med flere delemotorer, så alt i alt sitter jeg nå med 3 fulle paller med deler. Lurer litt på hva slags B20 deler dette er, og hva som skal brukes sammen? På blokk står følgende nummer: Pag 24 94576 Volvo B20 4969 24 1-419303 alle disse numrene står plassert rundt på blokka. Fulgte med flere topplokk også, her er nr. på det ene: LAG Volvo 1-418 205 På den andre toppen sto det 305, hvem skal brukes? Trenger litt hjelp til identifisering av disse delene, fulgte med en dobbel forgasser og en enklel stormberg forgasser, regner med det er den enkle forgasseren som skal brukes? eller er enklest til å få til å fungere skikkelig. Er det også andre med informasjon om vannsystemet og andre tegninger/monteringsbeskrivelser av motor drev og rør/slanger setter jeg pris på dette! Skrudd en del motor før, men lite på marine! Takker for all hjelp :) Mvh Henry Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Hei ! Gratulerer med ny båt. Klikk deg inn på dokumentarkivet og let opp VolvoPenta AQ1xx. En marinisert B20 går under benevnelsen AQ115 med enkel forgasser og AQ130 med dobbel. Tror du vil finne en del nyttig info i servicemanualen du finner der. Ellers finner du også mye om du søker på AQ115 her på båtplassen. Lykke til Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
dorge Svart 28.August.2009 Del på Facebook Svart 28.August.2009 Hei, hadde en selco 18 selcab for noen år siden. Bare ring hvis det er noe du lurer på. Kansje jeg kan svare :) 90193197 Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 OK, takk for det. servicemanualen ser veldig bra ut! Er alle B20 blokker like? Skal B20 marine motor ha 205 eller 305 topp? med enkel forgasser heter denne da altså Aq1115, hva er Aq 105 da? Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 B18 Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 ok, da må det være en Aq115 jeg har da, skal denne ha enkel stormberg eller solex forgasser? og hvilken av toppene skal på, 205 eller 305? Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Det kommer ann på hva du trenger av effekt det. En gasser bruker lite bensin.... Jeg trimma min til 150 hk, men hadde ikke bruk for det, og bygde om til en bilgasser (stromberg) Den er det bedre justeringer på. Kjøpte forøvrig komplett b20 i sverige med komp-sertifikat for 1200 svenske pesetas. Det er enkelt å flytte over mariniseringen. (og kammen) Jeg Mariniserte toppen med ett baufilblad og en batteridrill.. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 ok! Er ute etter det som er orginalt til motoren for å få det til å funke best mulig! Så om noen veit om jeg skal bruke 205 eller 305 topp, og solex eller stormberg forgasser hadde det vært flott Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Hehe. Allt fra volvo funker bra. Skuddsikkert. Det er pentautstyret som ikke henger med i svingene.... Mener å ha hørt at penta-toppen har litt større ventiler, samme som b20e toppen Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 Noen som vet hvordan marine toppen til B20 skal være? tenker på vann kanaler osv, noe som må blendese på eventuellt biltoppen utenom uttaket til varmeapparat registeret? er det noen merkbare forskjeller på c-kam og k-kam på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
maxxum Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Et kjapt søk så har du svar på det meste. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=13411 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19782 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10210 Her har du noe å begynne med. Søk på B20, AQ115 og AQ130. Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Du trenger penta-kammen for å få uttaket til impelleren, eller få sveisa nytt på bilkam. Jeg hadde k-kamm med sveisa overgang. tror den er ganske lik pentas. Husker jeg plugga utgang til vannpumpe, og borret hull til termostatrøret i overkant. Og kutta røret under termostaten med ett baufilblad. Termostaten må jo snues siden kjølevannet går motsatt vei... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.